InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Strategie, missie, visie en doelen

Strategie, missie, visie en doelen

De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt. Tenslotte zijn er de organisatiedoelen: de concrete vertaalslag van de strategie. In dit artikel wordt het verschil tussen missie, visie, strategie en organisatiedoelen opgehelderd.

Visie van een organisatie

Een visie is een document dat helder antwoord geeft op de vraag: “Hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen?” Een visie heeft verschillende functies. Het geeft richting aan de organisatie, inspireert en geeft het bedrijf de mogelijkheid zich te onderscheiden van andere organisaties.

Missie

Iedere organisatie heeft een bepaalde identiteit, een bestaansreden. Dat wordt de missie genoemd. De missie geeft aan wat de organisatie wil betekenen voor haar belanghebbenden, zoals aandeelhouders, klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. De organisatiedoelen en de strategie worden afgeleid van de missie. Het antwoord op de vraag “Wat doet de organisatie” is de missie. Bij het bepalen van de missie worden de kerncompetenties onderzocht.

Mission statement

Een mission statement is een plechtige verklaring waarin de missie is vastgelegd. Het geeft kernachtig, meestal in één of enkele zinnen, de missie van de organisatie weer.

Verschil tussen missie en visie

De termen “missie” en “visie” worden regelmatig verward. Het verschil kun je onthouden aan de volgende zin: Een missie is waar we voor staan, een visie is waarvoor we gaan.

Strategie

De strategie geeft aan “hoe” de organisatie haar doelen gaat bereiken. Op welke manier maakt de organisatie de visie werkelijkheid? De strategie is gericht op het waarborgen van de continuïteit van de organisatie op langere termijn.

Organisatiedoelen

De strategie wordt vertaald naar organisatiedoelen: concrete doelstellingen die SMART zijn geformuleerd:
  • Specifiek: eenduidig en afgebakend
  • Meetbaar
  • Acceptabel: draagvlak
  • Realistisch: haalbaar
  • Tijdgebonden
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Brugboek marketing - E. Huizingh

Reageer op het artikel "Strategie, missie, visie en doelen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!