Marketing onderzoek
Hoe zit een marketing onderzoek in elkaar? In dit artikel zal ik de zes stappen van een effectief marketing onderzoek behandelen.
Een effectief marketing onderzoek
Een effectief marketing onderzoek wordt opgezet in 6 stappen:
- Probleemstelling, alternatieve beslissingen en de onderzoeksdoelen
- Ontwikkelen van het onderzoeksplan
- Verzamelen van informatie
- Analyseren van de gevonden informatie
- Het presenteren van de gevonden informatie
- Beslissingen maken
1. Probleemstelling, alternatieve beslissingen en de onderzoeksdoelen
- Stel het probleem vast, maar doe dit niet te breed of te smal. Een te brede probleemstelling vaststellen zal je een hoop informatie geven, maar ook een hoop overbodige informatie. Een te smalle probleemstelling daarentegen zal je misschien te weinig informatie geven, dus belangrijke informatie blijft dan achterwegen.
- Wanneer het probleem is vastgesteld, stel mogelijke volg-vragen vast. Dit zijn vragen die je kunt stellen indien een bepaalde situatie het geval is.
- Specificeer de onderzoeksdoelen. Wat wil ik eigenlijk weten en waarom?
2. Ontwikkelen van het onderzoeksplan
Binnen dit deel van het onderzoek gaat het om het opstellen van een zo efficient mogelijk plan om de nodige informatie te verzamelen.
We hebben te maken met verschillende vormen van informatie/data die we kunnen verzamelen:
- Primair - Nieuwe informatie voor het huidige probleem verzameld
- Secundair - Reeds gebruikte, toegepaste informatie dat werd verzameld voor een ander doel
Beide data kunnen bruikbaar zijn, dit hangt af van het probleem en de onderzoeksdoelen.
Verzamelen van primaire data:
- observatie onderzoek (observeren van de consumenten op bepaald gedrag)
- specifiek groepsonderzoek (verzamelen van een groep mensen van ongeveer 6 tot 10 in aantal die gaan praten over een bepaald probleem, ze zijn specifiek geselecteerd)
- vragenlijst onderzoek (onderzoeken op bepaalde kennis, geloof, preferenties etc)
- gedragsonderzoek (verkoopcijfers etc)
- experimenteel onderzoek (wetenschappelijk bijvoorbeeld)
Verzamelen van secundaire data
Opvraagbaar bij diverse instellingen, organisaties etcetera (vaak tegen betaling)
3. Verzamelen van informatie
Het verzamelen van de benodigde informatie behoort tot het duurste onderdeel van het marketing onderzoek. Bijvoorbeeld bij enquêtes is het maar de vraag of de ondervraagden de juiste en eerlijke antwoorden hebben opgegeven. Of soms zijn de ondervraagden niet thuis of willen ze geen antwoord geven.
Bij dit deel van het onderzoek gaat het erom dat je het plan van punt 2 gaat uitoefenen. Je zult hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met verschillende knelpunten die je moet verhelpen.
4. Analyseren van de gevonden informatie
De een-na-laatste stap is het analyseren van de gevonden informatie. Wat heeft het onderzoek mij opgeleverd? Dit kun je bijvoorbeeld onderzoeken door gebruik te maken van grafische elementen (diagrammen, tabellen, grafieken) etcetera.
5. Het presenteren van de gevonden informatie
In deze laatste stap gaat het erom de gevonden informatie op een zo duidelijk mogelijke manier te presenteren. Dit doe je bijvoorbeeld aan de hand van tabellen en grafieken. De gepresenteerde informatie is de informatie die belangrijk is voor het management om een marketing beslissing te maken, overbodige informatie laat je dus weg.
6. Beslissingen maken
Deze stap hoort eigenlijk niet meer tot het marketing onderzoek maar is het gevolg ervan. Er moet natuurlijk iets gedaan worden met de resultaten van het onderzoek. Bij deze stap gaat het dan ook om de beslissingen die worden gemaakt op basis van de gepresenteerde informatie.