MLM – wat is dat nou eigenlijk precies?

MLM als distributiemethode
MLM is niet meer en niet minder dan een distributiemethode die door bedrijven gehanteerd kan worden voor de verkoop van hun goederen of diensten. De traditionele route voor productenafzet is, grofstoffelijk, als volgt: fabrikant levert aan importeur levert aan grossier levert aan winkels levert aan klanten. Daartussenin vliegen, varen en/of rijden transporteurs om de goederen te verplaatsen, zijn er depots en/of magazijnen waar spullen (tijdelijk) worden opgeslagen, en schappen die uiteindelijk in de winkels gevuld worden met de produkten die jij en ik daar kunnen kopen. Om maar wat tussenschakels te noemen. En dan hebben we het nog niet gehad over geldverslindende reclamecampagnes.Al deze activiteiten kosten geld, inclusief alle poppetjes die daarbij betrokken zijn en betaald moeten worden. Dat is de reden waarom voor sommige producten 20x zo veel neergeteld moet worden in de winkel als het kostte om ze te maken.
Directe verkoop aan eindgebruiker
MLM is een vorm van directe verkoop. Hierbij worden producten of diensten rechtstreeks, zonder tussenkomst van anderen, aan de eindgebruiker geleverd. Denk bijvoorbeeld aan Dell Computers, of sommige verzekeringsmaatschappijen, waar geen winkels of agenten meer tussen zitten. Medewerkers van dergelijke bedrijven hebben rechtstreeks contact met de klanten voor zowel verkoop als service. Het voordeel is evident: minder tussenschakels = minder kosten voor het bedrijf = lagere prijzen voor de consument.Een leuke bijverdienste, en producten tegen inkoopprijs
MLM gaat nog een stapje verder. Door inschakeling van distributeurs kan er door het bedrijf niet alleen op de kosten van vaste medewerkers bespaard worden, deze distributeurs zijn bovendien gegarandeerd klanten. Bijvoorbeeld: een distributeur bestelt èn betaalt rechtstreeks bij Forever Living Products een hoeveelheid Aloë Vera producten. Deze producten worden per post bij hem/haar thuis bezorgd, en daar kan de distributeur de producten naar keuze zelf gebruiken, of met winst doorverkopen, of een mix van die twee. In het eerste geval krijg je de producten tegen inkoopprijs, wat een korting van soms wel 30% op de verkoopprijs kan opleveren; in het tweede geval kun je het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs rechtstreeks in je eigen zak stoppen. Als je dit maar consistent en vaak genoeg doet, is het een leuke manier om die luxe vakantie te betalen, of de decembermaand schade- en schuldenvrij door te komen, of zelfs een compleet inkomen aan over te houden.MLM verkoopmethoden
Er zijn verschillende manieren om dat te doen: via zo’n “Tupperware-party” dus, of je vrienden en familie de voordelen van het product of de dienst laten zien, of op markten en bazaars gaan staan, of links en rechts monsters of proefpakketten uitdelen, of veel mond-tot-mond reclame, of toch maar adverteren. Of, natuurlijk, een mix van deze methoden. Het is maar waar je goed in bent en waar je je prettig bij voelt.Recruteren van nieuwe distributeurs
De verkoop van producten of diensten is één methode om geld te verdienen in MLM. Een andere, omstreden, manier is via het aanbrengen van nieuwe distributeurs. Omstreden, omdat dit het gebied is wat ruimschoots gelegenheid geeft voor de schimmigheid waaraan netwerkmarketing zijn slechte naam te danken heeft. En niet ten onrechte, want menig zichzelf MLM noemend bedrijf bleek uiteindelijk niet meer dan een vermomde piramide. Deze bedrijven richten zichzelf daarmee weliswaar te gronde, maar het kwaad voor de betrokkenen, EN voor het imago, is dan al geschied.Geld verdienen aan de verkoop van anderen
De bonafide MLM bedrijven hebben een – vaak ingewikkelde – constructie van staffelcommissies beschikbaar om distributeurs te honoreren voor het aanbrengen van nieuwe distributeurs. Hoe meer mensen je werft, hoe hoger de beloning. Op zich geen wereldschokkend nieuws – er zijn traditionele bedrijven te over die hun verkoopmanagers bovengemiddeld belonen voor de resultaten van hun regionale verkoopleiders die op hun beurt weer profiteren van het werk van hun ondergeschikten, de ‘gewone’ verkopers op de weg, die zelf ook commissie krijgen over hun binnengehaalde orders (hoezo piramide...)Wat het ranzige randje aan MLM geeft zijn de verkooptechnieken en de wervingsmethoden, die veel distributeurs-met-dollartekens-in-de-ogen erop na houden.