Een succesvolle onderneming starten. Wat zijn de kansen?
Ondernemen begint met een droom of het hebben van een briljant idee. Wie heeft er niet ooit een keer gedroomd over een eigen bedrijf? Geen dwingende baas, geen zeurende collega's en zelf je koers bepalen. Vrijheid van denken en doen, dat spreekt bijna iedereen aan. Maar niet iedereen wil of durft verder te denken en, vooral, te doen. Als je de stap zet om te starten, ga je je droom waarmaken en doorloop je verschillende fases om daar uiteindelijk een succes van te maken. Die droom begint bij jezelf, de ondernemer, en je idee. Maar wat maakt een ondernemer succesvol? Welke succesfactoren (en valkuilen) zijn er voor starters? En: is je idee haalbaar?
Wat is je kans van slagen?
Ongeveer een kwart van alle Nederlanders, dus bijna vier miljoen mensen denkt er wel eens aan om voor zichzelf te beginnen en heeft wel eens een idee voor een plan of product, aldus onderzoek van de Kamer van Koophandel. Uiteindelijk zetten zo'n 130.000 nieuwe zelfstandigen de stap en starten een bedrijf. Van deze groep slaagt een groot deel niet met zijn bedrijf. Binnen een jaar stopt dertig procent van de bedrijven, binnen het tweede en derde jaar nog eens vijftien procent, samen goed voor een faalpercentage van zestig procent. Daarna stopt nog eens tien procent. De eerste drie jaar zijn dus erg belangrijk zo blijkt. De reden dat bedrijven stoppen is vanwege een faillissement, omdat het niet winstgevend is, te weinig toekomstperspectief biedt of juist vanwege persoonlijke redenen.
Waar liggen je kansen als starter
Een goede ondernemer richt zich op zijn eigen bedrijf, maar kijkt óók opzij én vooruit. Hoe ziet de markt eruit waarin je actief bent? Wat zijn de ontwikkelingen waarmee je te maken krijgt? Denk alleen al aan de enorme digitalisering die momenteel gaande is en alle nieuwe technologieën die starters in staat stellen, sneller en slimmer te werken en meer mensen te bereiken met hun diensten.
Wat zijn succesvolle branches?
In de zakelijke dienstverlening en detailhandel worden de meeste bedrijven gestart. Maar in de industrie, onderwijs en zorg zijn er relatief de minste 'stoppers'. In de horeca, detailhandel en in de transport stoppen de meeste mensen. Als ondernemer is het belangrijk dat je weet wat er speelt in de branche waarin je start en hoe je daar je voordeel mee doet. Aan een horecaondernemer worden andere eisen gesteld dan aan een financiële adviseur. Kijk goed naar welke eisen er in de branche worden gesteld. Als je bijvoorbeeld wilt ondernemen in de bouw en kans wilt maken op aanbestedingen van de overheid, moet er worden voldaan aan een duurzaamheidseis. Dat betekent dat er nagedacht moet worden over een bedrijfsvisie.
Waarom je moet starten met een duidelijke visie
Succesvolle starters hebben vaak een ijzersterke visie, op papier of in hun hoofd. De klant wil daarnaast ook meer dan ooit weten, wat hij er aan heeft. Inderdaad meer 'wij' dan 'ik'! Denk dus niet vanuit jezelf (wat kan ik?), maar denk vanuit de klant (wat heeft een klant aan mij?). Het is de indruk die gemaakt wordt die telt (wat is mijn kracht en hoe wil ik écht worden gezien?). Denk groot en met visie, maar begin klein. Wat is klein? Dat is iets wat je zelf kunt regelen qua tijdsinvestering, leningen, investeringen, risico's en onzekerheid. Klein kan ook betekenen dat het stap voor stap gaat. Start bijvoorbeeld eerst met het schrijven van een ondernemingsplan.
Succesvol ondernemen op een volle markt, zo doe je dat
Wie als starter in een volle markt stapt, moet onderscheidend zijn. Zo hebben succesvolle starters vaak hun eigen niche gekozen of gecreëerd. Denk aan een webwinkel in spijkerbroeken voor grote maten. Je kunt als starter al onderscheidend zijn door te specialiseren in een sterke eigenschap.
Starten met een bestaand bedrijf
Een bedrijf overnemen in plaats van er zelf één te starten biedt een grotere overlevingskans. Volgens de statistische gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat tweederde van de startende ondernemers zo succesvol zijn dat ze omzetstijging realiseren, het klantenbestand vergroten en de winstgevendheid verbeteren. En vijf jaar na de start is 96% van deze ondernemers nog steeds actief. Door een (goedlopend) bedrijf over te nemen, dan is er meteen een klantenbestand, naamsbekendheid en wellicht personeel aanwezig.
Kun je ondernemen leren?
Iedereen kent ze, van die ondernemersgezinnen waar het ene na het andere familielid een bedrijf begint. Wordt iemand nou echt als ondernemer geboren? Cijfers van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen tonen aan dat dit niet het geval is. Hoewel een goed voorbeeld (een ouder, meestal de vader) doet volgen. Veel succesvolle ondernemers hebben nogal wat overeenkomsten in karaktereigenschappen en sommige van die eigenschappen zijn onlosmakelijk verbonden met ondernemen. Van alle karaktereigenschappen die men kan bezitten, zijn alleen empathie en creativiteit aangeboren. De rest van de eigenschappen is aan te leren, zelfs zoiets als rationaliteit is trainbaar. Die eerste twee zijn wél belangrijke eigenschappen voor een ondernemer, maar zelfs als iemand deze niet of in mindere mate bezit, kan diegene succesvol worden/zijn. Het belangrijkste is dat je zelf bewust bent van je tekortkomingen en kracht als ondernemer. Schort het aan veel inlevingsvermogen?. Zoek dan een zakenpartner die wel empathisch is en de eigen tekortkomingen compenseert.
© 2014 - 2024 De-aardbol, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Zelfstandig OndernemenSteeds meer mensen starten een zelfstandige onderneming. Wat is zelfstandig ondernemen precies? Zelfstandig ondernemen i…
Bronnen en referenties
- http://hallo.kvk.nl/hallo/ondernemen/bedrijf_starten/b/weblog/archive/2013/01/11/nederlanders-starten-vaker-een-eigen-bedrijf-dan-andere-europeanen.aspx bezocht op 21-10-2014
- https://www.ing.nl/Images/EBZ-circa-30-procent-van-de-starters-stopt-na-het-eerste-jaar_tcm7-160668.pdf bezocht op 21-10-2014
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Onderzoek_Multinationale_Ondernemingen bezocht op 23-10-2014
- http://somo.nl/?set_language=nl bezocht op 23-10-2014
- http://www.retailnews.nl/nieuws/Jsiot4T7EeOSgiIACiAWJg-3093/meer-starters-in-de-detailhandel.html bezocht op 21-10-2014
- http://www.mkbservicedesk.nl/4026/wat-duurzame-aanbesteding.htm bezocht op 21-10-2014
- http://www.netwerknotarissen.nl/mijn-bedrijf-beroep/bedrijf-verkopen/met-succes-een-bedrijf-overnemen bezocht op 21-10-2014
- http://www.onlinetalentmanager.nl/10-eigenschappen-van-een-succesvolle-ondernemer bezocht op 21-10-2014