Relevantie van een mediahype

Evolutie
Vanaf de 17de eeuw waren er al dagbladen en weekbladen en breed verspreide pamfletten. Tot het einde van de negentiende eeuw bleef het direct geschreven, gesproken of gedrukte woord het meest gebruikte communicatiemiddel. In de loop van de negentiende eeuw kwamen daar de fotografie, de telegrafie, de film, de telefoon erbij. In de twintigste eeuw is de radio en de televisie erbij gekomen. In de jaren negentig van de twintigste eeuw is er een massaal gebruik van internet van de grond gekomen, bruikbaar gemaakt door browsers op het internet.De Media van deze tijd
De media, zoals televisie, radio, de krant en het internet, spelen een rol in de dagelijkse nieuwsvoorziening die erg belangrijk is. Hoewel internet een snel groeiend medium is en daarmee de aandacht voor dit medium nog steeds toeneemt, blijven oudere media van belang in kleinere maten. Internet functioneert niet alleen als medium voor eigen en unieke inhoud maar ook als het snelle transportmiddel voor andere 'media' waarbij de term "delen' steeds vaker gebruikt word. Zo kan informatie van radio en tv of gedrukte media via internet ook een nieuw bereik krijgen.Media achtergrondinformatie en analyse
De zogenaamde opiniebladen die steeds meer in populariteit afneemt en die wekelijks of maandelijks verschijnen, voegen achtergrondinformatie en analyse aan het huidige nieuws toe. Het belang van internet als medium groeit sterk door zijn snelle verspreiding door het delen van nieuws en feiten door mensen die dit nieuws volgen.Massamedia en publieke en commerciële media
Er zitten tussen massamedia en publieke en commerciële media duidelijke verschillen.Publieke media hebben elke dag als doel om vooral objectieve, integere en onafhankelijke informatie te verspreiden wat in veel gevallen nagetrokken moeten worden door een tweede bron. Commerciële media hebben als hoofddoel snel geld te verdienen met het verspreiden van informatie of het brengen van amusement naar verschillende doelgroepen waar men op dat moment gewin uitgehaald kan worden. Deze informatie betekent niet meteen dat informatie van commerciële media niet objectief en integer is, maar in economisch onzekere tijden is de continuïteit van commerciële media wel minder zeker en objectief dan van publieke media.
Media hype
Onder normale omstandigheden wordt het nieuws op tientallen verschillende niveaus gecontroleerd: de beweringen van ooggetuigen, deskundigen en gezagsdragers worden voortdurend kritisch gecontroleerd. Bij een mediahype worden die controles sterk verminderd en gebeurtenissen worden helaas disproportioneel uitvergroot puur om de lezer of kijken te amuseren.Ontstaan van een mediahype
Een mediahype ontstaat vaak snel door bepaalde uitspraken of bekentenissen van bekende politici of andere mening makers, of door een onverwachte gebeurtenis of ramp. De media spelen in dit soort situaties vaak een aanjagende rol waar ze financieel goed bij varen m.b.t. reclame inkomsten. Uit angst om achter te blijven bij andere media kanalen, nemen redacties elkaars nieuws over. Tijdens een mediahype neemt de berichtgeving in veel gevallen de volgende eigenschappen aan:Herkennen van een mediahype
Een mediahype is o.a. te herkennen door het “nieuws maken door de opwinding te verslaan” (Peter Vasterman). De media doen verslag over iets wat snel emoties bij het publiek teweegbrengt, die vervolgens weer in beeld gebracht worden, die vervolgens weer tot emotie leiden en vaak continu worden herhaald zonder enige relevantie m.b.t. de herhaling.Bij mediahypes zie je ook vaak dat nieuws bij verschillende informatie kanalen zich herhaald echter alleen in andere bewoordingen. Er ontstaat bij de kijker een euforie met onder andere het "wij" gevoel.