Seth Godin: Rationeel of irrationeel reageren?

Als je beslissingen neemt dan kun je dat doen op twee manieren: rationeel of irrationeel. Stel je je die vraag of heb je daar nooit bij stilgestaan? Misschien even dit lezen vooraleer je opnieuw een belangrijke beslissing neemt. Marketingspecialist Seth Godin heeft er voor jou over nagedacht en enkele interessante dingen op een rijtje gezet.

Het verschil tussen twee opvattingen

  • Een rationele beslissing steunt op ervaring, op opzoekingswerk, op gegevens en inzicht in het onderwerp waarmee je bezig bent.
  • Een irrationele beslissing steunt op instinct, aanvoelen en vertrouwen en heeft ook te maken met durf.

Is constant zijn verstand gebruiken zo verstandig?

Niemand is constant rationeel bezig. Het woord ‘irrationeel’ heeft een te negatieve klank gekregen. In een willekeurig casino zijn sommige spelers bijvoorbeeld heel rationeel bezig met het Zwarte-Jackspel (eenentwintigen) en verdienen er een aardige duit mee. Hoe meer ze spelen hoe beter ze het spel onder de knie krijgen. In hetzelfde casino zijn er spelers die het niet zo nauw nemen met de winstberekeningen en die op goed geluk de dobbelstenen gooien, eens guitig naar een dame knipogen en ook heel wat winst binnenhalen. Als ze een verlengstuk aan hun succes willen breien omdat ze denken dat de Geluksgodin aan hun kant staat, verliezen ze vaak weer wat ze gewonnen hebben en schieten er nog wat meer bij in.

Als je Adwords van Google gebruikt doe je dat met de bedoeling rationele beslissingen te treffen om klikkende bezoekers naar je site te lokken.

Anderzijds kun je je de vraag stellen: ben je op een rationele manier verliefd geworden? Heb je eerst alles op een rijtje gezet: voordelen en nadelen van een eventuele relatie? Heb je haar medisch dossier opgevraagd?

Hetzelfde met kunst. Als je smaak met betrekking tot schilderijen of boeken of muziek berust op een of andere vorm van rationele analyse of de sterren van Michelin, dan heb je een probleem. Grondige en gedetailleerde analyses verschaffen je niet noodzakelijk betere informatie als je irrationele beslissingen neemt.

Het hart

Toen Chris Blackwell via zijn platenlabel Island Records de wereld reggae schonk, was dat irrationeel, want op dat moment was het commercieel interessanter om met Bonnie Raitt of Jackson Browne samen te werken in plaats van met zo’n onbekende jointrokende kerel van een Carraïbisch eiland als Bob Marley. Alle rationele argumenten zouden aan Chris niet besteed geweest zijn om hem van zijn plannen af te brengen.

Irrationele passie is dé sleutel tot onze economie. Vertrouwen, een rotsvast geloof dat je dingen in beweging kan zetten zijn onbetaalbaar en we kunnen niet zonder. Steve Jobs is irrationeel wat betreft het ontwikkelen van zijn producten. Hij richt zich niet tot een doelpubliek. Wat maakt het hem uit wat mensen denken? Hij heeft vertrouwen in zijn kunnen, in zijn lef.

Neem jouw website: heb je die rationeel uitgebouwd? Moet dat? En hoe pak je het aan om nieuwe dingen te creëren, om je site aantrekkelijk te maken? Er is plaats voor zowel rationele als irrationele beslissingen. Maar het hart en een onwrikbaar geloof in datgene waarmee je bezig bent, geeft de doorslag.
© 2010 - 2020 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
Google Adwords coupon/voucherGoogle Adwords coupon/voucherAdverteren met Google AdWords is een doeltreffende manier om uw product of brand te promoten bij de juiste doelgroepen.…
Mede-Apple oprichter Steve Jobs: wie was Steve Jobs?Steve Jobs richtte het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple mee op. Steve Jobs stierf op 5 oktober aan de gevolgen van k…
Google Adwords: online adverteren op GoogleGoogle Adwords: online adverteren op GoogleOm meer klanten en omzet te bereiken is online adverteren tegenwoordig een must. Een manier om tegen geringe kosten veel…

Crowdsourcing: de massa inzetten als kennisbronCrowdsourcing is geen nieuwe dans of een manier om in het publiek te springen. Het is een manier om heel veel mensen te…
Reclamestrategieën & doelstellingenEr zijn verschillende soorten reclame, deze hebben hun eigen kenmerken. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten recl…

Reageer op het artikel "Seth Godin: Rationeel of irrationeel reageren?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: April 2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!