Een eigen bedrijf beginnen vereist moed en inzicht
Een eigen bedrijf beginnen is een kwestie van moed en het eigen, gezonde verstand gebruiken. Als er regelmatig bedrijven failliet gaan of hun personeelsbestand flink inkrimpen, staan er nogal wat werknemers zomaar ineens op straat. Ook worden er nog steeds gedeelten van bedrijven overgeheveld naar lagelonenlanden. Voor jonge mensen is het ontslag niet direct een drama, maar voor werknemers boven de 40 is het altijd erg moeilijk om opnieuw een baan te vinden. Ondernemers zoeken immers meestal jonge mensen met ervaring die niet al te duur zijn. Na tijden lang sollicitaties verstuurd te hebben, kiezen oudere mensen toch vaak voor het ondernemerschap en beginnen een eigen bedrijf, maar hoe kunt u het beste beginnen en waar moet overal aan gedacht worden?
Beneden de 35 jaar vindt u nog wel een baan
Het kost wat meer solliciteren en zichzelf goed presenteren, maar uiteindelijk raakt een jongere die graag wil werken wel aan een baan. Misschien niet aan een vaste baan, want die zijn tegenwoordig erg schaars, maar dan toch via uitzendwerk of een detacheringsbureau. Het maakt immers niet zoveel uit, als er maar geld binnenkomt. Voor het zoeken naar een vaste baan is er dan nog tijd genoeg.
Boven de 40 is dat veel moeilijker
Voor oudere werknemers, en dan vooral voor ouderen boven de 40, wordt het echter lastiger. Als men na een groot aantal sollicitaties en een aantal sollicitatiegesprekken merkt dat hij of zij juist vanwege de leeftijd niet aangenomen wordt, begint men toch vaak langzaamaan te denken over een eigen zaak. Daar is ook niets mis mee, zolang er maar nuchter gedacht wordt over de mogelijkheden en er geen grote luchtkastelen gebouwd worden.
Zich reëel bewust zijn van waar u goed in bent
Vindt u geen werk en denkt u er hard over om een eigen bedrijf te beginnen, dan wordt het hoog tijd om eens goed over de opzet na te denken. Een eigen bedrijf, waar veel in geïnvesteerd moet worden voordat deze iets opbrengt, betekent een risico. U steekt er uw spaarcentjes in of u gaat een lening aan, maar in beide gevallen loopt u het risico dat u helemaal blut bent of met schulden blijft zitten als uw bedrijf niet goed loopt en failliet gaat.
Met investering een eigen bedrijf beginnen
Voor de opzet en inrichting van een winkel moet u bijvoorbeeld denken aan de huur van het pand, de inrichting daarvan en de aankoop van de te verkopen spullen. Bent u bouwvakker en begint u een klusbedrijf, dan moet u denken aan een iets groter busje en het materieel dat u denkt nodig te hebben om die klussen uit te voeren. Veel van die werktuigen en benodigdheden kunt u ook op marktplaats of op veilingen tegen een lagere prijs op de kop tikken. Het hoeft immers niet allemaal nieuw te zijn.
Zonder investering een bedrijf beginnen
Wilt u echter helemaal niets investeren en bent u in het bezit van een computer, dan kunt u bijvoorbeeld een internetbedrijf beginnen. Een advocaat zou bijvoorbeeld op internet een adviesbureau voor rechtszaken kunnen opzetten. Bepaalde beroepen hebben helemaal niet veel investeringen nodig om te kunnen beginnen. Denk aan een boekhouder, een fysiotherapeut, een accountant, een schrijver, studiebegeleiding, logopedie, secretaressewerk op afstand, notuleren bij bedrijven, enzovoort. Vaak is er alleen een goede laptop, printer, papier en internet nodig om een goede start te kunnen maken. De rest komt dan allengs wel.
Een goede administratie opzetten vereist logisch inzicht
Laat u voor het opzetten van een goede administratie adviseren door kennissen, vrienden en familieleden die daar ervaring mee hebben, maar laat u niet tot aankoop van dure programma’s verleiden. Dat is niet nodig, als u maar zorgt voor een goed Office programma. Met het onderdeel Excel daarvan kunt u gemakkelijk een boekhoud file opzetten voor het begin van uw bedrijf, waar ook de accountant goed mee uit de voeten kan. In de loop van de tijd, als de verdiensten beter worden, kunt u dan overstappen op een groter boekhoudprogramma.
Boekhouden met Excel
Binnen het programma van Excel zet u een aantal kolommen op met bovenaan de naam van hetgeen er in uitgesplitst wordt. Een vak inkomsten en een vak uitkomsten, met daarnaast alle inkomsten en uitgaven per groep nog eens uitgesplitst(bijvoorbeeld bij de uitgavenkant: Telefoon, Gas,licht en water, autokosten, Bankkosten, hypotheek of huur, enzovoort), is al ruim voldoende. Via ingevoerde codes telt het programma de totalen onder de streep zelf op en kunt u controleren of de uitkomsten kloppen met wat er op uw bankafschrift (of uitdraai) staat.
Minstens twee aparte boekhoudingen opzetten
Er moeten overigens minstens twee boekhoudingen gemaakt worden: een bankboekhouding en een boekhouding voor de kas. Beiden moeten naadloos op elkaar aansluiten. Het allerbeste is het om er ook nog een aparte privé boekhouding bij te doen. Op die manier is ook voor de belasting alles heel duidelijk en kunt u zelf rustig slapen.
Na verloop van tijd kunt u een echt (digitaal) boekhoudprogramma gebruiken
Echte boekhoudprogramma's kosten meestal een bedrag per maand. Als beginnend ondernemer kunt u die extra kosten natuurlijk missen, want alle uitgaven drukken op het inkomen, dat in het begin nog niet zo groot is. Bovendien moet u van de winst die u in het begin maakt, ook nieuwe investeringen doen in uw kantoor e.d. Als de zaken wat beter gaan, kunt u een boekhoudprogramma als E-Boekhouden, Davilex of Exact nemen en dat op termijn misschien uitbesteden aan iemand anders die daar dan natuurlijk wel voor betaald moet worden.
Voordelen van digitale boekhoud programma's
Voordelen van digitale boekhoudprogramma's zijn allereerst de snelheid, waarmee u de bankgegevens kunt invoeren. Daarnaast staan de gegevens van een programma als E-Boekhouden in de cloud, waardoor u ook bij brand, inbraak of iets dergelijks, geen gegevens kwijt bent. Alles is dan altijd terug te vinden.
Een duidelijke klanten administratie
Zorg vooral voor een goede en duidelijke klantenadministratie. Schrijf niet alleen facturen uit, maar zorg ook dat deze na verloop van drie of vier weken gevolgd worden door een herinnering en houd goed in de gaten of en wanneer er door de klant betaald wordt. In tijden van economische teruggang betalen klanten minder snel en moet er wel eens gebeld worden, een aanmaning gestuurd of zelfs een deurwaarder. Wees daar niet bang voor: als uw werk klaar is, is het immers ook uw geld dat in het bezit van de klant is. U hebt er recht op.
Goede contacten met klanten leggen en houden
Probeer met klanten altijd een goed contact te houden. Dat lukt overigens alleen als u netjes en klantvriendelijk bent, u aan uw afspraken houdt en goed werk aflevert. Werk daarom alleen ook samen met goede vakmensen, zodat uw klanten op u kunnen vertrouwen. Na verloop van tijd merkt u dat u via mond tot mond reclame aanbevolen wordt. In het begin moet u echt adverteren, ook op internet, maar bij een goed klantencontact wordt dat na verloop van tijd overbodig en komt het werk naar u toe.
Maak een website
Zelf een website maken gaat tegenwoordig heel gemakkelijk zelf met bijvoorbeeld WordPress. Het is de eenvoudigste manier van reclame maken op internet. Zorg dat u als domeinnaam uw bedrijfsnaam samen met uw eigen naam laat registreren, dus bijvoorbeeld: “Bouwbedrijf Mart Janssen”. Zorg voor een pakkende en vooral foutloze tekst op de eerste pagina en een aantal mooie en duidelijke foto’s van goed afgeleverd werk. (Dat hoeven geen complete huizen te zijn, maar bijvoorbeeld een shot van een mooie aanbouw, een uitgekiende oplossing voor een bouwkundig probleem, enzovoort. Kunt u meerdere pagina’s vullen met uw eigen materiaal en teksten, dan is dat nog beter, want Google haalt vaak alleen websites met meerdere pagina’s naar voren. Zorg vooral voor duidelijkheid.
Reclame maken voor uw eigen zaak
Behalve een website kunt u ook zelf folders drukken en deze door een aantal familieleden of vrienden in uw omgeving laten rondbrengen. Daarnaast kunnen een paar advertenties in plaatselijke of regionale kranten extra klanten opleveren. Een dure advertentie in een grotere krant geeft echter meestal niet meer reacties dan een goedkope, kleine, maar duidelijke advertentie in een regiokrant. Klanten zoeken vaak naar bedrijven in hun omgeving. Ze weten maar al te goed dat ook de afstand meestal meespeelt bij het bepalen van de prijs van het product.
Reële prijzen hanteren
Zoek op internet naar reële prijzen binnen uw branche om te hanteren en maak daar reclame mee. Ga met uw beginprijs liefst iets onder de prijs van uw concurrenten zitten, zodat u ook genoeg opdrachten krijgt en goed kunt starten.
Het kostenplaatje
Bereken het kostenplaatje zorgvuldig, zodat u niet al te weinig van uw opdrachtgevers vraagt. Tenslotte moet u ook alle kosten die met het afleveren van uw werk te maken hebben meetellen. Denk daarbij aan de benzine voor het bezoek aan de klant, slijtagekosten van auto en materieel, voorgeschoten materialen, huur van speciale apparaten die nodig zijn om het werk uit te voeren, administratiekosten, enzovoort.
Extreem goedkoop zijn is niet verstandig
Sommige beginnende ondernemers gaan met hun prijs op een extreem laag niveau zitten. Als het verschil in prijs tussen u en uw concurrenten te groot is, denkt de klant vaak dat u misschien ook minder goed werk levert en zal niet zo snel op een offerte ingaan. Daarnaast zal een dergelijke ondernemer het ook niet lang volhouden, omdat hij of zij aan elke klus te weinig verdient.
Doe geen grote investeringen
Geef vooral in de beginperiode niet meer uit dan u werkelijk nodig hebt. Een beginnende ondernemer die denkt dat hij met een dure auto, een kantoor met een moderne uitstraling en designmeubels indruk kan maken op nieuwe klanten, heeft het danig mis. Klanten schrikken daar ook vaak van en denken dat die ondernemer dan wel erg duur zal. Ze zoeken dan vaak snel een minder duur uitziende concurrent op. Ze gaan ervan uit dat ook die dure auto en dat dure kantoor door klanten betaald zullen moeten worden en ergens hebben ze ook gelijk. De “dure” ondernemer zal meer moeten investeren en meer moeite moeten doen om uit de eerste schulden te komen. Zijn prijzen zal hij daar ook moeten aanpassen.
Zoek een goede accountant
Naast een goede, duidelijke administratie is ook een goede accountant nodig. Zoek iemand die vooral in uw beginjaren als zelfstandig ondernemer voor een schappelijke prijs uw belastingdocumenten kan invullen en weet heeft van uw recht op startersaftrek, zelfstandigenaftrek en aftrek van investeringen als computers, printers, telefoon, enzovoort. Een beetje raad uit die hoek is tevens ook niet te versmaden. Vraag dus of de accountant nog tips heeft, waar u iets mee kunt doen.
Meer werkuren
Wees bereid om vooral in het begin meer werkuren te maken dan in uw oude baan. Het opzetten van een eigen bedrijf vergt nu eenmaal een hoge inzet. Vooral in het begin kost de administratie veel tijd, maar zonder een degelijke administratie kunt u problemen krijgen met de belastingen. Wanneer de administratie niet sluitend is en de belasting denkt dat er misschien zo hier en daar toch iets extra’s zwart binnenkomt, hebt u een probleem. U moet dan zelf bewijzen dat de belasting het bij het verkeerde eind heeft en dat is beslist niet gemakkelijk.
Een eigen bedrijf runnen vergt moed en inzicht, maar is beslist ook erg leuk
Het starten van een eigen bedrijf is ook leuk. Als u er niet teveel geld in moet steken om te beginnen, is elke nieuwe opdracht een pluim op uw hoed en een motivatie om het nog beter te doen en verder te gaan op de ingeslagen weg. Daarnaast bent u eigen baas. U moet misschien wel harder en langer werken, maar u kunt uw tijd zelf invullen, wat toch een bepaald gevoel van vrijheid geeft.
Lees verder