Het Vijfkrachtenmodel

Concurrenten kunnen op verschillende manieren worden bekeken. De Meso-analyse is daar één van. In de meso-analyse wordt de bedrijfskolom bekeken. Michael Porter heeft het vijfkrachtenmodel gemaakt. Deze bekijkt de vijf externe gevaren. De vijf krachten zijn: De macht van de leveranciers, de macht van afnemers, substituten, dreiging van nieuwe toetreders, dreiging van interne concurrentie.

Vijf krachten

Als er een analyse wordt gemaakt van de bedrijfskolom dan wordt er gebruik gemaakt van het vijfkrachtenmodel van Porter.
Een bedrijf moet er voor zorgen dat het niet afhankelijk wordt van één van de krachten. Ook moet het er voor zorgen dat ze niet worden overtroffen door de concurrentie.

Macht van leveranciers

Als de macht van leveranciers groot is dat dan is dat slecht voor het bedrijf. De leverancier kan makkelijker de prijzen verhogen, het bedrijf heeft weinig keus. Ze moeten de producten wel kopen. De macht van de leveranciers ligt aan zes factoren.

Hoeveelheid leveranciers

Als er veel leveranciers zijn dan heeft het bedrijf weinig tevrezen. Bij dreigingen van de leverancier kan het bedrijf overstappen naar een andere leverancier. Dus als er veel leveranciers zijn dan zal de leverancier de macht geven aan het bedrijf, want de leverancier is kwetsbaar.

Hoeveelheid substituten

Hoe meer substituten des te beter voor het bedrijf. Als de leverancier dreigt met prijsverhogingen of iets dergelijks kan het bedrijf kiezen voor een ander product dat wel in dezelfde behoefte voorziet.

Belang van bedrijfstak voor leveranciers

Als de leverancier veel winst haalt uit de bedrijfstak waarin hij opereert dan zal hij voorzichtiger zijn met het behouden van afnemers.

Overstapkosten

Als de overstapkosten hoog zijn dan zal het bedrijf niet zo snel een andere afnemer zoeken omdat het veel geld kost. De leverancier kan hierdoor veel macht uitoefenen.

Standaardisatie van product

Als een product gestandaardiseerd is dan zal de afnemer minder snel overstappen. Standaardisatie van een product betekent dat een product standaard wordt gebruikt in de maatschappij. Netals Microsoft Windows. Iedereen maakt hier gebruik van en niemand zal overstappen op een ander besturingsysteem.

Mogelijkheid van verticale integratie

Dit geeft aan hoe makkelijk het is voor een leverancier het product zelf te verkopen aan de koper. Het bedrijf zal hierdoor klanten kwijtraken en zal moeten zoeken naar een nieuwe leverancier.

Macht van afnemers

Als de macht van de afnemers groot is, netals bij de macht van de leveranciers, dan is dat slecht voor een bedrijf.
Afnemers kunnen met elkaar afspreken om de concurrentie tegen elkaar uit laten spelen.

Subtituten

Substituten zijn andere goederen die in de behoefte voorzien van de consument. Een voorbeeld is de walkman. Een walkman wordt gebruikt om muziek mee te luisteren. Maar later kwam de MP-3, deze voorziet ook in de behoefte van muziek luisteren. Op een MP3 kan je muziek verwijderen en opzetten. Terwijl je bij een walkman een een casette nodig hebt. Wat een bedrijf moet doen is innoveren.

Dreiging van nieuwe toetreders

Nieuwkomers op de markt streven naar marktaandeel. Als er nieuwe bedrijven op de markt komen dan dalen de prijzen. Of de prijzen van de huidige bedrijven kunnen stijgen dit is negatief voor de winst. Hoe groot de kans is dat er nieuwe toetreders komen hangt af van verschillende factoren. Denk aan toetredingsbarrière, hygiëne etc.

Dreiging van interne concurrentie

Als er veel concurrentie is in de markt dan zal het waarschijnlijk wel een aantrekkelijke markt zijn. Het bedrijf moet ervoor zorgen dat ze zich onderscheiden, hierdoor krijgen ze meer klanten en stijgt de winst.
© 2010 - 2024 Serghini, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het vijfkrachtenmodel van PorterHet vijfkrachtenmodel van PorterHet vijfkrachtenmodel van Porter is een veelgebruikt marketinginstrument. Door uitwerking van het model krijgt een organ…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
SWOT-analyse makenSWOT-analyse makenDe SWOT-analyse staat centraal in het strategisch managementproces. De SWOT-analyse bestaat uit een interne en een exter…
De concurrentiedruk bepalen met het model van PorterDe concurrentiedruk, en daarmee ook de winstgevendheid van een bedrijf wordt bepaald volgens het vijfkrachtenmodel van P…

Lampedaire failliet: het korte leven van een uitgeverijHoe snel het tij kan keren in het boekenvak: twee jaar na haar oprichting ging de Belgische uitgeverij Lampedaire al ove…
Kapsalon: haren laten knippen en stylen bij BrainWashKapsalon: haren laten knippen en stylen bij BrainWashHet bedrijf BrainWash zorgt voor een revolutie in kappersland. Het bedrijf is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een…
Serghini (8 artikelen)
Gepubliceerd: 12-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.