Beginnende ondernemers kiezen vaak franchiseformule
Het woord franchise kent meerdere betekenissen. Een van die betekenissen is het recht dat een franchisegever verleent aan een franchisenemer. De franchisegever is een centrale onderneming die onder bepaalde voorwaarden franchise verleent aan een ondernemer die daarmee gerechtigd is om de ondernemingsnaam van de franchisegever te voeren. Franchisezaken zijn vooral zeer in trek bij beginnende ondernemers. Degene die altijd al een eigen bedrijf heeft willen starten grijpt daarmee zijn kans zonder zichzelf met al te grote beginnersproblemen op te zadelen.
Verschil franchisezaak en filiaal
Bekende voorbeelden van franchisezaken zijn Bakkerij Bart, Bruna en een aantal supermarktketens. Het verschil tussen een franchisezaak en een filiaal is dat een filiaal volledig in eigendom is van het moederbedrijf terwijl een franchisezaak eigendom is van de franchisenemer. Daarbij wordt een franchisezaak zelfstandig geleid door de franchisenemer (die betaalt voor het gebruik van het franchisesysteem) en een filiaal wordt door een werknemer van het moederbedrijf geleid. In het leiden van franchisezaken helpt de franchisegever soms door de franchisenemer te coachen en het geven van cursussen voor het personeel. Een moederbedrijf heeft soms zowel franchisezaken als filialen. Dat is het geval met de onderneming Albert Heijn welke ongeveer 500 filialen telt en 200 zelfstandige franchisenemers zoals de Albert Heijn to go's.
Voordeel van bewezen succesformule
Een franchisezaak biedt meer veiligheid dan een volledig eigen bedrijf. Een ondernemer hoeft niet alles zelf uit het niets op te zetten maar wordt begeleid door de franchiseketen. Daarom is nadenken over de inrichting, het assortiment en de marketingstrategie meestal niet nodig. Er kan geprofiteerd worden van een bewezen succesformule. Toch is ervaring van de franchisenemer in de branche zeker een groot voordeel. Niet opzien tegen veel uren maken is ook belangrijk.
Banken eerder bereid tot kredietverstrekking aan franchisenemer
Om risico’s te vermijden kiest een franchiseketen zorgvuldig waar en door wie een vestiging wordt geopend. Er worden diploma’s vereist en certificaten worden gecontroleerd en meegewogen. Ook worden zaken onderzocht als het ondernemingskarakter, ervaring, klantgerichtheid en de financiële situatie vanuit mogelijk eerdere activiteiten.
Banken zijn in het algemeen best bereid om bij het openen van een franchisevestiging een krediet te verstrekken aan een beginnende ondernemer omdat de financiële risico’s veel kleiner zijn. Maar helaas komt het ook voor dat dubieuze franchisegevers profiteren van mensen die graag een eigen bedrijf willen starten. Aan hen worden soms onredelijke contracten aangeboden. Zo komt het voor dat de franchisenemer om te beginnen al een eigenlijk te grote partij goederen moet afnemen.
Voordelen en nadelen van franchiseformule
Het concept voor een franchisezaak is vaak strak in de zin van het assortiment en het winkeluiterlijk. Ook legt het hoofdkantoor acties en regels op die soms ook wel als erg autoritair ervaren worden en de franchisenemer ervaart de verplichting om de administratie door de franchisegever te laten uitvoeren soms als pottenkijken. Maar de voordelen die daar tegenover staan zijn groot zoals de vertrouwdheid van het publiek met de formule en het kunnen aanbieden van beproefde producten en diensten gesteund en beschermd door de marketingactiviteiten van de franchisegever. Het voordeel van een franchisebedrijf is dat de ondernemer meteen bij de consument bekende producten en diensten kan aanbieden omdat hij onderdeel is geworden van een
grootwinkelbedrijf. Hij mag daarnaast echter geen andere producten verkopen. Ook moet het bedrijf worden ingericht in de huisstijl van de franchisegever en moet ook aan andere voorwaarden worden voldaan. Een franchisenemer heeft daardoor geen mogelijkheden om van het centraal gestuurde concept af te wijken terwijl de franchisehouder dat uiteraard wel kan. Een voordeel is wel weer dat door het moederbedrijf
reclame wordt gemaakt voor de producten.
Reactie
Tom, 13-10-2014
Beste André,
Goed stuk over franchise. Echter stelt u in uw laatste alinea dat een hard franchiseformule (formule waar huisstijl, goederen/diensten, etc., vastliggen) een negatief iets is. Dit kan ook als positief ervaren worden. Sommige ondernemers vinden het fijn om alleen met het ondernemen bezig te zijn en niet te hoeven denken aan randzaken (zoals het interieur of uitbreiding van het assortiment).
Ook laat u uit uw stuk de mogelijkheid van soft franchise achterwegen. Is dat bewust gedaan? Want met een soft franchiseformule heeft de ondernemer wel de mogelijkheid om eigen diensten/producten te koppelen aan de franchiseformule.
Reactie infoteur, 13-10-2014
Beste Tom,
Oké de aanvulling over "sommige ondernemers".
Ik heb soft franchising weggelaten omdat die veel minder voorkomt en soms geen franchising wordt genoemd of niet als franchising wordt herkend. Bron: http://www.franchisenemer.nl/De-vormen-van-franchising-soft-of-hard.html
Groet van André Dierick (Rickandie)