Welke marktvorm bestaan er?
De marktvorm bestaat alle omstandigheden waaronder ondernemingen met elkaar concurreren. In de ene markt zijn er veel aanbieders in de ander heel weinig. De marktvorm wordt in het verhaal uitgelegd. De volgende onderdelen zullen worden toegelicht: volkomen concurrentie, monopolie, oligopolie en monopolistische concurrentie.
Volkomen concurrentie
Een volkomen concurrentie is een marktvorm waar veel vragers en aanbieders zijn. In deze marktvorm is de prijs al bepaald door de collectieve vraag en collectieve aanbod. Eén enkele vrager of aanbieder kan de marktprijs niet veranderen. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. De effectenbeurs en de valutamarkt zijn hier van een voorbeeld. Eén vrager of aanbieder in de valutamarkt kan de wisselkoers niet doen veranderen. De wisselkoers verandert als veel mensen opeens veel naar een munt vragen of als ze een bepaalde munt veel aanbieden. Belangrijk is om te weten dat de goederen of diensten homogeen zijn.
Monopolie
Bij deze marktvorm zijn er veel vragers en maar één aanbieder. Het product of de dienst die wordt aangeboden heeft geen last van concurrentie. Meestal ligt de prijs wat hoog. Wat hier wordt verteld heet een zuiver monopolie. Dit komt de praktijk niet of zelden voor. De Nederlandse Spoorwegen heeft een monopolie op het vervoer van reizigers over het spoor. In het algemene vervoer heeft de Nederlandse Spoorwegen geen monopolie omdat reizigers gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld de auto, een motor of een vliegtuig. Microsoft is ook een monopolie, alleen geen zuiver monopolie. Bijna alle computers in de wereld worden bestuurd door Microsoft Windows. Concurrenten van Microsoft zijn Apple en Linux. Desondanks heeft Microsoft een monopolie omdat bijna alle computers worden bestuurd door dit systeem. Wil je een Office-pakket aanschaffen? Dan zul je er veel voor moeten betalen. Dit komt doordat je geen keus hebt uit andere aanbieders.
Oligopolie
Een oligopolie heeft veel vragers en weinig aanbieders. De benzinemarkt is een voorbeeld van een oligopolie. Wat opvalt in een oligopolie is dat de bedrijven elkaar min of meer met rust laten. Er is geen hevige concurrentie. Als Shell haar prijzen verlaagt, dan zal BP dit ook doen. Waarschijnlijk gaat BP net onder de prijs zitten van Shell. Hierdoor wordt een neerwaartse prijsspiraal neergezet. Dit is slecht voor beide bedrijven, daarom laten ze elkaar min of meer met rust. In plaats van concurreren ontstaat er kartelvorming tussen de grote bedrijven in de markt. Kartelvorming betekent dat twee of meerdere bedrijven prijsafspraken maken. Hierdoor ontstaat een soort groot bedrijf. Als Shell, BP en Q8 prijsafspraken maken dan zijn ze als een monopolie. De prijs zal dan hoger zijn dan wanneer ze zouden concurreren. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) beboet bedrijven die zich bezighouden met kartelvorming.
Homogene & heterogene oligopolie
Bij een homogene oligopolie zijn de producten of diensten identiek. De consument ziet er geen verschil in. Als één aanbieder zijn prijzen verlaagt moet de rest meegaan om geen klanten te verliezen. Heterogene oligopolie is de brandstofmarkt. Esso en Shell hebben dezelfde brandstof. Het maakt niet uit waar je gaat tanken. Maar toch is het een heterogene oligopolie, dit komt door bijvoorbeeld aanbiedingen. Als Shell bijvoorbeeld een actie houdt waar je zegels kan sparen dan onderscheiden zij zich van de concurrenten. Velen zullen gaan tanken bij de Shell, omdat ze ergens voor sparen.
Monopolistische concurrentie
Deze marktvorm bevindt zich tussen een monopolie en een volkomen concurrentie. Je zou het ook kunnen vergelijken met een volkomen concurrentie, maar dan met een heterogeen goed of heterogene dienst. Marketing en reclame zijn belangrijk in deze marktvorm. De consument kan kiezen uit verschillende aanbieders. De markt voor televisies een monopolistische concurrentie. Er zijn veel merken die televisies aanbieden, maar er zijn er slechts een paar die bekend zijn. In de meeste gevallen is het zo dat een consument een merk koopt dat hij al heeft gehad of al kent. Als een consument tevreden is met een Philips televisie, dan zal hij de volgende keer ook een Philips kopen. De producent heeft iets speciaals wat de concurrent niet heeft, hierdoor blijft de klantenkring trouw. Coca Cola is duurder dan alle andere cola. Maar toch zijn ze marktleider, dit komt doordat Coca Cola een geheim recept heeft. Het heeft toch een andere smaak dan de anderen.
© 2010 - 2024 Serghini, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Relevantie van een mediahypeEen mediahype is veel extra aandacht in plaats van normale aandacht voor een bepaald onderwerp of thema in de media en w…