InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > De Marketingomgeving

De Marketingomgeving

De marketingomgeving is van groot belang voor een bedrijf, niet alleen de gebeurtenissen die in het bedrijf een rol spelen zijn belangrijk, ook is het belangrijk om de trends in de gaten te houden, om hier goed op in te kunnen spelen. Dit is nodig om een concurrentievoordeel te behalen. Ook de gebeurtenissen in de bedrijfstak (meso-omgeving) is belangrijk.

Interne Omgeving

Bedrijfsfuncties

De bedrijfsfuncties geven meestal de afdelingen in een bedrijf weer. De afdelingen zijn beheersbaar, in tegenstelling tot factoren die van buiten de onderneming komen, zoals bijvoorbeeld trends.
  • Productiebeleid
  • R&D-beleid
  • Financiële beleid
  • Personeelsbeleid
  • Inkoopbeleid
  • Organisatiestructuur en –beleid

Beschikbare Middelen

Een bedrijf heeft verschillende middelen tot zijn beschikking om zijn doelstellingen te bereiken. Deze middelen zijn.

Financiële middelen
De liquide middelen en eventuele leningen om investeringen te financieren.

Commerciële middelen
De kennis en ervaring om doelgroepen te bewerken.

Technische middelen
Technologische kennis (knowhow) en productiemethoden.

Natuurlijke middelen
Hulp- en grondstoffen die gebruikt worden voor de productie.

Personele middelen
Het personeel.

Externe Omgeving

De externe omgeving is voor een bedrijf niet beheersbaar. Het is van belang dat de organisatie deze externe omgeving goed in de gaten houdt, zodat er zo nodig ingespeeld kan worden op gebeurtenissen.

Meso-omgeving

De meso-omgeving is de bedrijfstak of de markt waarop de onderneming actief is. Schakels in de meso-omgeving zijn niet beheersbaar, maar wel beïnvloedbaar.

Afnemers
Er worden vier soorten afnemers onderscheiden:
  • Consumentenmarkt (personen of gezinnen)
  • Industriële markt (organisaties die goederen/diensten kopen om er zelf verder mee te produceren)
  • Intermediaire markt (wederverkopers)
  • Institutionele markt (grootverbruikers als ziekenhuizen en scholen)

In deze markten worden diverse groepen gesegmenteerd, om 1 of meerdere groepen apart te bewerken met elk een andere marketingstrategie.

Toeleveranciers
Een onderneming is afhankelijk van zijn toeleveranciers. Immers, zonder grondstoffen kun je geen goederen produceren. Een bedrijf kan dit risico spreiden door bij verschillende fabrikanten in te kopen, dit wordt multiple sourcing genoemd.

Intermediairs
Tussenpersonen. Intermediairs leven goederen of diensten waar het bedrijf gebruik van maakt. Zij bemiddelen bij het tot stand komen van een transactie. Dit kan bijvoorbeeld een vervoersbedrijf zijn of een opslagruimte.

Concurrenten
Concurrenten zijn bedrijven die producten of diensten aanbieden die in dezelfde behoeften tegemoet komen als het product of de dienst van jouw bedrijf. Het is zaak de concurrentie goed in de gaten te houden: wat doen ze? Waar zijn ze goed en slecht in?

Publieksgroepen
Publieksgroepen beïnvloeden het bedrijf bij de dagelijkse werkzaamheden. Zij hebben daar namelijk belang bij. Voorbeelden van publieksgroepen zijn financiële instellingen, de media, de overheid en belangengroepen als de Consumentenbond.

Macro-omgeving

De macro-omgeving is voor een onderneming niet beïnvloedbaar, en al helemaal niet beheersbaar. Het is wel zaak om goed in te spelen op trends en maatschappelijke ontwikkeling, en daarom is het belangrijk de gebeurtenissen in de macro-omgeving goed in de gaten te houden.
Een ezelsbruggetje om dit rijtje te onthouden is DEPEST.

Demografische factoren
Bij de demografische factoren gaat het om de kenmerken van de bevolking (spreiding, omvang, samenstelling,) de koopkracht en het aantal huishoudens. Een huidige demografische trend is bijvoorbeeld de vergrijzing.

Economische factoren
Bij de economische factoren gaat het om het economisch klimaat, de werkgelegenheid, de verdeling van het nationaal inkomen, de rentestand, de concurrentiekracht, de koopbereidheid en de inflatie.

Politiek-juridische factoren
Bij politiek-juridische factoren is het van belang de regelgeving, subsidies en de wetten in de gaten te houden.

Ecologische factoren
Bij ecologische factoren gaat het om het milieu, bijvoorbeeld bodemverontreiniging. Het milieu speelt tegenwoordig een zeer grote rol.

Sociaal-culturele factoren
Bij sociaal-culturele factoren gaat het om de mens. Normen en waarden zijn de speerpunten waarop gericht moet worden.

Technologische factoren
Bij technologische factoren spelen onder andere de producttechnologie, de infrastructuur en innovaties een rol.

Lees verder

© 2007 - 2017 Funkyfish, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Micro-, Meso- en Macro-economieMicro-, Meso- en Macro-economieUitleg over de vraag: Wat is economie? In dit artikel het 7de antwoord: Economie is (oa) Micro economie, Macro economie…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Internationale marketingBedrijven die zich slechts op Nederland richten, lopen wellicht veel winst mis. Ten slotte is de hele wereld een markt.…
Meso-fill - Ervaringen en resultatenMeso-fill is een combinatie van hyaluronzuur, aminozuren, mineralen, oligo-elementen en vitaminen die onder de rimpels w…

Reageer op het artikel "De Marketingomgeving"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

Lesger, 06-09-2007 14:28 #1
Goed artikel alleen 1 overduidelijke fout. Er word gesproken over DEPEST, maar daarna staat het in een verkeerde volgorde, namelijk DEPETS. Maar verders een goed en nuttig artikel! Reactie infoteur, 07-09-2007
Hoi Lesger,

Je hebt gelijk, overigens maakt het niet zoveel uit in welke volgorde de letters staan. Er wordt ook vaak over 'DESTEP' gesproken. De fout heb ik wel even aangeapst want dat staat natuurlijk wel zo netjes. Bedankt voor het opmerken!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 07-09-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing NIMA A
Reacties: 1
Schrijf mee!