Het bedrijf Coolblue

Het bedrijf Coolblue Coolblue is een webwinkel die bekend staat om zijn uitstekende klantgerichtheid. Het bedrijf heeft een groot aantal webwinkels in de lucht. Via die winkel verkoopt zij onder andere elektronica en speelgoed. Wat Coolblue onderscheidt van veel andere webwinkels is dat ze ook een vijftal fysieke vestigingen heeft. Deze zijn te vinden in Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Groningen. Het bedrijf Coolblue timmert de laatste jaren hard aan de weg. Het is een van bedrijven die ontstonden aan het eind van de 20e eeuw en waarin elke startup met het woord internet in haar bedrijfsplan door investeerders werd omarmd. De bubbel spatte in 2001 uit elkaar, maar de bedrijven die de daaropvolgende crisis overleefden, zoals Google en Ebay en in Nederland Bol.com, kwamen er vervolgens vaak sterker uit. Coolblue werd in 1999 opgericht door drie studenten bedrijfskunde, te weten Bart Kuijpers, Paul de Jong en Piet Zwart. Zij begonnen met de verkoop van mp3-spelers via een zelf in elkaar geknutselde webwinkel. De mp3-spelers kochten ze in de Verenigde Staten. De orders druppelden langzaam binnen, maar superhard ging het niet. Vervolgens probeerden ze het ook eens met pda’s, dat zijn kleine zakcomputers. Dit bleek een gat in de markt want er kwamen tientallen orders per dag binnen. Na een tijdje besloten de drie studenten te stoppen met hun studie en zich volledig op het bedrijf te richten.

Aparte websites

De jonge ondernemers waren vanaf dag 1 ondernemend. De omzet verdubbelde per jaar. In 2014 liep de omzet op tot bijna 400 miljoen euro. Het bedrijf heeft niet één website, zoals bijvoorbeeld Amazon, maar richt voor elk product of productgroep een aparte site op. Dat geeft hun de ruimte om zich te richten op verschillende doelgroepen. In het begin verkocht Coolblue vooral nog elektronica, maar het begon later ook uit te breiden naar bijvoorbeeld speelgoed. Zo is er de site Driewielerspecialist.nl en Trampolinestore.nl. Het bedrijf houdt zich vooral bezig met een sector waarin er aankopen plaats vinden van enige substantiële omvang. Vaak heeft het bedrijf ook aparte sites waarmee zij zich speciaal op het Vlaamse publiek richt. De bestellingen worden grotendeels verzonden vanuit twee grote distributiecentra in Capelle aan den IJssel en Tilburg.

Webwinkel met eigen vestigingen

Wat Coolblue ook onderscheidt van veel online-webwinkels komt dat zij intussen ook een aantal fysieke winkels heeft opgericht. In Nederland zijn deze te vinden in Eindhoven, Groningen, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze winkels zijn zes dagen in de week open, Rotterdam zelfs zeven dagen. In België zijn ook twee winkels, namelijk in Antwerpen en Lochristi. De jonge ondernemers kozen daarvoor omdat er een bepaalde groep klanten is die naast het internet ook behoefte heeft aan een fysieke ontmoeting. Zij vinden het niet fijn om alleen via een callcenter of per e-mail wat te vragen, maar willen ook face-to-face contact hebben. Bij de winkels kunnen mensen terecht om producten op te halen of juist ter reparatie aan te bieden.

Beste klantenservice

De oprichters van Coolblue hadden als eerste voornemen om miljonair te worden. Daarnaast wilden zij bekend komen te staan als het meest klantgerichte bedrijf. Dat probeert zij elkaar voor elkaar te krijgen met een klantenservice waar geen wachttijd wordt gehanteerd en een maximale reactietijd van 3 uur wanneer een klant via de mail een vraag stelt. In 2014 begon Coolblue in samenwerking met PostNL ook een experiment voor de bezorging van post op zondag. Daardoor zou de klant wanneer hij voor een bepaald tijdstip een bestelling doet dat product nog dezelfde dag in huis kunnen hebben. Daarvoor moet overigens wel extra worden bijbetaald. Het experiment was opvallend omdat PostNL net het jaar daarvoor had besloten om te stoppen met de bezorging van post op maandag. Coolblue krijgt intussen ook de erkenning waar zij naar streeft. Zowel in 2012 als in 2013 werd het bedrijf tijdens de Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot beste webwinkel van Nederland in de categorie consumentenelektronica.
© 2014 - 2020 Simcha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn aandachtswijken?In Nederland zijn veertig wijken aangewezen die extra aandacht krijgen wat betreft problemen rondom veiligheid, integrer…
Tarieven voor het parkerenTarieven voor het parkerenIn vrijwel alle winkelcentra moet u fors betalen om u auto te parkeren. In steden als Amsterdam en Utrecht kunnen de tar…
Citymarketing: promoten van een stad door een sloganCitymarketing: promoten van een stad door een sloganJe stad promoten door middel van een pakkend motto in de hoop toeristen en bedrijven aan te trekken. Dat is citymarketin…
Bioscopen PathéBioscopen PathéPathé bioscopen zijn al jaren een vaste waarde in Nederland. Even een filmpje meepakken in de vele cinema's over land. N…

Keuze van een aangepaste strategie voor uw ondernemingKeuze van een aangepaste strategie voor uw ondernemingEr zijn diverse modellen te gebruiken voor het bepalen van de juiste strategie voor uw bedrijf. Er worden een aantal bel…
Ondernemen is motivatie en doelen stellenHet starten van een eigen bedrijf is in Nederland niet heel erg moeilijk, want veel van de oude(re) wet- en regelgeving…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aquilatin, Pixabay
  • Eindbaas Coolblue mikt op miljardenomzet, Juist, 23 oktober 2014

Reageer op het artikel "Het bedrijf Coolblue"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!