InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Netwerkmarketing en de inkomstenbelasting

Netwerkmarketing en de inkomstenbelasting

Iedereen die in Nederland een bedrijf begint, krijgt vroeg of laat te maken met die overbekende en tevens gevreesde blauwe envelop die op de deurmat valt. Ondernemers moeten btw heffen over de producten die ze verkopen en betalen inkomstenbelasting over de winst die ze maken. En met het progressieve belastingstelsel zoals we dat in Nederland kennen, betaalt een ondernemer meer belasting naarmate hij of zij meer winst maakt. Veel verkopers van MLM-producten zijn zzp’ers – zelfstandigen zonder personeel – of freelancers. Ze hebben zich ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en zijn zonder noemenswaardige investering met hun bedrijfje begonnen. ZZP’ers en freelancers betalen normaalgesproken ook inkomstenbelasting over de winst die ze maken. Maar voor zelfstandige distributeurs van MLM-bedrijven die niet vanuit een rechtspersoon als een BV werken, ligt dat net even anders! Over de winst die wordt gemaakt met de rechtstreekse verkoop van producten aan de consument is gewoon inkomstenbelasting verschuldigd. Maar over de uitkeringen die in het kader van het compensatieplan worden ontvangen, ligt dat anders.

Bonussen

Eén van de aantrekkelijke voordelen om als distributeur met een MLM-bedrijf samen te werken is het compensatieplan. Die plannen zien er dikwijls ingewikkeld uit, maar komen er allemaal op neer dat de distributeur bonussen verdient over de omzet van de distributeurs die in zijn downline zitten. Deze mensen zijn over het algemeen door hemzelf bij het MLM-bedrijf aangebracht en maken onderdeel uit van zijn verkoopnetwerk. MLM’ers zullen altijd proberen, naast hun producten, ook nieuwe distributeurs in te schrijven om zo hun verdiensten te vergroten. Succesvolle MLM’ers zullen gemiddeld tussen de vier- en tienduizend euro per maand aan bonussen opstrijken. Bedenk daarbij echter wel dat ze dan een downline nodig hebben die varieert van enkele honderden tot een paar duizend distributeurs en dat het hard werken is om zo’n grote groep distributeurs onder je te verzamelen.

Hoge Raad

In 2009 heeft de Hoge Raad een beslissing uit 2004 bekrachtigd waarin werd gesteld dat de bonussen die worden gegenereerd op basis van het compensatieplan van het MLM-bedrijf, zijn vrijgesteld van de inkomstenbelasting. Een tegenvaller voor de belastingdienst die deze inkomsten gewoon wilde belasten. De Hoge Raad oordeelde dat de inkomsten die een distributeur kan verwerven uit de omzetten die door andere distributeurs uit z’n downline worden gerealiseerd zo erg afhankelijk is van factoren waarop de distributeur zelf geen invloed heeft, dat het verdienen van bonussen eigenlijk een vorm van speculatie is. En resultaten uit speculatie zijn vrijgesteld van belasting.

Praktisch

Stel nu dat je als distributeur per jaar twintigduizend euro winst maakt uit de directe verkoop aan consumenten en dat je daarnaast zestigduizend euro aan bonussen hebt ontvangen. Dan rekent de fiscus met je af over die twintigduizend euro winst. Het is belangrijk dat je goed bijhoudt welke kosten je maakt om die twintigduizend euro te kunnen verdienen, omdat je die kosten ook weer mag aftrekken van de gemaakte winst. Zorg er dus altijd voor dat je een goede boekhouder of accountant hebt als je een bedrijf begint en organiseer je financiële administratie goed. En zorg ervoor dat je zelf de regels goed kent!
© 2010 - 2018 Hanbro67, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Netwerkmarketing en de inkomstenbelasting"

Reacties

Peter, 20-04-2015 13:40 #2
Kan ik dit ergens terugvinden op de belastingdienst website. Ik heb gezocht maar ik kan op de belasting website niks vinden. Aan de telefoon weten ze het ook niet.

Met vriendelijke groet,

Peter Jonker

Mike, 05-09-2012 13:44 #1
Op 03-01-2012 is er een uitspraak geweest bij de rechtbank in Arnhem dat iedere MLMer geheel belastingplichtig maakt. Een President moet tot jaren terug gaan betalen. Hoe zit dit met het hoger beroep? Is heel belangrijk voor ons.

Infoteur: Hanbro67
Gepubliceerd: 11-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 2
Schrijf mee!