InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Faillisssementveiling: spullen veilen na een faillissement

Faillisssementveiling: spullen veilen na een faillissement

Faillisssementveiling: spullen veilen na een faillissement Veilingen zijn een goede manier om na een faillisement van een bedrijf goedkoop spullen uit de inboedel te kopen of te verkopen. Dit komt mede door de forse toename van het aantal faillissementen na de uitbraak van de Kredietcrisis. Daardoor is er een overaanbod onstaan waardoor de prijzen relatief laag liggen. Het is wel belangrijk om je voorafgaand aan een veiling goed voor te bereiden en te bepalen wat de maximale prijs is die je voor een kavel wilt betalen. Na een faillissement van een bedrijf wordt er altijd een curator ingeschakeld. Die heeft als opdracht om zoveel mogelijk geld uit de inboedel van een bedrijf te halen. Dat geld wordt vervolgens uitgekeerd aan de schuldeisers. Er zijn verschillende manieren hoe hij aan geld kan komen. Dit kan bijvoorbeeld door openstaande schulden te innen, te kijken of een bedrijf een doorstart kan maken of door de inboedel te verkopen. Vaak moet dat binnen een relatief snelle tijd gebeuren, omdat de curator slechts een beperkte tijd heeft waarbinnen hij zijn opdracht moet uitvoeren. De snelste manier om de inboedel te verkopen is door middel van een veiling. In dat geval weet je dat het spul hoogstwaarschijnlijk verkocht zal worden. Niet per se tegen de prijs die de inboedel waard is, maar je bent er in ieder geval van af en er komt nog wat geld binnen.

Steeds meer faillissementen

Als gevolg van de Kredietcrisis kampt Nederland al sinds 2008 met een groot aantal faillissementen. Als gevolg daarvan worden er relatief veel spullen aangeboden op de veiling. Dat leidt vervolgens weer tot lagere prijzen. Op de veiling kunnen vaak spullen zowel in een grote oplage als slechts een enkel stuk worden gekocht. Dat maakt de veiling ideaal voor zowel particulieren als ondernemers die de spullen wellicht kunnen doorverkopen of op deze manier een goedkope inrichting bij elkaar sprokkelen voor de eigen zaak. De verschillende veilinghuizen organiseren meestal themaveilingen, waarbij gelijksoortige goederen tegelijkertijd worden aangeboden, bijvoorbeeld een horecaveiling of een veiling van elektronica.

Voorbereiding

Bij een faillissementveiling is het belangrijk om een aantal zaken in de gaten te houden. Zo zijn er kijkdagen waar de goederen van te voren bekeken kunnen worden. Bedenk van te voren wat een bepaald kavel jou waard is en ga er vervolgens ook niet overheen. Onderzoek ook van te voren hoe hoog de veilingkosten zijn. Dat is een bedrag dat naar het veilinghuis gaat voor hun rol bij de verkoop. Dat bedrag zit meestal niet in de prijs inbegrepen. Die kosten kunnen oplopen tot 25 procent bovenop het aankoopbedrag. Andere zaken waar je op moet letten is of het item nog gedemonteerd worden en of je het zelf ophaalt of laat bezorgen. In dat laatste gevolgen komen er nog extra bezorgkosten bovenop. Ook is het vaak maar mogelijk om de aankopen op een bepaald moment in de week op te halen.

Grote veilinghuizen

Er zijn verschillende veilinghuizen die spullen uit faillissementen veilen. Een van de grootste veilinghuizen die dat doet is BVA Auctions uit Amersfoort. Zij veilen allerlei verschillende spullen en doet online. Om mee te kunnen bieden moet er op de website een profiel worden aangemaakt. Een ander groot online veilinghuis is Van Beusekom uit Baarn. Zij richten zich vooral op de verkoop van kantoor-, transport, en bouwartikelen. Troostwijk uit Amsterdam heeft ook een heel kleur. Zij zijn internationaler gericht en verkopen veel machines uit fabrieken. Vaak is er geen interesse uit Nederland voor specifieke, gespecialiseerde machines, maar kunnen deze over de grens wel worden verkocht. Ook Daan Auctions behoort tot de groep van grote veilinghuizen die rondom een faillissement spullen verkopen. Het werkterrein van dit bedrijf ligt vooral in Nederland en België.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Faillisssementveiling: spullen veilen na een faillissement"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Veiling
Schrijf mee!