De stagiaire: een hulp bij het werk of een blok aan uw been?

De stagiaire: een hulp bij het werk of een blok aan uw been? Een stagiaire binnen uw bedrijf kan na verloop van tijd een echte hulp blijken, maar soms ook juist het tegendeel. Toch moeten leerlingen van beroepsscholen, HBO en universitaire studies nu eenmaal een gedeelte van hun studietijd stage lopen om de praktijk van hun vak goed te leren kennen. Alleen met de theorie komt een student immers niet ver genoeg. Veel ondernemers weigeren een stagiaire, omdat die hen en hun medewerkers alleen maar tijd (en dus geld) zou kosten, maar dat is beslist niet altijd het geval. Een stagiaire met duidelijke interesse in het vak en de wil om vooruit te komen, zal na korte tijd een aanwinst blijken te zijn, die u na zijn stagetijd niet graag ziet gaan. Veel goede stagiaires zijn op die manier aan een goede baan gekomen en dat is geen wonder.

Voordelen van een stagiaire

Het aannemen van een stagiaire die meestal een paar weken of enkele maanden bij uw bedrijf blijft werken, kan grote voordelen hebben. U hoort nog eens wat van de opleiding, waardoor u ook weer op de hoogte raakt van nieuwe inzichten en richtingen van de opleiding. Stagiaires kunnen bovendien heel verstandige vragen stellen over zaken, waar u in uw dagelijkse werk niet eens meer over nadenkt, maar die u wel even terug laten kijken.

Het eigen werk aan een ander uitleggen is leuk

Tevens kan het heel leuk zijn om de kneepjes van het vak aan een jonge mens uit te leggen. U krijgt er vaak zelf weer een frissere kijk op en het is mooi om de stagiaire te zien groeien in zijn of haar vak.

Het uitleggen van het werk kost zeker tijd

Daarnaast steekt u vooral meestal de eerste twee weken veel tijd in het uitleggen van de werkzaamheden, maar hebt u er daarna vaak een zeer geïnteresseerde kracht bij, die u ook weer tijd kan uitsparen en geld zal opleveren. Vooral ZZP'ers werken vaak alleen en vinden het vaak prettig om voor een tijd een "medewerker" te hebben, waarmee ze over hun vak kunnen praten.

De vraag naar een stageplaats bij uw bedrijf

De meeste stagiaires moeten zelf op zoek naar een stageplaats. U als ondernemer krijgt dan ook eerst een telefoontje van de toekomstige stagiaire met de vraag of u een stageplaats vrij hebt en zo ja, of hij/zij dan eens op bezoek mag komen om kennis te kunnen maken. Dat kan natuurlijk altijd. Een dergelijk gesprek hoeft niet lang te duren en u hoeft na dat gesprek pas te beslissen of u de stagiaire voor die bepaalde tijd neemt of niet. Een dergelijk sollicitatiegesprek hoeft bij een goede voorbereiding ook niet meer dan een kwartiertje te duren.

Googel de naam van de stagiaire die u wilt aannemen

Vraag al meteen tijdens het telefoongesprek naar de exacte naam van de stagiaire, naar zijn huisadres en de opleiding waar hij studeert. Op die manier kunt u eens op Google nakijken, wat er van die jonge mens op internet te vinden is. Dat is tegenwoordig ook heel gewoon. Personeelschefs doen hetzelfde voor een sollicitatiegesprek en in wezen komt de stagiaire immers bij u solliciteren. Ziet het er allemaal goed uit, dan is de indruk en het gesprek tijdens de afspraak bepalend voor uw beslissing.

De eerste afspraak met de stagiaire

Let tijdens de binnenkomst van de stagiaire op zijn manieren. Steekt deze zijn hand uit en stelt hij zich aan u voor met voor- en achternaam, of ploft hij/zij meteen in een stoel en zegt bijvoorbeeld: “Daar ben ik dan”! Als de stagiaire ook met klanten te maken krijgt, belooft de laatste manier van binnenkomen niet de beste omgangsvormen. Let ook op een frisse en vriendelijke uitstraling en interesse in uw bedrijf en in het vak zelf.

Vragen stellen

Zet voor het gesprek een aantal vragen op papier. Vraag naar de studieresultaten, de huiselijke omstandigheden, de hobby’s, waarom hij/zij voor dit vak gekozen heeft en waarom hij voor de stage juist uw bedrijf uitgekozen heeft. Vraag tevens naar eventuele bijbanen en werkervaring. Zijn de antwoorden op uw vragen tevredenstellend, vertel dan wat over uw manier van werken, de werktijden en wat de stagiaire aan werk kan verwachten.

Vertel ook wat u van hem/haar verwacht

Vertel ook meteen dat u van de stagiaire verwacht dat de werktijden stipt nagekomen worden en dat u tijdig op de hoogte gesteld wilt worden als hij eens ziek mocht zijn. Bent u ZZP’er en moet de stagiaire wel eens een klant of zakenrelatie opvangen als u even aan de telefoon zit of ergens anders bezig bent, let dan goed op klantvriendelijkheid en hulpbereidheid. Beide eigenschappen zijn in dat geval noodzakelijk.

De stagiaire komt om de praktijk van het vak te leren

Er wordt van u verwacht dat u de stagiaire ook de praktische kant van de theorie laat zien en proeven. Dat betekent dat u hem of haar opdrachten geeft, deze goed moet uitleggen, na verwerking moet controleren en ook uitleg geven bij gemaakte fouten of onvolledigheden.

Laat de stagiaire werk doen, dat belangrijk is voor zijn vak

Sommige bedrijven nemen wel een stagiaire aan, maar laten deze dan allerlei onbelangrijke klussen doen, die niets met het eigenlijke vak te maken hebben. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Een stagiaire die een administratieve opleiding volgt en die op de stageplaats alleen vloeren moet vegen, afwassen, koffie zetten en de deur openen als er iemand komt en die totaal niet aan de computer mag komen, doet daar immers geen ervaring op in het eigenlijke vak. Het bedrijf maakt dan misbruik van die stagiaire in plaats van deze iets te leren.

De beloning voor de hulp bij het werk tijdens de stage

Die mag u zelf bepalen. Sommige ondernemers beloven een stagiaire bij aanvang van de stage niets, maar geven bij goed gedrag en goed werk na afloop een bepaald bedrag of een fikse boekenbon. Hebt u een stagiaire die slecht gepresteerd heeft, u slechts extra werk bezorgd heeft, vaak niet op kwam dagen, enzovoort, geef die dan helemaal niets, want die heeft het ook niet verdiend.

Slechte stagiaires zijn een blok aan uw been

Ja, slechte stagiaires zijn er natuurlijk ook. Er zijn leerlingen die zich op uw bedrijf gedragen alsof ze op school zitten en totaal geen verantwoordelijkheid dragen. Sommigen sms’en halve dagen, zitten doorlopend onnodig op internet, bellen met vrienden en kennissen en spijbelen als het mooi weer is. Waarschuw de stagiaire dan dat dit niet kan en er anders maatregelen genomen moeten worden.

Onwillige stagiaires bespreken met de stagebegeleider

Volhardt de stagiaire in zijn onverschillige gedrag, neem dan contact op met de opleiding en zeg rustig dat u deze stagiaire niets kunt leren. Vaak volgt daar een gesprek met de stagebegeleider op, waarbij u kunt aangeven dat u alles al geprobeerd hebt, maar niets helpt en dat u de stagiaire verder niets meer kunt aanbieden.

Pas op met uw bedrijfsgegevens

Zorg er wel voor dat de computer die de stagiaire bij u gebruikt, zo ingesteld is dat de stagiaire niet bij de gevoelige gegevens kan komen. De administratie, belastinggegevens, enzovoort moeten buiten zijn bereik gehouden worden. U kunt hem met een eigen account laten inloggen op een gedeelte dat voor hem voldoende informatie en mogelijkheden heeft om uw opdrachten uit te voeren.
© 2012 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat wil een investeerder weten?Wat wil een investeerder weten?Investeerders zijn van groot belang voor ondernemers die kapitaal nodig hebben. De onderhandelingen tussen ondernemer en…
Thuiswerk als pedicureVanuit huis kun je gemakkelijk als pedicure werken. Hier zijn diverse opleidingen voor en je klanten komen bij je aan hu…
Welke ondernemingsvormen zijn er in Nederland?Welke ondernemingsvormen zijn er in Nederland?Er zijn in Nederland verschillende ondernemingsvormen. De bekendste ondernemingsvormen zijn natuurlijk de BV's en de NV'…

ZZP stappenplanZZP'er zijn is leuk en het heeft verschillende voordelen. Als zzp'er werk je zelfstandig voor verschillende opdrachtgeve…
Agendabeheer en planning kunnen u veel tijd besparenAgendabeheer en planning kunnen u veel tijd besparenEen goed agendabeheer en planning zijn een voorwaarde voor een goed lopend bedrijf en tevreden klanten. Via een goed bij…
Cornelissens (323 artikelen)
Laatste update: 16-02-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.