Relevantie van een mediahype

Relevantie van een mediahype Een mediahype is veel extra aandacht in plaats van normale aandacht voor een bepaald onderwerp of thema in de media en wordt ook wel uitgelegd als: nieuws dat zichzelf verspreid zonder dat er zich nieuwe feiten voordoen.

Evolutie

Vanaf de 17de eeuw waren er al dagbladen en weekbladen en breed verspreide pamfletten. Tot het einde van de negentiende eeuw bleef het direct geschreven, gesproken of gedrukte woord het meest gebruikte communicatiemiddel. In de loop van de negentiende eeuw kwamen daar de fotografie, de telegrafie, de film, de telefoon erbij. In de twintigste eeuw is de radio en de televisie erbij gekomen. In de jaren negentig van de twintigste eeuw is er een massaal gebruik van internet van de grond gekomen, bruikbaar gemaakt door browsers op het internet.

De Media van deze tijd

De media, zoals televisie, radio, de krant en het internet, spelen een rol in de dagelijkse nieuwsvoorziening die erg belangrijk is. Hoewel internet een snel groeiend medium is en daarmee de aandacht voor dit medium nog steeds toeneemt, blijven oudere media van belang in kleinere maten. Internet functioneert niet alleen als medium voor eigen en unieke inhoud maar ook als het snelle transportmiddel voor andere 'media' waarbij de term "delen' steeds vaker gebruikt word. Zo kan informatie van radio en tv of gedrukte media via internet ook een nieuw bereik krijgen.

Media achtergrondinformatie en analyse

De zogenaamde opiniebladen die steeds meer in populariteit afneemt en die wekelijks of maandelijks verschijnen, voegen achtergrondinformatie en analyse aan het huidige nieuws toe. Het belang van internet als medium groeit sterk door zijn snelle verspreiding door het delen van nieuws en feiten door mensen die dit nieuws volgen.

Massamedia en publieke en commerciële media

Er zitten tussen massamedia en publieke en commerciële media duidelijke verschillen.
Publieke media hebben elke dag als doel om vooral objectieve, integere en onafhankelijke informatie te verspreiden wat in veel gevallen nagetrokken moeten worden door een tweede bron. Commerciële media hebben als hoofddoel snel geld te verdienen met het verspreiden van informatie of het brengen van amusement naar verschillende doelgroepen waar men op dat moment gewin uitgehaald kan worden. Deze informatie betekent niet meteen dat informatie van commerciële media niet objectief en integer is, maar in economisch onzekere tijden is de continuïteit van commerciële media wel minder zeker en objectief dan van publieke media.

Media hype

Onder normale omstandigheden wordt het nieuws op tientallen verschillende niveaus gecontroleerd: de beweringen van ooggetuigen, deskundigen en gezagsdragers worden voortdurend kritisch gecontroleerd. Bij een mediahype worden die controles sterk verminderd en gebeurtenissen worden helaas disproportioneel uitvergroot puur om de lezer of kijken te amuseren.

Ontstaan van een mediahype

Een mediahype ontstaat vaak snel door bepaalde uitspraken of bekentenissen van bekende politici of andere mening makers, of door een onverwachte gebeurtenis of ramp. De media spelen in dit soort situaties vaak een aanjagende rol waar ze financieel goed bij varen m.b.t. reclame inkomsten. Uit angst om achter te blijven bij andere media kanalen, nemen redacties elkaars nieuws over. Tijdens een mediahype neemt de berichtgeving in veel gevallen de volgende eigenschappen aan:
  • Berichtgevingen die constant herhaald worden
  • Berichtgevingen worden steeds erger
  • Er klinkt in veel gevallen een ondertoon van sensatie
  • Er wordt voor begrip, verbreding gecreëerd
  • Er is dramatisering: er wordt veel emotie in beeld gebracht en de verslaggeving wordt met veel emotie gebracht
  • Redacties en verslaggevers werkt met metaforen en steeds terugkomende beelden en begrippen

Herkennen van een mediahype

Een mediahype is o.a. te herkennen door het “nieuws maken door de opwinding te verslaan” (Peter Vasterman). De media doen verslag over iets wat snel emoties bij het publiek teweegbrengt, die vervolgens weer in beeld gebracht worden, die vervolgens weer tot emotie leiden en vaak continu worden herhaald zonder enige relevantie m.b.t. de herhaling.
Bij mediahypes zie je ook vaak dat nieuws bij verschillende informatie kanalen zich herhaald echter alleen in andere bewoordingen. Er ontstaat bij de kijker een euforie met onder andere het "wij" gevoel.

Relevantie mediahype

Om de relevantie van een mediahype te bepalen of deze meteen uit de context "Mediahype" te halen is door het nieuwsbericht te relativeren wat het nu echt is. Vaak zijn mensen zo door de emotie overspoeld dat veel mensen totaal niet meer in de gaten hebben hoe belangrijk een nieuwsbericht nu echt is. Door nieuws media kanalen word er sterk op gevoel in gespeeld waarbij meerdere specialisten dagelijks hun werk doen. Het kan daarom verstandig zijn om in deze tijd van media zelf je informatie nieuws kanalen bewust te selecteren. In veel gevallen hoor je bij een mediahype maar 1% zeggen dat hij/ zei het nogal overtrokken vind hoe de media op iets reageert.

Voorbeeld relevantie mediahype

Een simpel voorbeeld van tegenwoordige mediahypes zijn bijvoorbeeld vermissingen van 1 persoon of een vliegtuig die neerstort. Uiteraard zijn dit vreselijke gebeurtenissen, dat op de allereerste plaats. Echter wanneer je dit nu relativeert, zijn mensen in Afrika minder vreselijk? In vergelijking met een vermissing van 1 persoon in Nederland sterven er dagelijks duizenden mensen aan honger terwijl Nederlanders over gebleven eten weg gooien tijdens het kijken van deze mediahypes. Bij het besef van deze feiten word het hoogtijd dat mensen hun eigen informatie kanalen gaan kiezen en niet als kudde dieren achter elkaar aanlopen om maar niet uit de toom te vallen. Er is nu een voorbeeld genoemd van mensen die dagelijks sterven van de honger echter zo zijn er uiteraard nog veel meer voorbeelden te noemen.

Persoonlijke schade mediahypes

Bij een mediahype springen alle nieuws kanalen er boven op en nabestaanden zijn in veel gevallen niet meer veilig voor de media. Bij een antwoord die maatschappelijk niet geoorloofd word geacht worden deze mensen genadeloos publiekelijk te kijk gezet met woonomgeving enzovoort. Toestemming voor het filmen of foto's nemen van mensen word niet eerst even netjes voor gevraagd. Ondanks de erg trieste ervaring en nare situatie waarin nabestaanden zitten krijgt men tegenwoordig meteen dit media probleem erbij. Ook bij dit besef word het hoog tijd voor mensen niet onbedacht met alle mediahypes mee te waaien maar je eigen karakter, je eigen mening en relevantie besef in stand te houden m.b.t. het onderwerp.
© 2010 - 2020 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spraakmakende hypes van 2012Spraakmakende hypes van 2012Wat zijn de meest spraakmakende hypes van het afgelopen jaar? Waar praten mensen over op feestjes? Wanneer wordt een hyp…
Harlem shake - Wat is het?Harlem shake - Wat is het?Begin 2013 neemt de internetrage "Harlem Shake" het web over. Er verschijnen duizenden clips op YouTube met zogenoemde H…
Crosssmediastrategie: speerpuntenBij het opstellen van een crossmediastrategie spelen een vijftal elementen een belangrijke rol, namelijk storytelling, m…
IssuemanagementIssuemanagement is interventie in de publieke opinie. Issuemanagement speelt zich in verschillende domeinen af en doorlo…

Het marketingprocesDe marketingwereld is een wereldje apart dat constant in verandering is. Wat vandaag innovatief is, kan morgen al comple…
Welke marktvorm bestaan er?De marktvorm bestaat alle omstandigheden waaronder ondernemingen met elkaar concurreren. In de ene markt zijn er veel aa…

Reageer op het artikel "Relevantie van een mediahype"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Knowledge4all
Laatste update: 18-05-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!