InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Stages: Tips voor stage lopen

Stages: Tips voor stage lopen

Stages: Tips voor stage lopen Vaak komt het ergens tijdens je opleiding wel naar voren: je moet stage lopen. Voor jezelf én je opleiding is een stage een goede graadmeter of datgene wat je hebt geleerd ook echt kan door te werken in de praktijk. Er zijn verschillende soorten stages. Zo kan het zijn dat je een introductiestage moet lopen, waarbij je een idee wat het vak inhoudt. Maar het kan ook zijn dat je voor je afstuderen stage moet lopen. De keuze voor een stageplaats is belangrijk, want je zult niet de eerste zijn die na zijn stage een baan krijgt aangeboden. Waar moet je beginnen en hoe kan je het beste voorbereiden. Het is best lastig om te bepalen waar je stage gaat lopen. Een stage is vaak de eerste relevante werkervaring die je opdoet. Het komt later op je cv te staan en het kan dus bepalend zijn voor de rest van je carrière. Daarom is het belangrijk dat je van tevoren een aantal zaken bedenkt.

  1. Bedenk wat je wilt leren van je stage en waar je dat het beste kan doen
  2. Vraag je af of deze stageplaats die je in gedachten hebt genomen voldoet aan de eisen vanuit je opleiding
  3. Vraag je ook af of jij goed genoeg bent qua opleiding en niveau om op die stageplaats te kunnen werken
  4. Bedenk of je op je stageplaats zou willen blijven werken: vaak kan je makkelijker in een bedrijf aan de slag als je er stage gelopen hebt
  5. Bedenk ook van tevoren hoeveel reistijd je over hebt om elke dag op je stageplaats te komen

Solliciteren

Als je op basis van deze punten denkt de ideale stageplaats gevonden te hebben, moet je uiteraard informeren of je daar stage kan lopen. Het kan zijn dat ze je vragen een sollicitatiebrief op te sturen. Soms kan je al meteen op stagegesprek komen.

Soms weet een docent van je opleiding welke stageplaatsen beschikbaar zijn. Dat is uiteraard handig, maar probeer in eerste instantie een plek te vinden die past bij wat jij wil worden.

Tijdens een sollicitatiegesprek heeft degene die het gesprek voert namens het bedrijf, maar ook jijzelf, de kans om vragen te stellen. Vraag wat je werkzaamheden zullen zijn en wat je aan begeleiding kan verwachten. Zo kan je ontdekken of jij bij het bedrijf past en het bedrijf bij jou.

Stagevergoeding

Het is niet verplicht om een stagevergoeding te verstrekken. Sommige bedrijven vergoeden alleen je reiskosten. Er is wel een gemiddelde dat je een richtlijn kan geven van wat je ongeveer kan verwachten. Als je 5 dagen per week stage loopt, krijg je ongeveer 225 euro bruto per maand.

Stage

Als het goed is, word je tijdens je stage begeleid door mensen vanuit je opleiding (stagebegeleider) en vanuit het bedrijf waar je stage loopt. Bij deze begeleiders kan je terecht voor vragen. Vergeet niet dat je een stagiair (of stagiaire) bent en niet alles meteen perfect hoeft te kunnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stagevergoeding MBO, HBO & WOStagevergoeding MBO, HBO & WOStudenten of scholieren die stage lopen in het kader van hun MBO-, HBO- of WO-opleiding, kunnen vaak een stagevergoeding…
Rechten van een stagiairRechten van een stagiairBij veel opleidingen is het verplicht om stage te lopen. Een stagiair heeft ook bepaalde rechten. Zo heeft hij dezelfde…
Voordelen van MBO stages en hoe je er een zoektVoordelen van MBO stages en hoe je er een zoektBij veel studies op MBO niveau zijn stages lopen een verplicht onderdeel. De student kan hiermee ervaring opdoen en aant…
Waar vind je een stage? Onderzoek Nationale StagebankWaar vind je een stage? Onderzoek Nationale StagebankGoed nieuws voor wie een stageplek zoekt: in lastigere economische tijden wordt het vinden van een stage... minder lasti…
Financiering Buitenlandse StageFinanciering Buitenlandse StageOm stage te kunnen in lopen het buitenland moet de stagiair ervoor zorgen dat de stage bekostigd kan worden. Er zijn div…

Reageer op het artikel "Stages: Tips voor stage lopen"

Reacties

Adrie, 19-06-2011 20:44 #2
Inmiddels heb ik als begeleider diverse stagiairs en afstudeerders gehad. Je merkt dat elke stagiaire anders in zijn of haar stage stapt en iedereen andere dingen verwacht van de stage. Wees daarom bij binnenkomst of tijdens je sollicitatiegesprek duidelijk wat je wel en niet wilt. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Een andere tip die ik mee wil geven is de zoekplaats van (afstudeer)stages en starterfuncties. Op sommige websites zoals www.eerstewerkgever.nl kun je je van te voren heel goed inlezen in een bedrijf en kijken wat de vacatures zijn van dat bedrijf. Zo weet je van te voren of een bedrijf bij je past.

R. van der Laan, 11-07-2008 13:54 #1
Wat ook niet geheel onbelangrijk is om te vermelden is dat het zoeken en aangenomen worden op je stageplek lang duurt. Het uitzoeken van een geschikte stageplek kan vrij lang duren. Daarom raad ik mensen ook aan om ruim voor de deadline al opzoek te gaan naar mogelijke stageplekken. Hiermee bedoel ik dat je in je omgeving (studiegenoten) of op het internet zal moeten gaan kijken naar mogelijke adressen. Tevens kan het ook interressant zijn om eens met mensen te spreken die al stage hebben gelopen.
Door met zo iemand te spreken ben ik ook aan mijn stageplek gekomen, wat misschien ook wel interressant is om hier te vermelden is dat ik stage heb gelopen bij Junior Consult in Groningen. Dit is een marketing en advies bureau en de onderzoeken is in combinatie met stagelopers en proffesionals. Doordat het een breed scala onderzoeken uitvoert is er voor een breed scala opleidingen geschikt. Zelf doe ik commerciele economie, maar naast me zat iemand die geschiedenis studeerde, wel grappig.

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Solliciteren
Reacties: 2
Schrijf mee!