InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Wanneer moet ik BTW afdragen?

Wanneer moet ik BTW afdragen?

BTW, ook wel omzetbelasting genoemd, belast goederen op hun weg van de producent naar de consument. Om BTW-plichtig te zijn moet je worden aangemerkt als een 'ondernemer'. Het gevolg van aangemerkt worden als ondernemer is natuurlijk BTW afdragen, maar het heeft ook zo zijn fiscale voordelen.

Wanneer ben ik BTW-plichting?

Om BTW-plichtig te zijn moet je als ‘ondernemer’ aangemerkt worden. Om van een ondernemer te kunnen spreken moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. De eerste voorwaarde is zelfstandigheid, bij zelfstandigheid wordt er gekeken of je in loondienst bent en of je onderschikt bent. De tweede voorwaarde bestaat uit economische activiteiten. Bij economische activiteiten is het van belang dat je niet diensten of leveringen om niet verricht. Er moet sprake zijn van prestaties tegen vergoeding die duurzaam verricht worden in het economische verkeer. Opbrengst is vereist, winst echter niet, dus ook als je diensten voor een lagere prijs dan de kostprijs verkoopt ben je BTW-plichting. In principe kan ieder als ondernemer aangemerkt worden, het doet er niet toe of je een natuurlijk persoon, een rechtspersoon, een maatschap etc. bent. Uiteraard moet er ook sprake van een belastbaar feit zijn. Bij de omzetbelasting hebben we het dan over de levering van goederen of het verlenen van diensten.

Behalve de ‘ondernemer’ is ook de ‘quasi-ondernemer’ BTW-plichtig. De quasi-ondernemer is iemand die een vermogensbestandsdeel exploiteerd. Hierbij kan je denken aan het verhuren van een pand.

Tarieven

In de BTW bestaan drie verschillende tarieven. De belasting wordt berekend over de vergoeding die je voor het product ontvangt of betaald. Dat is het totale bedrag ter zake van de levering of dienst, exclusief de BTW zelf. Het algemene tarief is het tarief van 21%, dit tarief geldt voor alle prestaties die niet onder de andere twee lagere tarieven vallen. Het verlaagde tarief van 9% geldt met name voor leveringen van voedingsmiddelen en geneesmiddelen. Het laagste tarief is het 0% tarief, dit tarief is vooral van toepassing op exportleveringen en op de levering van goederen aan ondernemers in andere lidstaten van Europa.

Gevolg BTW-plichtig zijn

Indien met als ondernemer aangemerkt wordt heeft dit daadwerkelijk gevolgen. Ten eerste zal je BTW moeten afdragen, maar er komt nog meer dan alleen dat om het hoekje kijken.

Gevolgen BTW-plichting zijn:
  • Aangifte omzetbelasting
  • Administratie bijhouden ten aanzien van de door hem en aan hem verrichte leveringen van goederen en verleende diensten etc.
  • Facturen die de ondernemer uitschrijft moeten voldoen aan de eisen gesteld in de Wet op de omzetbelasting 1968.

Voordeel van BTW-plichtig zijn

Een groot voordeel van BTW-plichtig zijn is dat je de BTW die jij betaald hebt in aftrek mag nemen. Indien een ondernemer goederen levert of diensten verleent van een lager tarief dan 21% en zijn gemaakte kosten wel zijn belast met het tarief van 21% kan dit zelfs tot teruggaaf leiden.
Gerelateerde artikelen
Btw- omzetbelasting startende ondernemerBtw- omzetbelasting startende ondernemerAls ondernemer heeft u ook te maken met de heffing van omzetbelasting of btw (belasting toegevoegde waarde). U int als o…
Aangifte omzetbelastingAls ondernemer moet u regelmatig de aangifte omzetbelasting indienen. Misschien bent u net een onderneming begonnen en w…
Wat is BTW eigenlijk?Als je een product koopt of gebruik maakt van een dienst, dan moet je hier belasting over betalingen. De overheid heft n…
De margeregeling op omzetbelastingDe margeregeling op omzetbelastingDe margeregeling zorgt er voor dat een handelaar in gebruikte goederen over ingeruilde artikelen alleen omzetbelasting h…

Reageer op het artikel "Wanneer moet ik BTW afdragen?"

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 28-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!