InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Het Pine & Gilmore belevingsmodel

Het Pine & Gilmore belevingsmodel

Het Pine & Gilmore is een model waarbij de beleving centraal staat. In deze tijd is beleving een steeds belangrijker item geworden voor bedrijven. Beleving kan bijna bij elk bedrijf worden toegepast en geeft een bedrijf meerwaarde. Maar hoe pas je nu beleving toe en waarom voeg je beleving toe aan je bedrijf?

Beleving

Beleving is een echte trend, elk bedrijf gaat zich steeds meer bezig houden met beleving in welke vorm dan ook. Beleving kan ook bijna op elk bedrijf worden toegepast. Een goed voorbeeld van beleving is de Efteling. De efteling staat bekend om de sprookjes die er zijn. Als men door de entree van de Efteling wandelt wordt men meegenomen in 'de wondere wereld waar sprookjes echt bestaan'. Je beleeft de sprookjes en je blijft ze herinneren, hoe oud je ook mag zijn. Dit is een van de belangrijke punten die meerwaarde biedt aan bedrijven met beleving, de herinneringswaarde. Bij beleving ervaar je iets en je wordt meegenomen in het verhaal. Behalve de herinneringswaarde is ook de mond tot mond reclame die hieruit voorkomt een belangrijk positief gevolg.

Pine & Gilmore

Om beleving beter in beeld te krijgen is er een speciaal belevingsmodel gemaakt genaamd Het Pine en Gilmore model. Het model bevat vier parten die men de zogenaamde belevingspeilers noemt namelijk: amusement, leren, ontsnapping en esthetiek.

Met het model kun je aantonen in welke vorm van beleving jou activiteit het meeste overeen komt. Het bedrijf kan ook meerdere belevingspeilers bij zich dragen. Ook kun je hierbij zien of de activiteit gericht is op de onderdompeling of absorptie. De onderdompeling betekend dat je echt wordt meegenomen in het verhaal en in de belevenis. De absorptie betekend dat je een toeschouwer bent en dus niet echt in de belevenis wordt meegenomen maar aan de zijlijn toekijkt.

Aangezien beleving een echte trend van deze tijd is, is het belangrijk om iets met dit model te doen zodat je weet wat je voor belevenis aanbied en waar je dan bij kunt denken. De uitstraling van een bedrijf is een van de eerste punten die belangrijk zijn om de beleving te voelen. Bij de efteling bijvoorbeeld begin je al met het Efteling gevoel te beleven als je het parkeerterrein op rijdt. Alles op het parkeerterrein is al netjes en verzorgd. De ingang is zo gemaakt dat iedereen hem blijft herinneren.
© 2011 - 2019 Dobel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lone Pine SanctuaryHet Lone Pine Sanctuary is het eerste en grootste Koala reservaat ter wereld. Heeft u altijd gedroomd van het het aaien…
Burn-out behandelen met BachbloesemsBurn-out behandelen met BachbloesemsVeel mensen ervaren (veel) stress omdat ze te veel van hun lichaam vragen. Dit kan lange tijd goed gaan, maar de kans op…
Douglasspar, Pseudotsuga menziesiiDouglasspar, Pseudotsuga menziesiiDe Douglasspar, Pseudotsuga menziesii, ook wel Douglas genoemd, is een naaldboom die bijzonder groot kan worden. De kroo…
Kies het juiste hout voor je projectVaak komen mensen niet verder dan eik of beuk, als men hout dient te kiezen voor een doe-het-zelf of professioneel proje…
Bachbloesems - hulp bij moedeloosheid of wanhoopDe zesde categorie die dokter Edward Bach onderscheidde in zijn 38 bloesemremedies, is die groep van bachbloesems die ge…
Bronnen en referenties
  • Pine en Gilmore model van Google

Reageer op het artikel "Het Pine & Gilmore belevingsmodel"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 18-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!