Zelfstandig ondernemerschap
Zelfstandig zijn geeft veel mensen een halleluja stemming, want je hoeft geen verantwoording af te leggen aan je leidinggevende, bepaald de eigen tijden en is zo vrij als een vogeltje. Naast het feit dat het allemaal wat genuanceerder ligt, gaat er aan het opstarten van de eigen onderneming nogal wat vooraf.
Plan maken
Gezien de economie en de daarmee gepaard gaande werkeloosheid, zullen de gemeentelijke instellingen die zorgdragen voor de uitkeringen en het weer aan het werk helpen van werkzoekenden, een initiatief als zelfstandig ondernemerschap alleen maar toejuichen. Uiteraard toejuichen, maar kom wel met een doordacht plan (businessplan, plan van aanpak, ondernemersplan hoe je het ook noemt), want zomaar beginnen zal over het algemeen geen groot succes opleveren.
Een aantal basispunten welke in een plan moeten komen:
- inleiding (hoe ben je gekomen tot)
- uitgangspunten (wat zijn de uitgangspunten van je onderneming, je visie op zaken, welke producten e/of diensten biedt je aan, waar ben je onderscheidend in en maakt dat je onderneming kans van slagen heeft)
- huidige situatie (maak een SWOT analyse met je sterke en zwakke punten, hoe geef je daar vorm aan)
- het project (hoe geef je planmatig invulling aan de opstart van je bedrijf, hoe positioneer je jezelf in de praktijk in de business etc.)
- actieplan (er komt veel bij kijken, dus een actieplan met tijdlijnen, wie wat doet en wanneer moeten zaken gerealiseerd zijn is geen overbodige luxe)
- begroting (de cijfers, wat is de investering, wat zijn je (vaste) kosten, eventueel hoe te financieren, inkomsten etc.)
Er vanuit gaande dat je of je financiering bij de bank rond hebt, het uwv akkoord geeft of je zelf zover bent om van een loondienstfunctie naar een eigen bedrijf over te stappen, moet er een punt komen dat je wilt starten. Je planning moet reëel zijn en daarbij is een actielijst met tjdlijnen een must.
Actielijst
Een actielijst hoeft niet ingewikkeld te zijn, als deze maar duidelijk is en je jezelf en je eventuele partners houdt aan de gemaakte lijst met actiepunten en tijdlijnen.
Wat komt er zoal in een actielijst?
- wat moet er gebeuren
- wie gaat het doen of is verantwoordelijk voor de opleveren (als je bijvoorbeeld iemand anders iets laat doen)
- wanneer moet het gereed zijn
- afgewikkeld? (van belang om richting de startdatum steeds meer vinkjes te kunnen zetten en je plan helemaal ter uitvoer te brengen, tot er daadwerkelijk gestart kan worden)
Waar moet je zoal aan denken?
- kvk eenmanszaak, bv, vof etc. oprichten
- verzekeringen: uitzoeken welke nodig en afsluiten
- product of dienst: goed definiëren - voorzien van kostprijs (ex btw) (indien nieuw product eventueel octrooi aanvragen)
- website: ontwerpen – maken – beheren
- uitingen: ontwerp logo – brief/vervolgpapier – visitekaartje – power point
- merknaam: eventueel laten registreren
- materialen: afhankelijk van de business, maar computer is meestal wel het minste
- algemene voorwaarden opstellen
- boekhouder / belastingadviseur zoeken en oriënterend gesprek mee aangaan
- plan hoe aan klanten te komen: netwerk, leads, kvk bestanden etc.
Spreekt voor zich dat afhankelijk van de business deze lijst nog veel uitgebreider kan zijn, maar dit is wel een basismodel.
Kostprijs
Het spreekt voor zich dat de kostprijsberekening een essentiële is. Alle kosten moeten hierin meegenomen zijn zoals kantoor/materiaal, marketing/sales, website, boekhouder, verzekeringen, salaris, auto, reserves etc.
Klankborden met mensen uit de praktijk is geen overbodige luxe, er wordt snel wat over het hoofd gezien. Start ook niet hals over kop, laat alles op je inwerken, lees zaken meerdere keren door en langzaam maar zeker perfectioneer je je plan steeds meer en zijn de mogelijk over het hoofd geziene zaken nu in beeld.
Starten
In deze economie is het niet altijd even gemakkelijk om “ergens binnen te komen”, toch realiseren bedrijven best dat ze “een probleem hebben” – ook al benoemen ze het zo niet – en dus is er ruimte om nu te beginnen met je eigen bedrijf. Eigenschappen als doorzettingsvermogen, zelfstarter en jezelf kunnen profileren zijn inherent aan de zelfstandig ondernemer. Maar als je deze niet zou hebben, zou je al niet zover gekomen zijn.