InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Eenmanszaak: voordelen & nadelen

Eenmanszaak: voordelen & nadelen

Eenmanszaak: voordelen & nadelen De oprichting van een eenmanszaak is eenvoudig, zonder veel formaliteiten. U bent zelf eigenaar en kunt uw beleid naar eigen inzicht ontwikkelen en uitvoeren. Een groot nadeel is echter dat uw privévermogen niet afgescheiden is van het vermogen van de eenmanszaak. In dit artikel worden de voordelen en nadelen van de eenmanszaak besproken, zodat u een goede afweging kunt maken.

Eenmanszaak

De meeste ondernemers kiezen voor een eenmanszaak. De onderneming behoort dan aan één persoon toe. De eenmanszaak komt veel voor in de landbouw en in het midden – en kleinbedrijf. Een eenmanszaak zegt niets over de grootte van het bedrijf.

Eenmanszaak oprichten

Aantrekkelijk aan de eenmanszaak is dat een ondernemer zonder veel formaliteiten met een eenmanszaak kan beginnen. Hij hoeft geen statuten vast te leggen en er is geen minimum kapitaalinleg vereist. Wel moet hij zich laten inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en gelden er soms vestigingseisen en ondernemersdiploma’s.

Aansprakelijkheid bij eenmanszaak

Kenmerkend voor de eenmanszaak is dat er juridisch geen onderscheid is tussen het privévermogen en het bedrijfsvermogen van de ondernemer. U bent als ondernemer aansprakelijk voor alle handelingen en financiën. Schuldeisers kunnen hun schuld verhalen op uw privébezit. Een faillissement van het bedrijf betekent dat uw privé-eigendommen in beslag worden genomen en dat u als persoon ook failliet gaat. Als u getrouwd bent in gemeenschap van goederen, is uw partner ook aansprakelijk voor de schulden. U kunt dit voorkomen door huwelijkse voorwaarden op te laten stellen bij de notaris.

Pensioenopbouw bij eenmanszaak

Als ondernemer zult u zelf voor uw pensioenopbouw moeten zorgen. Het is sterk aan te raden hier zo vroeg mogelijk mee te beginnen, want dan is de pensioenpremie lager. Omdat u geen werknemer bent, kunt u in het geval van arbeidsongeschiktheid geen aanspraak maken op werknemersverzekeringen zoals de WIA en de WW. Daarom is het verstandig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.

Voordelen eenmanszaak:

  • U kunt v zelfstandig handelen, beslissingen nemen en uw eigen werktempo bepalen
  • Eenvoudige oprichting
  • Geen startkapitaal vereist
  • Fiscale voordelen bij lage winst
  • Lagere kosten dan een BV
  • Onder voorwaarden recht op zelfstandigenaftrek en andere aftrekposten
  • Geen statuten
  • Geen verplichting tot het opstellen van een jaarrekening, geen publicatieplicht van financiële cijfers

Nadelen eenmanszaak:

  • Met een eenmanszaak bent u privé aansprakelijk voor de schulden van de onderneming
  • Iets hogere belastingdruk dan bijvoorbeeld een BV
  • Minder goede toegang tot de vermogensmarkt (moeilijker om leningen af te sluiten)
  • Ondernemer moet zich aanvullend verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en een pensioenvoorziening treffen
  • Als u getrouwd bent in gemeenschap van goederen, is de partner ook hoofdelijk aansprakelijk voor schulden die voortvloeien uit de onderneming
Gerelateerde artikelen
Rechtsvorm: de EenmanszaakDe meest eenvoudige rechtsvorm is de eenmanszaak: behalve inschrijving bij de Kamer van Koophandel zijn er weinig lastig…
Eenmanszaak of BV?Als ondernemers een bedrijf starten, kiezen zij een rechtsvorm. Veel beginnende ondernemers twijfelen tussen het opricht…
Rechtsvorm kiezenAls je start met een onderneming moet je een rechtsvorm kiezen voor het bedrijf. De meeste starters beginnen als zelfsta…
Coöperatie oprichtenCoöperatie oprichtenCoöperatie oprichten, daardoor minder belasting betalen en minder risico lopen? Optimaal, maar wat is de coöperatie voor…
Rechtsvorm: de Vennootschap onder firma (vof)Een vennootschap onder firma is een rechtsvorm waarbij meerdere personen onder een gezamenlijke naam een bedrijf beheren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock
  • KvK
  • Basisboek Recht - L. Janssen

Reageer op het artikel "Eenmanszaak: voordelen & nadelen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 01-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!