Trends ontdekken: een noodzaak voor de succesvolle zakenman
Bent u ondernemer, zakenman, manager, verkoper… dan wilt u graag op de hoogte gehouden worden van de nieuwste trends. Zelf de nieuwste trends volgen is nog altijd de beste manier. Als u niet overtuigd bent van het nut ervan, lees dan eens het volgende.
Waarom trends ontdekken (trendwatching)?
Trends ontdekken is plezierig. Het voelt aan alsof u steeds bij bent en er alles over afweet. Maar dat alleen is onvoldoende om uw bedrijf of zaak commercieel nog beter te doen scoren. Elementen ontdekken die klanten beïnvloeden bij hun
koopgedrag is één van de vele manieren om inspiratie op te doen die je kan helpen om nieuwe producten te ontwikkelen en voor een betere dienstverlening te zorgen voor en in samenwerking mét uw klanten. Trends ontdekken heeft uiteindelijk tot doel om via innovatie meer rendement uit uw handelsactiviteiten te halen.
Gemeengoed
Trends ontdekken als professionele bezigheid is radicaal veranderd de laatste vijf jaar. In een wereld die constant online is, waarin duizenden beroeps zowel als amateurs niet alleen uitkijken, observeren, denken en vernieuwen, worden waardevolle en interessante trends wereldkundig gemaakt en zijn ze toegankelijk voor iedereen. Zo wordt het internet een enorme grabbelton waarin eenieder naar believen kan graaien voor innovatie-ideeën in functie wat er zich op de markt afspeelt.
Wat is een trend?
Een trend is een verandering in de houding van mensen die ervoor zorgt dat bepaalde producten of diensten meer verkocht worden niettegenstaande ze blijven beantwoorden aan de
basisbehoeften van de klant. De kern van handel blijft identiek: de behoeften van de consument veranderen niet wezenlijk, maar een bepaalde trend kan een aantal producten ontsluiten voor de markt. Deze zogenaamde ‘ontsluiters’ kunnen slaan op om het even wat van maatschappelijke normen en waarden tot een doorbraak inzake technologie.
Wat zijn de behoefen van de mens?
Psycholoog
Abraham Maslov stelde in 1943 de menselijke behoeftes vast en goot zijn theorie in piramidevorm. Primaire behoeftes als ademen, eten en drinken en seks zijn de basis van de piramide. Op het tweede niveau vind je de behoefte om zich veilig te voelen. Het derde niveau behelst emotionele behoeften gaande van vriendschap over familie tot intimiteit. De op een na hoogste behoefte betreft de waardering, het respect ten opzichte van de eigen persoon. De zelfverwezenlijking staat helemaal aan de top omdat dat het de moeilijkste te bereiken behoefte is daar men dan zijn eigen capaciteiten volledig benut heeft en de vier vorige behoefteniveaus helemaal heeft geïntegreerd.
Maslovs piramide wordt beschouwd als een prima uitgangspunt om de motieven van klanten te begrijpen, om te leren inzien waarom mensen bepaalde producten kopen.
Enkele verkeerde opvattingen in verband met trends
Trends ontdekken houdt meer in dan de volgende modekleur, stof of ontwerper ontdekken. Zwart mag dan weer goed scoren en de minirok terug in zijn in de zomer van 2011, maar het consumentenbeeld is ruimer dan dat. Met andere woorden: mode in al zijn facetten is slechts een stukje van de totale trendvorming over de hele wereld. Mode alleen bepaalt niet uitsluitend het koopgedrag.
De glazen bol bestaat niet en kan zeker niet gebruikt worden door trendwatchers. Trends ontdekken gaat over observeren en begrijpen wat er zich op dit eigenste ogenblik afspeelt als hoofdtrend en als neventrend. In ons geval op het vlak van de consument en de commercie.
Als iemand zegt dat het
pizzahoorntje een opkomende trend is, dwaalt hij. Een pizzahoorntje is een ludiek product, maar het zal het koopgedrag van de doorsnee consument niet wezenlijk beïnvloeden. Het is enkel een bewijs van een behoefte die de consument kenmerkt: gemakzucht. Gemakzucht is de trend, niet het product dat zich daarop baseert.
Trends kunnen niet op iedereen worden toegepast. Een flater die
trendspotters en firma’s maar al te vaak maken is te denken dat bepaalde trends door iedereen zullen worden overgenomen. Tegenover elke trend staat trouwens een antitrend.
Vergeet niet: het nieuwe drukt niet altijd het oude weg.
E-verkoop mag dan in de lift zitten, de klassieke verkoop is ver van dood en begraven. Maar ook in de klassieke winkel zorgen trends voor vernieuwing en een opgeschroefde aantrekkingskracht. Wie een bepaalde trend detecteert doet er dus best aan er geen exclusief gebruik van te maken maar er een én-én verhaal van te maken.
Men hoort soms zeggen dat trends ontdekken een gave is. Niets is minder waar. De wereld observeren met een open geest is niet iets waarmee men geboren wordt. Als men trends wil ontdekken, dan is iedereen daartoe in staat.