Zelfstandig ondernemen en samenwerkingsverbanden

Zelfstandig ondernemen en samenwerkingsverbanden Het aantal zelfstandig ondernemers in Nederland is groot. Hoewel een deel “door de nood gedwongen” in verband met bijvoorbeeld ontslag (waarbij je je toch echt af moet vragen of je er wel geschikt voor bent), zitten er ook veel ondernemers bij die bewust kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap. De man of vrouw waarvan het een bewuste keuze is, heeft in ieder geval een beeld van wat hij/zij wil bereiken en bij voorkeur met datgene waar hij/zij goed in is. Er zijn dan verschillende keuzes te maken. Namelijk, ga je alles zelf doen of ga je met samenwerkingsverbanden werken.

Starten

Iedere zelfstandig ondernemer die start heeft een visie, passie, een streven of hoe je het ook noemen wilt. Hij of zij wil ergens naar toe met de onderneming, naast een minimaal normaal belegde boterham verdienen uiteraard. Soms worden plannen bijgesteld, soms is er een aardig startbudget en soms ook niet.

Wat in zo’n startfase van belang is, dat je – behalve je bedrijf in basis neerzet – ook bedenkt in hoeverre je alles zelf wilt doen. Te vaak gaan we er maar vanuit dat je alles zelf moet doen, maar je kunt ook samenwerkingsverbanden aan gaan. Hier moet je wel gericht actie op ondernemen, want dit soort zaken komt niet 'aanwaaien'.

Ontdekkingsreis

Ondernemen is ook een soort ontdekkingsreis. Je kunt de basis goed voorbereiden, neerzetten en aan de slag gaan (met klanten werven en opdrachten uitvoeren). Echter, daarnaast is het ook goed om je 'voelhorens' te (blijven) gebruiken, gesprekken aan te gaan in netwerkbijeenkomsten etc. Wat niet wil zeggen dat je moet gaan uitbreiden als je juist lekker zelfstandig aan de slag wil. Nee, maar je kunt wel als zelfstandig ondernemer nadenken over het gegeven of je alles zelf wilt blijven doen of dat je samenwerkingspartners zoekt. Maar ook een aanvullend verzoek van je klant wat eigenlijk niet binnen je eigen takenpakket én expertise valt?

Samenwerkingspartners

Taken uit handen nemen

De samenwerkingspartner is op allerlei vlakken te vinden. Je kunt denken aan de man of vrouw die taken uit handen neemt waar je niet goed in bent, wat je niet als leuk ervaart of wat je concentratie verstoort. Denk aan de telefoon aannemen, databeheer activiteiten bijhouden (bijv. rond prospects en klanten), offertes en/of facturen opmaken, debiteurenbeheer of aftersales activiteiten uitvoeren.

Als je op een dergelijke manier gaat werken, dan moet je een nieuwe calculatie voor je werkzaamheden maken. Enerzijds huur je professionals in voor deze taken en dat kost geld, maar anderzijds heb je meer tijd om datgene te doen waar je goed in bent en dat levert weer geld op (naast een hoop meer werkplezier!).

Vergeet niet een goed gevoel te krijgen bij wat deze mensen uit handen kunnen nemen. Ze zijn wel namens je bedrijf bezig! Als het goed gevoel er is, kan je afspraken maken over wat je als een 'must' ziet in je bedrijf en de regels die je hanteert … maar geef ook de ruimte aan degene die je inhuurt. Ieder zijn discipline! Je kunt er met mogelijk nieuwe inzichten alleen maar wijzer van worden.

“Doen waar je goed in bent, geeft je levensvreugde en succes” Helma van Wanrooij

Taken in het verlengde van het eigen werk

Je kunt natuurlijk ook samenwerkingsverbanden aangaan voor werkzaamheden die in het verlengde liggen van je eigen werk. Als je eenmaal met een klant bezig bent, dan kunnen daar meer zaken uit voortkomen (of bij het inventariseren van de klantwensen kom je er al achter) en dan kan je proberen dit zelf te doen, je kunt zeggen dat je dat niet doet én je kunt een partij naar voren schuiven waar je mee samenwerkt.

De eerste optie maakt dat je mogelijk weer dingen gaat doen die je minder leuk vindt of waar je de skills niet of te weinig voor hebt. De tweede optie kan je uiteindelijk een klant kosten, er wordt immers iemand anders binnen gehaald en je weet niet wat die persoon doet. De derde optie is mensen zoeken die qua zakelijke normen en waarden in je verlengde liggen, goede afspraken maken over het beloningsmodel én je klant een totaalpakket aan kunnen bieden.

Spreekt voor zich dat je samenwerkingsverbanden in deze vorm ook zorgvuldig kiest. De keuze van de klant voor je onderneming te kiezen is ook op een aantal zaken gebaseerd. Als je in het verlengde daarvan ook andere mensen “aan kunt bieden”, dan kan dat prima voor de klant*, je samenwerkingspartner (waar je vertrouwen in hebt) én voor jezelf werken.

* “one stop shopping” vinden nog steeds veel mensen over het algemeen erg prettig/

Vertrouwen

De perfectionist en de controlefreak (wat ook nog wel eens samen wil gaan), zullen hier mogelijk moeite mee hebben. Je moet iemand gaan vertrouwen en oh oh … gaat dat wel goed??? Tja, ook dat is een vorm van groei als professional.
Zoek de juiste mensen, krijg een goed gevoel bij de werkwijze en het eindresultaat en begin van één samenwerking. Vaak is het een kwestie van rustig opbouwen en de touwtjes steeds iets verder laten vieren. Het is en blijft anders dan bijvoorbeeld de manager die taken verdeelt onder zijn/haar personeel. Maar professionele samenwerkingsverbanden zie je steeds meer en is absoluut niet eng.

Tot slot

Iedereen maakt de eigen keuzes voor de toekomst. Hoe je in het leven staat als mens, als professional en hoe je die onderneming dus vorm wilt geven. Groeien hoeft niet noodzakelijkerwijs in personeelsleden. Zelfstandig ondernemers zijn altijd gedreven en willen het beste, je ruilt hem of haar immers anders gewoon weer in. In loondienst ligt dat voor menigeen toch net even iets genuanceerder. Doe er je voordeel mee!
© 2014 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Zelfstandig OndernemenZelfstandig OndernemenSteeds meer mensen starten een zelfstandige onderneming. Wat is zelfstandig ondernemen precies? Zelfstandig ondernemen i…
Frans: het geslacht van zelfstandig naamwoordenZelfstandig naamwoorden kunnen in het Frans mannelijk of vrouwelijk zijn. Voor elk woord zal je uit je hoofd moeten lere…
Strategische allianties tussen organisatiesStrategische allianties tussen organisatiesEen strategische alliantie is een samenwerkingsverband waarbij voor beide organisaties een strategisch voordeel te behal…
Spaans zelfstandig naamwoord (el sustantivo)Spaans zelfstandig naamwoord (el sustantivo)Bent u bezig met het leren van de mooie Spaanse taal dan loopt u er toch weer tegen aan! Het zelfstandig naamwoord is er…

Een eigen bedrijf, en dan? Tips voor de startende ondernemerEen eigen bedrijf beginnen is helemaal niet zo ingewikkeld. Honderdduizenden mensen doen het elk jaar. Maar hoe houd je…
Geld verdienen met dropshippingGeld verdienen met dropshippingEen ondernemer heeft een dynamisch bestaan. Als ondernemer ben je steeds op zoek naar de beste manieren om je producten…
Bronnen en referenties
  • Wanrooij Management
Annastaal (2.955 artikelen)
Laatste update: 06-11-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.