Compass group catering
Compass Group is de globale leider op het vlak van catering. Ze zijn actief in meer dan 50 landen en hebben ongeveer 386.000 mensen in dienst, die voor een omzet zorgen van rond de 18 miljard euro per jaar. Ze werken onder vier merken of brands, die elk gespecialiseerd zijn in een specifiek branche van de cateringwereld
Visie
Topleider zijn in het leveren van foodservices en alle facilitaire diensten die daarbij komen kijken. Streven naar herkenning voor hun uitstekende medewerkers, uitmuntende service en goede resultaten
Missie
Iedere werknemer van Compass Group verbindt zich ertoe op de meest efficiënte manier een standvastige en kwaliteitsvolle service te leveren. En dit, ten voordele van onze klanten, onze stakeholders en onze werknemers. Ze zijn flexibel en denken mee met de klant. Alles is in principe mogelijk, natuurlijk moet het winstgevend blijven.
Vier uitbatingsvormen
Eurest
Eurest staat in voor de catering van ondernemingen en industrie. Ze zijn actief in zo’n 130 landen.
Hun visie is dat foodservice meer is dan catering alleen . Hiermee bedoelen ze dat ze alles uit de handen van de klant willen nemen om dan de uitwerking over te nemen en verder te durven gaan . Eurest verkiest om het bedrijfsrestaurant zelf in te richten en zo meer nadruk te leggen op de bereiding van het eten en de service in het restaurant. Zij focussen zich op de bereiding achter de schermen en een persoonlijke service naar de gasten toe. Eurest werkt met een partnership gedachte; ze willen alle expertises, innovaties, passie in het werk en hun vakmanschap bundelen, dit totaal pakket aan de klant leveren om zo de service naar de gasten te optimaliseren en de kwaliteit te garanderen .
De basis voor Eurest is het inrichten van het bedrijfsrestaurant en dit naar de keuze van de klant. Wat interessant is dat het restaurant kan uitgebreid worden met modules. Deze maken het restaurant alleen aantrekkelijker, deze zijn uiteraard ook vrij te kiezen door de klant. Voorbeelden van de modules zijn;
Front cooking; hierbij worden de maaltijden voor de gast bereidt, “live”, dit zorgt voor ‘beleven’, sfeer & animatie.
Delimarché; eigen shop waar kleine snacks en dranken worden verkocht met eigen openingsuren.
Catercorner; mobiele catering unit
Vergaderservice; eenvoudig of uitgebreid zoals de gast het wenst.
Ook biedt Eurest speciale programma's aan. Twee voorbeelden zijn daarvan; 'balanced choices'
Hierbij heeft de klant de mogelijkheid om te kiezen tussen gezonde voeding met herkenbare labels. Het tweede zijn sales promotions; dit zijn speciale thema's voor de menu's, bv; het kerstmenu waar we zelf van mogen proeven hebben.
Klanten:
Basf, Philips, Ford, L’Oréal, ING, alcatel, IBM, Total,...
Scolarest
Een andere tak van de Compass groep is Scolarest en is actief in de onderwijssector die meer 40 000 maaltijden per dag levert. Als men weet dat 1/5 van de belgische bevolking werkt in de onderwijssector, dan is het duidelijk dat dit een grote doelgroep is voor de Compass groep. Zij leveren maaltijden aan een kindertuin gaande tot een hogeschool. Scolarest probeert evenwichtige menu's aan te bieden die in smaak zijn bij de doelgroep. Om aan dit te kunnen voldoen, onderzoekt Compass wat de trends zijn en wat jongeren/ kinderen verwachten van een schoolmaaltijd.
Scolarest zoekt samen met de directie van de school naar een op maatgemaakte oplossing, die aan alle wensen van de onderwijsinstelling voldoet. Natuurlijk zonder het financiële uit het oog te verliezen. Ze willen zorgen voor een totaalpakket dat volledig past in de onderwijsomgeving, waar de gezonde voeding toch centraal staat.
Alle keukens in de scholen worden gestuurd door menuplanning. Met het project "balanced choices" worden scholen aangezet om gezonde maaltijden te bereiden voor hun studenten.
Ook voor studenten is het belangrijk om een gezonde keuze te maken tijdens de lunch. Het principe is eenvoudig, men mag alles eten als het maar in de juiste hoeveelheden is. Om dit juist te organiseren heeft men dus een systeem ontwikkelt voor de chefs van de Scolarest keukens. Ze kunnen namelijk hun menukeuze per gerecht ingeven in het systeem. Wat direct weergeeft of alle voedingsstoffen aanwezig zijn die noodzakelijk zijn, ze kunnen dus met andere woorden kijken of hun menu keuze nutritioneel verantwoordt is. Daarna kunnen ze ingeven hoeveel maaltijden ze willen klaarmaken, vervolgens geeft het systeem automatisch weer hoeveel ze van elk ingrediënt moeten bestellen.
Ook in schoolinstellingen is steamplicity een onontbeerlijke techniek. Er waren namelijk ook veel scholen waar geen keuken aanwezig was, maar die toch graag warme gerechten wouden serveren. Steamplicity is een perfecte oplossing voor dit veel voorkomende probleem. In principe is alleen een microwave nodig om de gerechten op te warmen.
Naast foodservices , biedt Scolrest ook nog andere services aan;
- Advies bij het inrichten van een nieuwe structuur
- Steamplicity
- Maandelijkse thema's; inspelen op het pedagogische en het gezondheidsbeleid van de school.
- Toelevering in warme lijn voor kleine campussen die niet over een eigen keuken beschikken.
- Personeelfeesten, schoolfeesten, opendeurdagen,...
Klanten:
Hoge school Gent, Don Bosco, International school Brussel, onderwijs van de Vlaamse gemeenschap, Lycée francais Jean Monnet
Medirest
Verzorgt de food en support services in zo’n 50 verzorgingsinstellingen (ziekenhuizen, rust- en verzorgingshuizen, residenties). Zij bieden niet alleen een oplossing voor de patiënten, maar ook voor de medewerkers en de bezoekers. Het concept waar Medirest naar streeft is een snelle en persoonlijke service in combinatie met verantwoorde en smaakvolle maaltijden, om zo een kwalitatief product neer te zetten.
Zoals we net vermeld hebben is Medirest actief in zowel ziekenhuizen als rusthuizen. Maar er is een belangrijk verschil in dienstverlening tussen een ziekenhuis en een rusthuis. Een patiënt in een ziekenhuis verblijft hopelijk vrij kort . Als we dit vergelijken met een rusthuis, dan zien we dat deze bewoners er verblijven zijn voor een lange periode. Dit heeft als gevolg dat de catering in een rusthuis 7 dagen op 7 actief is en hier 3 maaltijden per dag nodig zijn. In een ziekenhuis is dit minder.
De meeste mensen hebben een slecht beeld over het eten dat ze in ziekenhuizen aanbieden. Hierop wilt de Compass Group inspelen door een unieke service te verlenen.
Het concept luidt als volgt:
Elke patiënt in het ziekenhuis krijgt elke ochtend, middag en avond bezoek van een voedingsassistente en krijgt dan de keuze uit 60 gerechten. De patiënt kan zo zijn maaltijd zelf samenstellen en beslissen over de hoeveelheid die hij/zij voorgeschoteld wilt krijgen. Niet te vergeten dat in een ziekenhuis mensen met diëten opgevolgd moeten worden, om dit concreet en probleemloos aan te pakken staat op de menukaart het dieet vermeld zodat de patiënt iets kan kiezen wat hij mag eten.
Met deze service hoopt de Compass Group dat de patiënten met meer smaak gaan eten en dit hun genezingsproces enigszins kan doen versnellen. Dit concept wordt reeds in het AZ van Groeningen toegepast en meer en maar rusthuizen willen ook van deze dienst gebruik maken.
In het ziekenhuis wordt er 1 voedingshostess gerekend voor 30 patiënten, deze staat op de payroll van het ziekenhuis en voert enkel deze taak uit.
Het is zo dat de patiënt per ligdag betaalt aan het ziekenhuis en het ziekenhuis betaalt de maaltijden aan de Compass Group.
Wat ook zeer belangrijk is om het slechte imago weg te krijgen en te zorgen voor kwalitatieve maaltijden is het gebruik van steamplicity. Dit is de ultieme vertaling van vers en gezond. Uitgekiende menu's worden volgens een uniek stoomprocedé bereid in de magnetron. Dit duurt niet langer dan 4 tot 5 minuten. Dit geeft als voordeel dat de gasten op eender welk tijdstip van de dag een verse maaltijd kunnen verkrijgen.
Is dit financieel haalbaar?
- Doordat de patiënt ook zijn hoeveelheid mag kiezen zal er minder waste zijn in de keuken.
- Normaal gezien moet het verplegend personeel instaan voor de voeding en de medische hulp maar met dit concept kunnende verplegers zich focussen op core business en zullen ze efficiënter werken.
Dit betekent een lichte stijging van de personeelskosten maar ook een stijging van het organisatiemodel.
Klanten:
OCMW, AZ Groeninge , AZ JP Vilvoorde, ASZ,...
Eurest Services
Eurest Services is vooral bekend voor zijn bedrijfscatering en streeft ernaar om voor de klant een belangrijke partner te zijn in integraal facilitair management. Ze hebben al jarenlange ervaring in de facility sector, wat zorgt voor een brede kennis om de klanten een perfecte dienst en product aan te bieden. Buiten food services bieden zij ook Soft services aan, dit wilt zeggen mensgerelateerde services. Maar ook Hard services zoals het installeren van toestellen, beveiliging, bewaking & onderhoud kan Eurest services voor zorgen.
Zij hebben een aantal vaste partners waar ze mee samenwerken.
Eurest prefereert deze volledige aanpak omdat men kan werken vanuit 1 waaier, wat de organisatie meer helder en organiseerbaar maakt.
Klanten:
Canon, Belgacom, Delta Llyod, Johnson Controls en Vritisch American Tobacco