Hoe haal je als ondernemer meer omzet?
De economie kent haar hoogtepunten en dieptepunten. Een ondernemer probeert natuurlijk zich in te dekken voor de dieptepunten. Soms wil dit niet echt lukken en komen alle slechte dingen opeens op het pad van de ondernemer. Klanten die weglopen naar de concurrentie, producten die nog liggen in het magazijn en die niet verkocht zijn, klanten die niet willen betalen en andere zaken. Als de zaken slecht lopen, dan is het tijd om de boel kritisch te bekijken.
Elevator Pitch
Als een ondernemer niet in een korte tijd met passie en enthousiasme aan een ander kan vertellen waar hij en de onderneming voor staan en wat de onderneming doet, dan moet er aan worden gesleuteld. Door gebruik te maken van een Elevator Pitch is een ondernemer gedwongen om in een korte tijd te vertellen aan de ander wat hij doet en waar de onderneming voor staat. Een Elevator Pitch heeft alleen succes wanneer dit met passie en enthousiasme wordt gebracht. Daarnaast dient een Elevator Pitch maximaal een paar minuten te duren, want de aandacht van de ander zal al na een paar minuten ergens anders op gericht zijn. Het voordeel van een Elevator Pitch is dat een ondernemer goed moet nadenken wie hij is en waar hij en de onderneming voor staan. Als voor een toekomstige investeerder of de bank niet duidelijk is waar de onderneming voor staat en wat de onderneming doet, waarom zou dit wel voor klanten duidelijk zijn? Een Elevator Pitch kan in veel gevallen worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan netwerkbijeenkomsten met andere ondernemers uit de branche of bij de zoektocht naar investeerders. Het doel van de Elevator Pitch is om interesse op te wekken bij de andere partij. Deze interesse zorgt ervoor dat beide partijen met elkaar in gesprek gaan om te kijken wat de partijen voor elkaar kunnen betekenen. Als de gesprekken goed verlopen dat kan er eventueel iets moois uit komen.
Weet de klant waar de onderneming voor staat?
In de vorige alinea is het al aangekaart, weet de klant wel waar de onderneming voor staat? Als de omzet tegenvalt, dan kan de ondernemer het zich niet veroorloven om rustig te wachten totdat de omzet weer toeneemt. Een ondernemer moet acties ondernemen en gebruik maken van de eigen facetten van de ondernemerschap. De ondernemer kan een aantal middelen gebruiken om zich duidelijker te profileren ten opzichte van de concurrentie. Een ondernemer kan zich bijvoorbeeld onderscheiden door zich alleen maar te richten op een bepaalde niche. Daarnaast dient een ondernemer de signalen van de omgeving van de onderneming op te pakken. Dit is een vorm van ondernemerschap. Als een ondernemer de koers van de onderneming niet wil veranderen, dan zal de omzet op de lange termijn dalen. De fout die veel ondernemers maken is dat zij te veel goederen en/of diensten aanbieden die weinig bijdragen op de totale omzet van de onderneming. Deze ondernemers denken dat zij de klanten hiermee een plezier doen. Dit is echter niet zo, want de klant wil duidelijkheid. De klant wil weten waarom en waarvoor hij naar deze onderneming zou moeten gaan om iets te kopen van de onderneming.
Scherper debiteurenbeheer
In sommige branches is het gewoon dat er pas betaald wordt nadat de goederen zijn geleverd of de diensten zijn uitgevoerd. De wettelijke betalingstermijn is dertig dagen, mocht er na dertig dagen niet worden betaald dan kan de leverancier een wettelijke rente in rekening brengen. Volgens de wet kan er een hogere wettelijke rente in rekening worden gebracht voor bedrijven en overheidsinstanties. Voor consumenten geldt dat de lagere wettelijke rente in rekening gebracht zal worden. Een aantal ondernemers heeft niet veel kaas gegeten van het achter de broek aanzitten van debiteuren. Een vuistregel is dat het debiteurenbeheer altijd consequent uitgevoerd moet worden. Als het debiteurenbeheer niet consequent wordt uitgevoerd, dan zullen debiteuren steeds blijven proberen om met smoezen de betaling proberen uit te stellen. Ook al kan de administratie soms saai zijn, als er geen geld binnenkomt dan zal de onderneming niet verder kunnen draaien. Het debiteurenbeheer van een onderneming moet strak worden ingericht. De aanmaningen moeten strak volgens het schema worden verstuurd. Daarnaast is telefonisch contact broodnodig om de debiteur te laten voelen dat de onderneming er dicht op zit.
Het internet
Op het internet kunnen klanten tegenwoordig veel informatie opzoeken over bedrijven die goederen leveren en diensten uitvoeren. Als ondernemer is het zonde dat de onderneming geen eigen website heeft waarop de klant kan kijken wat het aanbod van de onderneming is. Als ondernemer is het zonde als de onderneming geen eigen website heeft. De klant ervaart een hogere drempel om een onderneming binnen te stappen als de onderneming geen eigen website heeft. Tegenwoordig willen klanten alles weten voordat ze de stap maken naar de onderneming om iets te kopen of een dienst af te nemen. De ondernemer kan hier op inspelen door actie te ondernemen. Mocht het haalbaar zijn dat er producten via internet verkocht kunnen worden, dan moet de onderneming eerst alles grondig laten screenen met betrekking tot internetshoppen. Een klant zal niet snel producten aanschaffen op een minder solide website. Daarnaast moet de onderneming zich goed bedenken hoe de producten worden opgestuurd of bezorgd. Niks is minder erg dan producten die niet of kapot aankomen. Tenslotte zitten ondernemers natuurlijk niet te wachten op ontevreden klanten. Het is zo dat het internet tegenwoordig imago's kan maken en breken.
© 2010 - 2024 Daddycortez99, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Analytische desktop toolsAnalytische desktop tools kunnen omschreven worden als een nieuwe generatie van rapporteringtools. Ze weven een transpar…
Bronnen en referenties
- http://www.flexservice.com/?p=9599
- http://www.beheer-debiteuren.nl/debiteurenbeheer_tips_schriftelijk.html