InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Asbest verwijderen: gecertificeerde bedrijven

Asbest verwijderen: gecertificeerde bedrijven

Wanneer er asbest wordt aangetroffen mag dit niet op eigen houtje worden verwijderd. Het kan verplicht zijn om een asbestinventarisatie uit te laten voeren en aansluitend de asbest te laten verwijderen. Dit mag alleen door gecertificeerde bedrijven gebeuren. Maar welke bedrijven zijn dit? Raadpleeg altijd het overzicht met alle gecertificeerde bedrijven.

Inhoud

Asbest

Asbest is een natuurproduct met enkele kenmerkende eigenschappen die gunstig zijn voor de bouwwereld. Zo is het materiaal bijvoorbeeld onbrandbaar, zeer sterk, heeft het een isolerende werking, goedkoop en zeer slijtvast. Het is dan ook geen wonder dat asbest veelvuldig is toegepast in het verleden. Helaas bleek asbest zeer nadelige gevolgen te hebben voor de volksgezondheid. Asbest bestaat namelijk uit vezels die schade kunnen berokken aan onder andere de longen. Zolang asbest in gebonden toestand verkeert zijn er geen (directe) gevaren, maar in ongebonden toestand kunnen de vezels losraken. Ook bij het verwijderen van asbest bestaat er een groot risico dat asbestvezels los kunnen geraken en in de lucht terecht komen. Het is daarom zeer belangrijk om asbest te laten verwijderen door gecertificeerde bedrijven.

Asbestinventarisatie bedrijven

Voordat er kan worden begonnen met asbestsanering is het zinvol een inventarisatie uit te laten voeren naar de aanwezigheid van asbest. Een dergelijke inventarisatie wordt een asbestinventarisatie genoemd. Bij een asbestinventarisatie wordt onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van asbest in bijvoorbeeld een gebouw. Bij het onderzoek wordt onderzocht of er asbest aanwezig is, welke soort asbest het betreft en waar de asbest exact zit. Bedrijven die een asbestinventarisatie mogen uitvoeren moeten gecertificeerd zijn volgens de SC 540. In de praktijk moet een DIA worden ingeschakeld. DIA staat voor Deskundig Inventariseerder Asbest.

Asbestverwijdering bedrijven

De verwijdering van asbest moet conform de SC 530. Dit wil zeggen dat alleen bedrijven die gecertificeerd zijn volgens de SC 530 de verwijdering van asbest mogen uitvoeren. In de praktijk wordt het werk gedaan door een DAV, waarbij een DTA toezicht houdt. DAV staat voor Deskundig Asbest Verwijderaar, DTA staat voor Deskundig Toezichthouder Asbest. Een SC 530 bedrijf is geheel op de hoogte van hoe de asbest op een veilige manier verwijderd kan worden. Hierbij wordt rekening gehouden met de veiligheid van de verwijderaars zelf én met de veiligheid van de omgeving tijdens en na de verwijdering.

Overzicht alle bedrijven

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de stichting Ascert in het leven geroepen. Ascert is een stichting die de certificatie rondom asbest beheert. Ascert houdt ook een overzicht bij van alle gecertificeerde asbestverwijderingsbedrijven en asbestinventarisatiebedrijven. Een actueel overzicht met bedrijven die gecertificeerd zijn voor een asbestinventarisatie en/of asbestverwijdering is te vinden op de website van Ascert. In het overzicht zijn de bedrijfsnamen en adresgegevens weergegeven. Er kan eenvoudig worden gezocht naar nabijgelegen gecertificeerde bedrijven via een kaart of door te zoeken op postcode of woonplaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ascert.nl

Reageer op het artikel "Asbest verwijderen: gecertificeerde bedrijven"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Onderhoud en keuringen
Schrijf mee!