Reclamestrategieën & doelstellingen
Er zijn verschillende soorten reclame, deze hebben hun eigen kenmerken. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten reclamestrategieën bij internationale merken, deze hebben ook zo hun eigen kenmerken. Vervolgens worden ook de volgende vragen behandeld: ' Hoe maak je een reclameplan?' en ' Welke soorten reclamedoelstellingen zijn er?' Dit wordt allemaal beschreven in dit artikel over reclame.
Er zijn 5 verschillende soorten reclame te onderscheiden. Deze hebben hun eigen functie.
Soorten reclame en functie
- Consumentenreclame: bekendheid, imago, koopgedrag
- Retailreclame (onderdeel consumentenreclame): klanten lokken
- Business-to-business reclame: nadruk techniek en functie
- Personeelsreclame: werven werknemers
- Collectieve reclame: op totale productcategorie gericht (brood en melk)
Het ene merk gebruikt in ieder land dezelfde strategie, concept en uitvoering zoals Coca Cola, andere landen pakken dit heel anders aan. Hier zijn vier verschillende reclame strategieën te onderscheiden.
Vormen van reclamestrategieën bij internationale merken
Globale: Ieder land dezelfde strategie, concept en uitvoering-
Bijv. Coca Cola
Adaptie: Ieder land zelfde strategie en concept maar andere uitvoering-
Bijv. in ieder land vertaling of andere presentator zoals Shell
Differentiatie: Ieder land zelfde strategie maar ander concept en uitvoering.
Bijv. Mc Donald en Volvo
Lokale: Elk land andere strategie, concept en uitvoering.
Bijv.vaak bij Japanse merken, levensmiddelen en banken bijv. Nestlé
Waarom merken voor een pebaalde strategie kiezen hangt af van vijf factoren:
- Doelgroep
- Positionering
- Aard van het product
- Omgeving
- Organisatie
Om de juiste strategie vast te stellen maakt men gebruikt van een reclameplan. Deze bevat de volgende stappen:
- Onderzoek
- Reclamedoelgroep
- Reclamedoelstelling
- Voorlopig budget
- Reclamestrategie
- campagneontwikkeling
- strategiekeuze
- Definitief budget
- Uitvoering campagne
- Reclameonderzoek = accountability
Stap 3 van het reclameplan is het kiezen van de reclamedoelstelling. Reclamedoelstellingen zijn er in verschillende vormen en hebben dan ook een andere opbouw als communicatiedoelstellingen.
Welke soorten reclamedoelstellingen zijn er?
- Mediumdoelstellingen: bereik en contactfrequentie
- Reclameprocesdoelstellingen: directe reacties consument
- aandacht trekken
- acceptatie & appreciatie creëren = likeability
- informatieverwerking
- Reclame – effect doelstellingen
- categoriebehoefte
- merkbekendheid
- merkenkennis
- merkattitude
- gedragsintentie
- gedragsfacilitaire
- gedrag
- tevredenheid