InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het urencriterium voor ondernemers

Het urencriterium voor ondernemers

Het urencriterium voor ondernemers Als je als ondernemer in aanmerking wilt komen voor ondernemersaftrek, waaronder de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek vallen, moet je aan het urencriterium voldoen. Dat houdt in dat je 1225 uur per jaar aan je onderneming moet werken en bovendien meer dan 50% van je werkzame tijd in je bedrijf bezig moet zijn (deze laatste eis geldt niet voor starters). De ondernemersaftrek kan je duizenden euro’s opleveren, omdat je hiermee zeker 10.000 euro belastingvrij kunt verdienen.

Gebakken lucht

‘Jan Kees de Jager heeft het urencriterium verruimt om de kleine ondernemer het leven gemakkelijker te maken’, zo stond er de afgelopen week triomfantelijk op alle ondernemerssites, in de kranten en op het nieuws. Zelfs de Staatscourant repte ervan. Voortaan mogen ondernemers de tijd die ze besteden aan acquisitie, administratie en bijstudie ook meetellen, zo werd gezegd. "Met deze maatregel geef ik gehoor aan de signalen dat zelfstandigen zonder personeel door de crisis vaak zwaar worden getroffen. Ik reken erop dat de overgrote meerderheid van deze groep hierdoor alsnog in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek", zei De Jager. Wat hij er niet bij zei, was dat deze maatregel toch vooral gebakken lucht inhoudt: deze vaste onderdelen van het ondernemersbestaan vallen namelijk al sinds jaar en dag onder het urencriterium. Dit cadeautje van het Ministerie van Financiën hadden we allemaal dus allang in huis. Hooguit zijn de ambtenaren nu iets minder kritisch bij de beoordeling van je tijdsbesteding, maar in je recht stond je altijd al, als je de uren maar kon verantwoorden.

1225 uur

Als je in aanmerking wilt komen voor ondernemersaftrek moet je aan het urencriterium voldoen. Dat betekent dat je per jaar 1225 uur aan je onderneming(en) moet besteden. Dat is bijna 25 uur per week, zonder vakantiedagen. Reken er dus maar op dat het moeilijk is hieraan te voldoen als je er nog een fulltime baan bij hebt of wanneer je pas halverwege het jaar met je bedrijf begint. De benodigde uren worden namelijk niet tijdsevenredig aangepast: ook als je in juni of oktober begint, moet je 1225 uur werken om ondernemersaftrek te kunnen krijgen.

50% van je werkzame tijd

Bovendien geldt de eis dat je meer dan 50% van je werkzame tijd in je bedrijf bezig moet zijn. Als je dus 30 uur per week in je bedrijf werkt, mag je dus niet meer dan 30 uur per week ergens in een dienstverband bezig zijn. Deze eis geldt trouwens niet voor starters (ondernemers die pas drie jaar bezig zijn met hun bedrijf).

Bij arbeidsongeschiktheid of zwangerschap

Als je recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering geldt een verlaagd urencriterium, dan hoef je maar 800 uur per jaar te werken in je onderneming. Ook als je zwanger bent hoef je minder uren te werken. Dan wordt de tijd die je normaal werkt, gewoon doorgeteld gedurende de periode dat je geen tijd aan je onderneming kunt besteden. In de praktijk komt ook dit neer op een criterium van 800 uur.

Wat telt mee?

Die 1225 uur hoeven niet allemaal declareerbaar te zijn: alle uren die je aan je bedrijf besteedt, tellen mee. Dus ook de tijd die je besteedt aan overleg met klanten, onderhoud, telefoongesprekken, e-mailen, administratie, het bijhouden van je website of blog, het ontwerpen van visitekaartjes en in de file staan. Ook woonwerkreistijd telt mee.

Wat krijg je dan?

Als je winst uit onderneming geniet (dit betekent dat je door de Belastingdienst wordt geaccepteerd als ondernemer – je hebt dan een VAR-wuo) heb je recht op ondernemersaftrek. De ondernemersaftrek bestaat uit de volgende faciliteiten:
  • Zelfstandigenaftrek
  • Startersaftrek
  • Bijzondere startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid,
  • Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk (S&O)
  • Meewerkafwerk
  • Stakingsaftrek

Administratie

Om conflicten met de ambtenaren van de fiscus te voorkomen, is het zeer verstandig een goede urenadministratie bij te houden. Dat kan in een excelbestand of op papier, maar er zijn ook verschillende handige softwareprogramma’s. Een die wij kunnen aanbevelen is ActiTime. Dit is een gratis en zeer uitgebreid online urenregistratieprogramma.
© 2010 - 2019 Tekster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Zelfstandigenaftrek 2019 & oudedagsreserve 2019Zelfstandigenaftrek 2019 & oudedagsreserve 2019Met de zelfstandigenaftrek 2019 verlaagt u de belastbare winst en met de fiscale oudedagsreserve FOR 2019 verschuift u e…
Zelfstandig ondernemen naast een baanZelfstandig ondernemen naast een baanDe meeste startende zelfstandig ondernemers hebben moeite om rond te komen van de inkomsten uit de onderneming. In eerst…
Gedeeltelijk arbeidsongeschikt: verlaagd urencriteriumGedeeltelijk arbeidsongeschikt: verlaagd urencriteriumZelfstandig ondernemers die minimaal 1225 uur per jaar werken in hun bedrijf, kunnen aanspraak maken op allerlei gunstig…

Reageer op het artikel "Het urencriterium voor ondernemers"

Reacties

Patricia, 12-10-2016 13:48 #2
Ik wil graag weten waar in de belasting staat beschreven dat voor een zelfstandigenaftrek bij arbeidsongeschiktheid (WAO) een verlaagd urencriterium geldt (800 in plaats van 1225 uren). Ik kan alleen vinden dat dit van toepassing is voor de eerste drie jaar in verband met de startersaftrek. Alvast hartelijk dank!

Sebastiaan, 17-08-2011 21:58 #1
Interessant artikel. De gratis versie van de urencriterium software is via http://www.actitime.com/download.php te downloaden. Ik vind het overigens ronduit belachelijk dat je als fulltime ondernemer je bezig moet houden met het administreren van je uren. Kinderachtig, het bijhouden van een urencriterium is duidelijk verzonnen door de ambtenarij zonder enige ondernemerservaring.

Infoteur: Tekster
Gepubliceerd: 18-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 2
Schrijf mee!