InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Qredits: Microfinanciering voor Nederlandse ondernemers

Qredits: Microfinanciering voor Nederlandse ondernemers

Qredits: Microfinanciering voor Nederlandse ondernemers Microkrediet is er niet alleen voor het buitenland. Vraag een willekeurig iemand naar wat een microkrediet is en toch is het antwoord is in de meeste gevallen dan dat dit een lening is voor iemand in het buitenland die een kleine onderneming wil beginnen of voortzetten. Dit klopt, maar ook voor Nederlandse ondernemers die bij de reguliere banken moeilijk aan de bak komen is er tegenwoordig een microkrediet. Dit microkrediet heet dan microfinanciering.

De Stichting Microkrediet stichtte in 2007 Qredits

De Stichting Microkrediet heeft in Nederland in 2007 Qredits opgericht. Startende ondernemers van een klein bedrijf kunnen bij de stichting terecht voor een krediet van maximaal 35.000 euro. Het mooie is dat het Rijk zich daarvoor garant stelt. In 2008 werden al 110 ondernemers geholpen voor een bedrag dat lag tussen de 500 en 35000 euro. Naast de overheid (Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Fonds Werken aan Wonen) participeren de ABN-AMRO, de Rabobank en Fortis in het initiatief.

Naast geld ook advies en begeleiding

Mensen die een bedrijf willen starten kunnen niet alleen rekenen op geld, maar kunnen ook advies en begeleiding krijgen. De Nederlandse overheid heeft 15 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een fonds voor kredietverlening aan beginnende ondernemers. Dit fonds wordt beheerd door Qredits.

Lening tot 35.000 euro

Startende ondernemers of ZZP-ers kunnen bij Qredits terecht voor een lening tot maximaal 35.000 euro. Deze leningen worden verstrekt onder een vast rentepercentage en lopen van 1 tot maximaal 10 jaar. Het gaat echter niet alleen om geld. Qredits biedt ook ondersteuning door een bedrijfsadviseur en professionele coaching.

Doelgroep Qredits

Bestaande of startende ondernemers of ZZP-ers die niet of heel moeilijk een krediet via de gewone bank kunnen krijgen, kunnen zich tot Qredits wenden. Daarvoor in ruil moet wel een uitgewerkt ondernemersplan worden geleverd. Na beoordeling van dat plan volgt snel of er een krediet kan worden verstrekt of niet. Bovendien hoeft registratie bij het Bureau Kredietregistratie in Tiel geen belemmering te zijn om een lening aan te vragen. Grote openstaande schulden zijn wel een probleem, maar kleinere schulden of slechts een aantekening staan een lening niet in de weg. De maximale lening die wordt verstrekt is 35.000 euro.

Aanvragen microkrediet

  • Een krediet van Qredits is gewoon online aan te vragen.
  • Wel moet tevens een volledig ondernemersplan worden ingediend.
  • Voor bestaande bedrijven wordt naast een volledig inzicht in de bedrijfsactiviteiten tevens een investeringsplan gevraagd met een volledige toelichting waarvoor het geld nodig is. Ook de resultaten van de afgelopen jaren moeten worden bijgevoegd.
  • De aanvraag wordt vervolgens bekeken en beoordeeld door de medewerkers van Qredits. Zij komen daarvoor het liefst naar het bedrijf of bij de ondernemer thuis.
  • Is het plan haalbaar en wordt aan alle voorwaarden voldaan dan is het krediet snel geregeld.

Netwerk

Qredits biedt tevens een netwerk aan alle ondernemers die gebruik willen maken van een microkrediet. Daarvoor heeft Qredits de Qmmunity in het leven geroepen. Op deze virtuele werkplaats worden vragen beantwoord, kunnen bedrijven met elkaar in contact komen en ervaringen uitwisselen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Microkrediet in Nederland, de Raad voor MicrofinancieringMicrokrediet in Nederland, de Raad voor MicrofinancieringMicrokrediet en micro financiering werden al in 1720 in Ierland ontwikkeld. Later werd het ook een commercieel concept o…
Microkrediet als ontwikkelingshulp en in NederlandMicrokrediet is een vorm van ontwikkelingshulp, het is eigenlijk een kleine lening. Met behulp van microkrediet kun je b…
Borgstellingsregeling MKB 2019 en starters 2019Borgstellingsregeling MKB 2019 en starters 2019Ook in 2019 kunnen MKB bedrijven en starters een beroep doen op de verruimde borgstellingsregeling van de Rijksoverheid…
Financiering met Staatsgarantie BMKBAls u een bancaire financiering voor uw bedrijf wilt aanvragen, maar u de bank onvoldoende zekerheden kunt bieden, dan i…
Bronnen en referenties
  • De Telegraaf
  • Website Qredits
  • KvK Startersnieuws

Reageer op het artikel "Qredits: Microfinanciering voor Nederlandse ondernemers"

Reactie

Marcel Stibbe, 09-12-2013 11:31 #1
Graag zou ik willen weten wanneer ik een krediet aan vraag voor 10.000 euro wat mijn kosten zijn zoals rente en aflossingsperiode?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Ondernemer worden
Reacties: 1
Schrijf mee!