InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Openbare veilingen, hoe zit dat?

Openbare veilingen, hoe zit dat?

Openbare veilingen, hoe zit dat? Je kunt spullen kopen in een winkel, online achter je computer, maar ook op veilingen. Openbare veilingen zijn veilingen die voor iedereen toegankelijk zijn. Alle gegadigden kunnen op zo’n veiling een bod uitbrengen op de artikelen die ze graag in hun bezit zouden willen krijgen. Het bijwonen van zo'n veilig kan voor verkoper en potentiële kopers heel interessant, maar ook heel spannend zijn. Openbare veilingen betreffen vaak verkopen uit een faillissement.

Naar een openbare veiling

Het is spannend, om een veiling mee te maken, en te zien en ervaren hoe op diverse stukken wordt geboden. Er zijn verschillende soorten veilingen. Antiekveilingen, autoveilingen, om er maar eens een paar te noemen. Een aparte categorie is de openbare veiling. Dit betreft vaak een verkoop uit een faillissement.

Uit een faillissement

Er zit voor sommigen een bijsmaakje aan een faillissementsverkoop. Er is per slot van rekening iemand failliet gegaan, en profiteren van de ellende van een ander, dat is niet leuk. Er spelen allerlei negatieve zaken door elkaar. De zaak die moet sluiten, de eigenaar die met schulden achter dreigt te blijven en werknemers, die hun baan verliezen, allemaal niet erg leuk. Toch is niet alles negatief, er zitten ook enkele positieve kanten aan.

Positief?

Een openbare veiling wordt vaak geïnitieerd door een curator. Deze heeft de taak zoveel mogelijk schuldeisers in de zaak schadeloos te stellen en alles zo goed mogelijk administratief in orde te brengen. De opbrengst van dit soort openbare veilingen komt in de eerste plaats uiteraard ten goede aan de schuldeisers. Dat betekent, dat schulden voor een groot deel afbetaald kunnen worden. De opbrengst is dus belangrijk, om de negatieve kanten van het faillissement te verzachten. Blijft er, na het betalen van alle rekeningen van schuldeisers, belastingdienst en curator, nog geld over, dan is dat voor de betreffende winkelier. En laten we een belangrijk aspect aan de pluszijde niet uit het oog verliezen: de veiling biedt je als klant de kans een mooie aankoop te doen voor een mooi prijsje.

Biedingen

De veiling wordt meestal ergens op een te bezoeken locatie gehouden, maar er zijn ook online mogelijkheden. Op een veiling wordt geboden op de diverse stukken, ook wel kavels genoemd. Je biedt mee, door steeds een hoger bod uit te brengen. Wie uiteindelijk de hoogste bieding heeft gedaan, wordt de nieuwe eigenaar van het betreffende kavel. Aan het bieden zit één risico, waar je je goed van bewust moet zijn: in de hitte van de biedingenstrijd kun je wel eens meer bieden, dan je van plan was, of zelfs meer dan het betreffende product waard is. Bedenk daarom altijd van tevoren goed, hoeveel je aan een bepaald kavel maximaal wilt uitgeven. Wordt het duurder, stop dan met bieden, ga niet over je vooraf gestelde grens heen. Als je nog nooit op een openbare veiling bent geweest is het ook slim, om eens een keer, zonder nog ergens op te bieden, naar zo'n openbare veiling te gaan, zodat je een indruk krijgt van de gang van zaken.

Pas op met handelen

Een faillissementsverkoop is populair bij handelaren. Voor een schappelijke prijs hopen deze een mooie partij splinternieuwe waar in te kunnen slaan. Voorkom op dit soort veilingen verrassingen bij het afrekenen, houd er rekening mee, dat er bij het afrekenen bijkomende kosten zijn, zoals opgeld of btw. Blijkt er iets mis te zijn met de goederen, de kwaliteit valt bijvoorbeeld tegen, dan kun je nergens verhaal halen. Bij apparaten kun je bij defecten vaak nog wel aanspraak maken op de fabrieksgarantie, maar daar zul je dan zelf achteraan moeten.

Risico’s

Over het geheel genomen vallen de risico’s van dit soort veilingen erg mee. De voordelen zijn over het algemeen groter. De goederen heb je van tevoren kunnen bekijken en op waarde kunnen inschatten en de aanschafprijs kan een stuk lager liggen dan de reguliere winkelprijs. Bovendien, een veiling heeft ook iets spannends.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen op een veilingAls laatste redmiddel worden huizen verkocht op een executoriale veiling. Het nadeel van deze veilingen is, dat het mind…
Openbare veilingen en verkopen: over publiek bieden en kopenOpenbare veilingen en verkopen: over publiek bieden en kopenMeestal komen openbare veilingen in het nieuws als er weer eens een astronomisch hoog bedrag is betaald voor een Van Gog…
Producten van failliete bedrijven of de overheid kopenProducten van failliete bedrijven of de overheid kopenAls een bedrijf failliet gaat blijven er regelmatig veel niet verkochte producten over. Deze producten worden vaak alsno…
Bronnen en referenties
  • http://www.openbare-veilingen.nl/
  • http://www.veilingenfaillissement.com/

Reageer op het artikel "Openbare veilingen, hoe zit dat?"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 26-10-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!