Jimmy Choo, de man achter de dure schoenen
Trouwe kijkers van de fictiereeks “Sex and the City” hebben ongetwijfeld al wel gehoord van de naam Jimmy Choo. Deze modeontwerper van Maleisische origine verwierf faam en naambekendheid door zijn handgemaakte vrouwenschoenen. Hij is de oprichter van Jimmy Choo Ltd met thuisbasis in Londen. In 2009 ontwierp hij een kledinglijn voor Hennes & Mauritz (H&M) waardoor het merk toegankelijk werd voor het grote publiek.
Biografie
Jimmy Choo werd geboren in Maleisië in 1961. Zijn oorspronkelijke naam was Chow Yeang Keat maar door een fout op zijn geboorteakte werd dit gespeld als Choo. Jimmy kwam uit een familie van schoenmakers en genoot een vrij bescheiden opvoeding. Er wordt gezegd dat hij zijn eerste paar schoenen reeds ontwierp op de prille leeftijd van elf jaar. Verrassend genoeg beëindigde hij slechts zes jaar van zijn schoolopleiding aan een basisschool in Maleisië waar hij opgroeide. Hij belandde daarna echter op Cordwainer’s Technical College die nu bekend is als de London school of Fashion. Naast zijn studies werkte hij in zijn vrije tijd bij als schoonmaker in een schoenfabriek. Jimmy Choo studeerde af in 1983 waarna hij zich rustig opwerkte en een reputatie verwierf als toegewijde en hardwerkende schoenmaker met een eigen artistieke stijl.
Het begin van zijn carrière
In 1988 gaf Choo zijn eerste workshop in een oud ziekenhuisgebouw in Hackney, Londen. Zijn schoenen waren delicaat, handgemaakt en trokken meteen de aandacht van Vogue Magazine wat een grote meevaller was voor Choo. Vogue publiceerde acht pagina’s met het werk van Choo en zo werd hij van de ene op de andere dag gezien als een sensatie, hoewel Choo al zijn hele leven lang schoenen vervaardigde. Een van zijn meest opmerkelijke klanten was prinses Diana, die meerdere paren van zijn hand in haar persoonlijke eigendom had. Ze bezat paren in hetzelfde design maar in verschillende kleuren. Op de dag van haar tragisch ongeluk was er een levering van schoenen gepland. Jimmy heeft deze schoenen bewaard ter herinnering aan haar.
In 1996 startte Choo de samenwerking met Tamara Mellon Yeardye en creëerde Jimmy Choo shoes Ltd, ook bekend als Jimmy Choo Ready-to-Wear. Mellon was de dochter van Tom Yeardye, oprichter van de Vidal Sassoon haarverzorgingslijn, en werkte als modeaccessoireredacteur bij het Britse Vogue magazine. Mellon werd verantwoordelijk voor de operationele tak en Jimmy deed wat hij het beste kon, schoenen ontwerpen. Samen vormden zij een succesvol partnership en de naam Jimmy Choo werd al heel snel bekend voor zijn ultieme, mooie, luxe en topkwaliteit schoenen.
Splitsing van Jimmy Choo
Ook Sandra Choi, de nicht van Jimmy Choo sloot zich aan bij het imperium van Choo. Zij werd geboren op een klein eiland voor de kust van Engeland maar groeide op in Hong Kong. In 1991 zou zij bij haar tante intrekken en haar studies aanvatten aan de Saint Martin Art School waarna ze snel werd meegesleurd in het familiebedrijf. Ze werkte samen met haar getalenteerde oom bij het maken van handgemaakte, exclusieve schoenen voor een welstellend publiek waaronder filmsterren en royalty. Mellon en Choo kwamen echter tot een scheiding door verschillende oorzaken. Choo zag zichzelf als een schoenmaker en niet als schoenfabrikant. Hij was trots op zijn creaties maar was niet geïnteresseerd in het ontwerpen van volledige schoenlijnen wat wel het geval was voor Mellon en zijn nicht Sandra. Toen het bedrijf opsplitste in 2001 verkocht Choo zijn aandelen aan Mellon voor tien miljoen pond. Choi ging aan de slag bij Mellon in plaats van bij haar oom waar ze daarvoor werkte, waardoor er veel onenigheid kwam binnen de familie. Choi startte met het ontwerpen van winstgevende lijnen waar Mellon zo gebrand op was. Ze werden een begrip in de modewereld en waren te gast op alle grote mode-evenementen in Parijs en Milaan. Jimmy Choo Ready-to-Wear behield Choo's naam hoewel de schoenen niet meer door hem werden gemaakt.
Materialen van Jimmy Choo
Jimmy Choo hervatte na de splitsing zijn activiteit als schoenmaker in zijn eigen kleine onderneming. Zijn vakmanschap is ongeëvenaard en ongezien in de schoenenindustrie. Veel sterren die zijn schoenen dragen zien het als de meest comfortabele en sexy schoenen die ze ooit hebben gedragen. Het ontwerpen van comfortabele hoge hakken is geen evidente opdracht. Het vraagt een combinatie van artistiek talent, ambacht en talent wat Jimmy Choo op het lijf geschreven was. Een van de zaken die zijn schoenen zo uniek maken zijn de materialen die hij gebruikt. Choo genoot ervan om gebruik te maken van niet-alledaagse materialen voor het creëren van zijn schoenen. Dit deed hij om een “wow” effect te bekomen maar ook omdat sommige van deze materialen eigenlijk gemakkelijker zijn om mee te werken. Een van zijn favoriete materialen was slangenhuid van de python evenals visschubben en zelfs bont en veren. Hij creëerde zelfs schoenen met echte diamanten waaronder enkele die gebruikt werden in fotoshoots voor het Vogue Magazine. De waarde van deze schoenen liep al vlug op tot $ 1.000.000. Hij maakte ook gebruik van luxe stoffen zoals suède, satijn en shantung.
Jimmy Choo Couture
Na de splitsing met Mellon en zijn nicht deed Choo terug waar hij het meeste van hield en wat hij het beste kon, het ontwerpen van mooie, prachtige schoenen. Zijn bedrijf, Jimmy Choo Couture produceert slechts drie tot vier van zijn handgemaakte creaties per dag en dit enkel op basis van speciale bestellingen. Zijn prijzen variëren van $350 tot tienduizenden dollars, afhankelijk van de gebruikte materialen en het ontwerp.
In 2000 werd Choo bekroond met de gewaardeerde titel van Dato door de sultan van Pahang. In 2003 werd Choo bekroond met een OBE, de Orde van het Britse Rijk, door de koningin van Engeland omdat hij Londen op de kaart zette als centrum van de modewereld. Choo levert ook een grote bijdrage aan het oprichten van scholen voor schoenmakerij in zijn geboorteland waar hij jongeren leert wat hij zelf heeft geleerd over het vak van schoenmaker en het bedrijf waarin hij opgroeide. Daarnaast doceert hij als hoogleraar aan de London School of Design waar hij in der tijd zelf afstudeerde. Hoewel Jimmy Choo Ready-to-Wear nu een waarde heeft van $ 180.000.000 pond, zijn deze schoenen niet langer gemaakt door Jimmy Choo. Dus als je een echt paar Jimmy Choo schoenen wilt, gecreëerd door die getalenteerde man uit Maleisië, vervaardigd op de ouderwetse manier zoals hij zelf deed vele jaren geleden bel je best voor een afspraak... En hou je best ook je bankrekening bij de hand.