InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Wat beïnvloedt het consumentengedrag

Wat beïnvloedt het consumentengedrag

In C2C marketing is consumentengedrag een van de belangrijkste onderdelen. De reden hiervoor is dat het voor een marketing manager belangrijk is om te weten wat de consument denkt en hoe hij gaat reageren op bepaalde marketingacties.

Wat is consumentengedrag

Consumentengedrag is een studie naar de reacties van consumenten op bepaalde producten, diensten en de marketing hiervan. Dit is van belang bij het uitstippelen van marketingacties, strategieën en andere zaken rondom een product/dienst. Een van de doelen van marketing is om het gedrag van consumenten te lezen en dit succesvol te vertalen naar de praktijk. Hierdoor kunnen betere inschattingen worden gemaakt en kunnen promoties en productstrategieën geoptimaliseerd worden. Andere functies binnen een bedrijf zijn minder betrokken met de consument. Organisaties die hun consumenten uit het oog verliezen en te weinig aandacht aan hun consumenten geven kunnen niet concurreren met organisaties die de consument centraal stellen. Organisaties die haar consumenten begrijpt zijn in staat betere producten en diensten te ontwikkelen. Ook kunnen zij hun producten en diensten effectiever promoten, daarnaast zijn de marketingplannen en de strategie gefocust op de consument. Dit kan resulteren in duurzame concurrentievoordelen. Wanneer managers de mogelijkheid hebben om het gedrag van de consument te voorspellen kunnen zij de beter inspelen op hun klanten. Managers in de C2C markt die veel kennis hebben van consumentengedrag zijn daarom waardevol voor elke organisatie.

Bepaald consumentengedrag

Om klanten te kunnen begrijpen wordt er veel geïnvesteerd in consumentengedrag onderzoek. Hierin wordt veel onderzoek gedaan naar reacties. Voorbeelden van verschillende consumenten reacties zijn affectieve(gevoel), cognitieve(denken) en gedrag reacties. Affectieve reacties zijn gevoelens en emoties die we ondervinden wanneer we lezen, horen, denken of een product of dienst gebruiken. Cognitieve reacties zijn overtuigingen, meningen, houdingen en intenties die betrekking hebben op producten en diensten. Deze reacties kunnen evaluerend of niet evaluerend van aard zijn of zij kunnen heel specifiek (1 product of merk) zijn of juist heel erg breed(productklasse). Gedragsreacties zijn koopbeslissingen en gebruiksgerelateerde praktijken (acties betrokken bij het krijgen, gebruiken of weggooien van producten of diensten).

Drie soorten invloeden

Deze reacties worden op hun beurt weer beïnvloed door drie factoren, persoonsgerelateerde variabele (Elk persoon verschilt in gedrag en reageren niemand is hetzelfde), situationele variabele (Welke reactie je vertoont ligt aan de omgeving waarin je je op dat moment in bevindt, denk aan de 4 p’s van marketing.) en persoonsgerelateerde gekruist met situationele variabele (Hier is de combinatie belangrijk, voor een bepaald persoon kan een bepaalde reclame leuk zijn voor een ander persoon helemaal niet).

Persoonsgerelateerde variabele

Persoonsgerelateerde zaken die invloed hebben op de reacties van consumenten zijn bijvoorbeeld, een positief zelfbeeld, een positief zelfbeeld uiten naar anderen, het ontwikkelen van nieuwe kennis en vaardigheden, het hebben van goede relaties met anderen, hoe invloedrijk iemand is en het zoeken naar entertainment. Zelfs het belang van deze zaken is verschillend per persoon. Mensen die graag leuke dingen doen zullen sneller reageren op een advertentie van een pretpark dan mensen die niet graag leuke dingen doen.

Situationele variabele

Situationele zaken zijn de mate van globalisatie, verstedelijking, diversiteit, de hoeveelheid informatie (media etc.) en de vergrijzing die aanwezig is in bepaalde situaties of in de omgeving. Dit heeft ook weer haar invloed op de marketing en het consumenten gedrag, want zijn er meer ouderen dan is de vraag naar rollators hoogstwaarschijnlijk hoger dan wanneer er weinig ouderen zijn.

Combinatie van persoonsgerelateerde en situationele variabelen

De combinatie van persoonsgerelateerde en situationele variabelen beïnvloeden elkaar, wanneer iemand naar entertainment zoekt en er is veel vergrijzing moet er dus gezocht worden naar veilige en rustige manieren die mensen entertainen. Daarnaast moet het entertainment ook goed bereikbaar gemaakt worden voor ouderen en mogelijk voor rollators.

Conclusie

De manier waarop klanten zich gedragen is dus afhankelijk van een aantal zaken. Wanneer een bedrijf veel onderzoek doet om deze reacties en invloeden te begrijpen kan het zich hiermee voordeel doen. Dit kan resulteren in het beter voorzien in de behoefte van de klant.
© 2011 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Consumer behavior, K. Millet.

Reageer op het artikel "Wat beïnvloedt het consumentengedrag"

Infoteur: Aron
Laatste update: 10-07-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!