Het belang van stagiairs voor de onderneming

Waarom een stageplaats aanbieden
Vanuit het oogpunt van het bedrijf zijn er ook veel redenen om regelmatig voor een bepaalde periode een stagiair(e) in dienst te nemen. Het bedrijf heeft er namelijk alle belang bij dat er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar is voor de branche waarin de onderneming opereert. De stagiair wordt via een stageplek vertrouwd gemaakt met de werkzaamheden en het marktsegment waar de onderneming zich op richt. En ook al zal de stagiair uiteindelijk besluiten niet bij het zelfde bedrijf een dienstbetrekking te aanvaarden, dan nog verleent het bedrijf zichzelf een dienst omdat het personeelsaanbod toch verruimd wordt. En wellicht zal stagiair mettertijd alsnog een betrekking aanvaarden bij de onderneming waar hij/zij ooit een stageplaats heeft gekregen.Wisselwerking
Uiteindelijk gaat het om een win-win resultaat tussen bedrijf en stagiair. De werkgever heeft er namelijk wel degelijk een paar handen bij, die wellicht de eerste dagen de nodige extra aandacht vragen, maar die na enkele weken beslist een nuttige en welkome aanvulling op het vaste personeelsbestand kunnen zijn. En dat tegen een heel redelijke salarispost. Vaak is het voor het bedrijf interessant om juist een stagiair een bepaald intern of extern onderzoek te laten doen, zonder dat daarvoor een duur bureau hoeft te worden ingeschakeld of een vaste medewerker van zijn werkzaamheden wordt gehaald. Weliswaar zal een stagiair bij een dergelijk onderzoek de nodige begeleiding en steun van de vaste medewerkers moeten krijgen, maar daar staat tegenover dat een persoon van buiten het bedrijf een frisse objectieve kijk op de gang van zaken heeft en niet wordt gehinderd door bedrijfsblindheid of tegenstrijdige belangen. Het feit dat iemand geen kennis van zaken heeft, maar als leek wel over gezond verstand beschikt, leidt er vaak toe dat er vragen of opmerkingen komen, waar de onderneming (verkoopafdeling) soms z'n voordeel mee kan doen.Positief bedrijfs imago
Een bedrijf dat stageplekken beschikbaar stelt, krijgt daardoor een gunstig image in de branche en de nodige goodwill van allerlei partijen, zoals plaatselijke overheid, klanten en publiek. Wat anders met veel kostbaarder middelen bereikt zou moeten worden. Een stagiair die een fijne leerzame tijd heeft gehad zal dat nooit vergeten en zeker via mond-tot-mondreclame positieve geluiden over de onderneming verspreiden. Al met al een goede naamsbekendheid dus van de onderneming.Voorbeeld van een stage traject
Stel dat het gaat om een commerciƫle opleiding en de leerling krijgt een stageplek aangeboden bij een importeur, fabriek of handelsonderneming. Dan zou de stage de volgende elementen kunnen bevatten:Eerste dag
een rondje door het bedrijf, langs de diverse afdelingen, wat inleeswerk enz.
Eerste weken
Meelopen in het magazijn om materialenkennis op te doen, de expeditie. Het inruimen van binnenkomende goederen en het verzamelen van verkochte artikelen. Dagje mee met de chauffeur.
Tweede maand
Aanschuiven bij een binnendienstverkoper en proberen orders te verwerken. Spullen opzoeken met bijbehorend artikelnummer in de catalogus. Begrijpen waarom bepaalde toebehoren nodig zijn. Meelopen en helpen bij de verkoopbalie en contact plus ervaringen met klanten opdoen.
Derde maand
Paar dagen aanschuiven bij diverse afdelingen. Zoals productmanagement, inkoop, projectbegeleiding, bestellingen maken, voorraadhoogtes en omloopsnelheden leren begrijpen. Paar dagen mee met een vertegenwoordiger en servicemonteur.
De laatste weken
Het onderzoek laten verrichten naar zaken die u eigenlijk al jaren wilt weten. Bijvoorbeeld om eens eindelijk uit te vissen waarom bepaalde klanten zoveel spullen retour sturen en of er eigenlijk wel aan die klanten wordt verdiend. Of in kaart laten brengen waarom bij bepaalde klanten zo weinig offertes in opdrachten worden omgezet, terwijl u zeker weet dat het niet aan de prijs ligt. Worden die offertes namelijk niet uitsluitend gebruikt om de prijs te checken van relaties die de order bij voorbaat wordt gegund?!