InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Geen reclamefolders meer in de brievenbus

Geen reclamefolders meer in de brievenbus

Geen reclamefolders meer in de brievenbus Bergen reclamedrukwerk komen er elke week in de brievenbus. Voor sommige mensen vormt de vracht folders een welkome afleiding waar ze eens goed voor gaan zitten, voor anderen is het een ergernis. Wie geen folders meer in de bus wil hebben kan een sticker op zijn brievenbus plakken. De folders kunnen immers altijd nog bekeken worden op internet.

Reclamefolders: pakketten tegelijk

Elke week weer vallen er in onze brievenbussen reclamefolders, vaak in pakketten tegelijk in cellofaan verpakt. Het is voor de winkels en bedrijven die een reclamefolder laten drukken (vaak wekelijks) blijkbaar lonend om dit te doen: de kosten hiervoor worden overtroffen door de opbrengsten ervan. Wie alle folders goed wil doornemen kan er behoorlijk wat tijd aan kwijt zijn.

De meeste grotere winkels doen het elke week of elke twee weken: een folder verspreiden met de laatste aanbiedingen. Of het nou de doe-het-zelf zaken zijn, de tuincentra, drogisterijen, elektronicawinkels of gewoon de supermarkten in de regio, we worden (zeer) regelmatig op de hoogte gehouden van wat er allemaal te koop is en vooral: wat we deze week absoluut niet mogen missen.

Reclamefolders: 34 kilo per jaar

Het blijkt dat tegenwoordig bij ieder woonadres in ons land jaarlijks 34 kilo aan reclamefolders in de brievenbus vallen.
De drukste tijd is de periode voorafgaand aan Sinterklaas en de kerstdagen. Van het reclamedrukwerk dat in onze brievenbussen terechtkomt wordt een groot deel meteen weggegooid, waarvan ongeveer de helft in de oudpapiercontainer. In de periode 1990 - 2000 is de totale hoeveelheid reclamedrukwerk verdubbeld.

OP=OP!

Als we bijzonder gevoelig zijn voor de reclame-uitingen in de folders krijgen we nogal eens de indruk dat we echt niet kunnen wachten en ons meteen naar de winkel moeten spoeden om de begeerde aanbieding aan te schaffen. Slogans als 'zolang de voorraad strekt' of 'wees er snel bij, want op=op!' zijn dan meestal niet tegen dovemansoren gericht. Niet iedereen laat zich natuurlijk zo makkelijk inpalmen, maar reclamemakers weten heel goed wat ze moeten doen om de potentiële klant te verleiden.

Hoe werkt reclame eigenlijk?

Er zijn een paar principes volgens welke de mensen in de reclamewereld werken, waarbij belangrijk is dat een boodschap goed werkt voor het beoogde doel. Het model waarmee gewerkt wordt is bekend en wordt het AIDA-model genoemd: dat staat voor het Engelse attention, interest, desire, action. In het Nederlands vertaald:
  • de aandacht opwekken
  • de interesse wekken
  • het verlangen opwekken
  • tot actie overhalen

Impulsaankoop

Het kan natuurlijk ook handig zijn: als je regelmatig bij een of een paar vaste supermarkten boodschappen gaat doen, weet je letterlijk wat er te koop is en welke artikelen je bevallen. Als er dan een aanbieding is van het type '2-voor-1 prijs' van je favoriete deodorant of koffiepads kun je je slag slaan. Het kan ook zijn dat je al van plan bent een aankoop te doen en dat je de aanbiedingen vergelijkt om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Het wordt een ander verhaal als je de artikelen die met korting worden aangeboden nooit zou hebben gekocht als ze niet in de aanbieding waren. Dan is de winkelier blij, maar ben jij uiteindelijk duurder uit. Als je niet zit te wachten op extra uitgaven, zorg dan dat je twee keer nadenkt voor je tot aanschaf overgaat; heb je het echt nodig, of loop je het risico op een impulsaankoop?

Geen folders meer in de brievenbus: de NEE/JA sticker

Wie zichzelf wil beschermen tegen impulsaankopen of wie gewoon niet gediend is van elke week een vracht papier in de brievenbus kan een sticker op zijn brievenbus plakken tegen ongewenst reclamedrukwerk. De stickers zijn er in twee typen: de NEE/JA-sticker, waarbij nog wel gratis huis-aan-huisbladen worden bezorgd, en de NEE/NEE-sticker, waarbij zowel het reclamedrukwerk als de huis-aan-huisbladen niet meer in de brievenbus komen.

Het heeft tot gevolg dat er minder reclamefolders worden gedrukt omdat er rekening wordt gehouden met het aantal brievenbussen met zo'n sticker. Toch prettig om te weten voor wie milieubewust is. De stickers zijn gratis af te halen bij het gemeentehuis. Ze kunnen ook telefonisch besteld worden bij: MailDB: T 0900 2025095
( 0,25 per minuut).

Reclamefolders op internet

Voor wie wel reclamefolders wil lezen, maar bezwaar heeft tegen de vracht papier die ervoor wordt gebruikt, is er de mogelijkheid om de folders op internet te bekijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Folders bezorgen, wat zijn de verdiensten?Folders bezorgen, wat zijn de verdiensten?Via distributeurs worden veel folders voor bedrijven verspreid. Meestal betreft het reclamefolders met aanbiedingen of i…
Je eerste krantenwijkJe eerste krantenwijkAls je 13 jaar bent zijn er niet veel mogelijkheden om geld te gaan verdienen. Wat je wel kunt gaan doen is folders rond…
Te jong voor een bijbaan, maar toch geld verdienenTe jong voor een bijbaan, maar toch geld verdienenWil je een bijbaantje, maar ben je nog te jong? Niet getreurd. Er zijn vele andere manieren om geld te verdienen. Je kun…
Populaire bijbaantjes en hoeveel verdien je? (vakantiewerk)De zomervakantie word veel gebruikt om extra geld te verdienen. Vele jongeren zullen in de vakantie gaan werken en dus o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Olivier Bost, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Reclame
  • http://www.milieucentraal.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Eft_HolleBolleGijs_01.jpg

Reageer op het artikel "Geen reclamefolders meer in de brievenbus"

Reactie

Marloes, 10-01-2011 22:00 #1
Je kunt ook prima terecht op foldersenkranten.nl. Hier kun je niet alleen alle reclamefolders in één oogopslag bekijken, maar ok alle huis-aan-huis bladen en kranten. Erg handig; )

Infoteur: Lexia
Laatste update: 07-10-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Huishouden
Reacties: 1
Schrijf mee!