Het vijfkrachtenmodel van Porter

Het vijfkrachtenmodel van Porter Het vijfkrachtenmodel van Porter is een veelgebruikt marketinginstrument. Door uitwerking van het model krijgt een organisatie inzicht in de aantrekkelijkheid van de bedrijfstak.

Het vijfkrachtenmodel van Porter

Voor een analyse van de bedrijfstak wordt gebruik gemaakt van het vijfkrachtenmodel of competitive forces model van Porter. Het model van Porter geeft inzicht in de structurele winstgevendheid van een bedrijfstak en de intensiteit van de concurrentie. De vijf krachten waarover gesproken wordt zijn:
  • Bedreiging van nieuwe toetreders
  • Bedreiging van substituut-producten of –diensten
  • Onderhandelingspositie van afnemers
  • Onderhandelingspositie van leveranciers
  • Rivaliteit tussen bestaande organisaties

Bij het model horen ook twee drempels:
  • Toetredingsdrempels
  • Uittredingsdrempels

Het vijfkrachtenmodel geeft aan in hoeverre de bedrijfstak aantrekkelijk is.

Bedreiging van nieuwe toetreders

Hoe groot is de dreiging van nieuwe toetreders op de markt? Zie hiervoor 'toetredingsdrempels' voor een verdere toelichting.

Bedreiging van substituut-producten of –diensten

Bij deze dreiging kijken we naar substituten van de aangeboden dienst. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de cd, deze heeft het cassettebandje verdrongen. Hetzelfde geldt voor DVD/VHS. Een substituut hoeft echter niet altijd een ander product te verdringen. Men kan bijvoorbeeld bij een dagje uit kiezen tussen een bioscoop, een bowling, een pretpark etc etc.

Onderhandelingspositie van afnemers

Hier wordt bepaald hoe groot de onderhandelingspositie van de afnemer (de consument) is. Deze positie hangt af van verschillende factoren:
  • Hoe belangrijk is het product voor de afnemer? (je gaat niet een lelijke auto rijden die heel goedkoop is, als je waarde hecht aan een mooie auto)
  • Is het product gestandaardiseerd? (zout is zout, welk merk je ook kiest, dit geldt bv niet voor schoenen)
  • Hoe groot zijn de overstapkosten? (zit de consument vast aan een abonnement, of moeten er aanpassingen gedaan worden om een nieuw product te kopen)
  • Hoe groot is de 'winst' voor de consument? (krijg je voor 10 euro 200 of 300 gratis smsjes bij je telefoonabonnement?)

Onderhandelingspositie van leveranciers

Als er maar weinig leveranciers op de markt zijn, dan is hun onderhandelingspositie groot, wat gevaarlijk kan zijn voor een bedrijf. Als het bedrijf bv al zijn spullen inkoopt bij slechts één leverancier, en deze gaat failliet, dan heeft het bedrijf een groot probleem.

Rivaliteit tussen bestaande organisaties

De rivaliteit tussen bestaande organisaties (interne concurrentie) is het grootst in homogene markten. Dat wil zeggen dat er veel aanbieders zijn die een gelijkwaardig product aanbieden, zoals de telefoniemarkt.

Toetredingsdrempels

Bij de toetredingsdrempels wordt beoordeeld hoe groot de drempel is om toe te treden tot de bedrijfstak. Vragen die hier gesteld worden zijn:
  • Schaalvoordelen - kan ik grote of kleine schaalvoordelen bereiken?
  • Productdifferentiatie - hoe kan ik me onderscheiden van de concurrentie?
  • Kapitaal - hoe groot is de benodigde investering?
  • Overstapkosten - heeft de consument overstapkosten om over te stappen naar mijn bedrijf? (bv een abonnement)
  • Distributiekanalen - waar ga ik mijn product verkopen?
  • Overheid - welke wetten/regels/verplichtingen zijn er?

Uittredingsdrempels

Bij de uittredingsdrempels wordt beoordeeld hoe groot de drempel is om uit de bedrijfstak te treden.
© 2007 - 2024 Funkyfish, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De concurrentiedruk bepalen met het model van PorterDe concurrentiedruk, en daarmee ook de winstgevendheid van een bedrijf wordt bepaald volgens het vijfkrachtenmodel van P…
Het VijfkrachtenmodelConcurrenten kunnen op verschillende manieren worden bekeken. De Meso-analyse is daar één van. In de meso-analyse wordt…
SWOT-analyse makenSWOT-analyse makenDe SWOT-analyse staat centraal in het strategisch managementproces. De SWOT-analyse bestaat uit een interne en een exter…
Het maken van een situatieanalyseHet maken van een situatieanalyseVoor organisaties is het belangrijk om regelmatig een situatieanalyse te maken. Op deze manier houden zij zichzelf op de…

Marketing onderzoekMarketing onderzoekHoe zit een marketing onderzoek in elkaar? In dit artikel zal ik de zes stappen van een effectief marketing onderzoek be…
Poeremetator, wat is dat?Poeremetator, wat is dat?Het woord Poeremetator is een niet bestaand woord afkomstig uit de radio commercial van postorder-bedrijf Overtoom. De b…
Bronnen en referenties
Funkyfish (226 artikelen)
Laatste update: 17-01-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.