Het Pine & Gilmore belevingsmodel

Het Pine & Gilmore is een model waarbij de beleving centraal staat. In deze tijd is beleving een steeds belangrijker item geworden voor bedrijven. Beleving kan bijna bij elk bedrijf worden toegepast en geeft een bedrijf meerwaarde. Maar hoe pas je nu beleving toe en waarom voeg je beleving toe aan je bedrijf?

Beleving

Beleving is een echte trend, elk bedrijf gaat zich steeds meer bezig houden met beleving in welke vorm dan ook. Beleving kan ook bijna op elk bedrijf worden toegepast. Een goed voorbeeld van beleving is de Efteling. De efteling staat bekend om de sprookjes die er zijn. Als men door de entree van de Efteling wandelt wordt men meegenomen in 'de wondere wereld waar sprookjes echt bestaan'. Je beleeft de sprookjes en je blijft ze herinneren, hoe oud je ook mag zijn. Dit is een van de belangrijke punten die meerwaarde biedt aan bedrijven met beleving, de herinneringswaarde. Bij beleving ervaar je iets en je wordt meegenomen in het verhaal. Behalve de herinneringswaarde is ook de mond tot mond reclame die hieruit voorkomt een belangrijk positief gevolg.

Pine & Gilmore

Om beleving beter in beeld te krijgen is er een speciaal belevingsmodel gemaakt genaamd Het Pine en Gilmore model. Het model bevat vier parten die men de zogenaamde belevingspeilers noemt namelijk: amusement, leren, ontsnapping en esthetiek.

Met het model kun je aantonen in welke vorm van beleving jou activiteit het meeste overeen komt. Het bedrijf kan ook meerdere belevingspeilers bij zich dragen. Ook kun je hierbij zien of de activiteit gericht is op de onderdompeling of absorptie. De onderdompeling betekend dat je echt wordt meegenomen in het verhaal en in de belevenis. De absorptie betekend dat je een toeschouwer bent en dus niet echt in de belevenis wordt meegenomen maar aan de zijlijn toekijkt.

Aangezien beleving een echte trend van deze tijd is, is het belangrijk om iets met dit model te doen zodat je weet wat je voor belevenis aanbied en waar je dan bij kunt denken. De uitstraling van een bedrijf is een van de eerste punten die belangrijk zijn om de beleving te voelen. Bij de efteling bijvoorbeeld begin je al met het Efteling gevoel te beleven als je het parkeerterrein op rijdt. Alles op het parkeerterrein is al netjes en verzorgd. De ingang is zo gemaakt dat iedereen hem blijft herinneren.
© 2011 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Pine pollen als superfood: de gezondheidsvoordelenPine pollen als superfood: de gezondheidsvoordelenPine pollen, oftewel dennenpollen of grenenpollen: het is anno 2019 één van de nieuwste zogenaamde "superfoods". Dit nat…
Lone Pine SanctuaryHet Lone Pine Sanctuary is het eerste en grootste Koala reservaat ter wereld. Heeft u altijd gedroomd van het het aaien…
Kunstkerstboom kopen: de mogelijkhedenKunstkerstboom kopen: de mogelijkhedenMet de kerst weer voor de deur gaan veel Nederlanders erop uit voor een kerstboom. In plaats van een echte boom kun je o…
Burn-out behandelen met BachbloesemsBurn-out behandelen met BachbloesemsVeel mensen ervaren (veel) stress omdat ze te veel van hun lichaam vragen. Dit kan lange tijd goed gaan, maar de kans op…

Molen van RoyenIn je studie of als opdracht voor je werk wordt je gevraagd een communicatieplan te schrijven. Om hier structuur aan te…
Taak van de AFM, Autoriteit Financiële MarktenDe AFM houdt in Nederland toezicht op de financiële markten. De laatste jaren is deze toezichthouder prominent in het ni…
Bronnen en referenties
  • Pine en Gilmore model van Google
Dobel (155 artikelen)
Gepubliceerd: 18-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.