Voor jezelf beginnen
Veel mensen denken erover om voor zichzelf te beginnen, een eenmanszaak. Maar waar moet je op letten als je voor jezelf begint. In dit artikel een uiteenzetting vanuit fiscale hoek.
Ondernemen
Als je
voor jezelf wilt beginnen moet je goed bedenken hoe je dat wilt vormgeven. Vanuit welke ruimte ga je werken, ga je een ruimte huren of werk je vanuit thuis. Hoe kom je aan klanten. Heb je al vele contacten lopen of ga je veel reclame maken voor jezelf. En hoe zit het met de financiering. Heb je zelf al de nodige liquiditeiten of zal je naar de bank moeten voor een financiering. En bedenk je ook dat verzekeringstechnisch de zaakjes geregeld moeten worden. Denk dan met name aan het afdekken van aansprakelijkheidsrisico's en het verzekeren van je werkmateriaal. Hoogstwaarschijnlijk zal er een ondernemingsplan geschreven moeten worden, neem hier rustig de tijd voor. En prognotiseer niet al te optimistisch, een onderneming heeft altijd enkele jaren nodig als opstartfase.
Risico
Realiseer je zich voordat je voor jezelf begint (
eenmanszaak) dat je altijd een risico loopt. Dit risico zit dan met name in de aansprakelijkheid of bij een onverhoopt faillissement van de onderneming. Als je in de onderneming aansprakelijk wordt gesteld of de onderneming gaat failliet, dan kan dit doorwerken naar je privé vermogen, ondanks dat je dit (deels) afdekt door het afsluiten van een verzekering. Het is niet voor niets dat veel ondernemers hun privé vermogen op naam van de echtgenoot laten zetten om dit veilig te stellen. Om dit risico (deels) uit te bannen kiezen veel ondernemers voor het
oprichten van een BV. Denk er wel aan dat het oprichten van een BV een kostbaardere aangelegenheid is dan het starten van een eenmanszaak. Daarnaast is fiscaal gezien de BV pas interessant boven een winst van meer dan € 150.000, waardoor het ook vanuit fiscaal oogpunt interessanter is om een eenmanszaak te beginnen.
Wat moet je doen?
Als je een eenmanszaak wilt beginnen ontkom je niet aan het papierwerk eromheen. Zo zal je je moeten aanmelden bij de Belastingdienst middels een opgaaf startende onderneming. Hierin meld je je aan als inkomstenbelastingondernemer en (als je BTW-belaste prestaties levert) BTW-ondernemer. Als je personeel in dienst gaat nemen zal je ook een loonheffingennummer krijgen van de Belastingdienst. Denk eraan dat je een administratie zult moeten gaan voeren. De Belastingdienst zal namelijk inkomstenbelasting gaan heffen over het resultaat en een adminstratie is daarbij onontbeerlijk. Je zult dus een administratie- of accountantskantoor moeten inschakelen om de balans en resultatenrekening op te laten stellen. Ook zullen ze je aangifte inkomstenbelasting doen en als je wilt ook je aangiften omzetbelasting en loonheffingen.
Ook dien je je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt dan een nummer van de Kamer van Koophandel. Jouw BTW-nummer en Kamer van Koophandelnummer zal je moeten vermelden op je facturen. Want ook aan facturering ontkom je niet. En zorg ook voor een bankrekening voor de onderneming, evenals de benodigde verzekeringen.
Nog even puntsgewijs de te nemen acties:
- Invullen formulier opgaaf startende onderneming
- Aanmelden bij de Kamer van Koophandel
- Contact zoeken met een administratie- of accountantskantoor
- Contact zoeken met uw tussenpersoon voor het verzekeringenwerk
- Zorgen voor een bankrekening voor de onderneming
Je ziet, er komt nogal wat bij kijken om een onderneming te beginnen. Als je je niet wilt laten verrassen is het inschakelen van een fiscaal adviseur geen overbodige luxe.
Lees verder