De regisseur in beeld
In iedere beroepsgroep heb je mensen die de taak van regisseur op zich nemen. Een regisseur communiceert veel met andere partijen, pleegt overleg en is onmisbaar voor een goed verloop van samenwerking. Zo ook de regisseur onder de verpleegkundigen. Wat zijn de taken van deze regisseur?
Functies en taken van de regisseur
- 1. Geven van aanwijzingen; Het geven van aanwijzingen aan collega's en andere disciplines (partijen) gebeurt op een manier die je ook wel 'play' kunt noemen. Je kunt namelijk onderscheid maken tussen game (waarin alles van tevoren is vastgesteld) en play (waarin alles nog mogelijk is, binnen de kaders). Een regisseur werkt dus volgens 'play,' hij interacteert binnen de kaders van de verpleegkunde.
- 2. Continuïteit in combinatie met coördinatie; Dit gebeurt zowel op uitvoerend- als op instellingsniveau. Verder zit de regisseur hierin vast aan allerlei regels en wetten die door de overheid vastgesteld zijn.
- 3. Communicatie en overleg; Vooral in de vorm van dossiervorming, overdracht en inrichting van de organisatie.
- 4. Benaderen van medewerkers; Er zijn 4 verschillende benaderingswijzen te onderscheiden hierin, namelijk instrueren, overtuigen, overleggen en delegeren. Deze benaderingswijzen worden in de volgende stukjes beetje bij beetje uitgelegd.
Instrueren
Een regisseur moet mensen vooral instrueren in de zin van opdrachten geven. Het draait hierbij om datgene wat gedaan moet worden (de taak) en niet om de relatie tussen regisseur en collega.
Overtuigen
De regisseur die iemand aan het overtuigen is heeft heel erg veel aandacht voor zowel de taak als de relatie met zijn collega. Het doel is dingen inzichtelijk te maken en niet alleen te kijken hóé iets moet, maar ook waarom.
Overleggen
De relatie staat centraal bij het overleggen en niet zo zeer de taak. De regisseur heeft hierin de rol om aan te moedigen en mee te werken.
Delegeren
Delegeren is taken uitdelen. Er is weinig aandacht voor de taak, maar ook weinig aandacht voor de relatie met collega's. Wel moet er heel goed op de manier van communiceren gelet worden. Delegeren kan namelijk ook heel erg 'uit de hoogte' overkomen en dit is vaak niet je bedoeling. Zorg er voor dat je de taak wel uit handen geeft, maar dat de verstandhouding tussen jou en je collega hierdoor niet beschadigd wordt!