Succesvolle Producten - Zo wordt jouw product een succes!
Elk jaar komen er alleen in Nederland duizenden nieuwe producten op de markt. Veel daarvan kwijnen echter snel weer weg. Daarom hieronder enkele tips die zullen voorkomen dat dit uw product niet overkomt. Kennis en kunde van de doelgroep en een succesvolle marketingstrategie zijn daarbij doorslaggevend.
Factoren voor een succesvolle introductie
Ken je doelgroep
Zorg dat je de wensen en behoeften van de doelgroep kent. De consument koopt geen product dat hij ziet als niet nuttig. Speel met het nieuwe product dus in op de wensen van de klant. Een goed voorbeeld hiervan is de opkomst van light producten, en de toenemende aandacht voor het milieu.
Kennis en kunde van het bedrijf
Maak gebruik van wat het bedrijf kan, en waar het goed in is. Als lampenfabrikant kun je ineens stoelen gaan ontwerpen, maar het is zinvoller om een geheel nieuwe, innovatieve lamp te ontwikkelen. Richt je dus op de ‘core competence’ van het bedrijf.
Superieur product
Een nieuw product waarvan niet duidelijk is dat het daadwerkelijk mooier, beter of handiger in gebruik is dan een ander product, zal geen succes worden. Zorg er dus voor dat je daadwerkelijk iets toevoegt wat het product het kopen waard maakt.
Positief ondernemingsklimaat
Bedrijven waar de medewerkers niet gestimuleerd worden, zullen geen innovatieve producten ontwikkelen. Het is belangrijk dat de werkomstandigheden gunstig zijn, en dat de medewerkers gestimuleerd worden in hun creativiteit.
Goed productontwikkelingsproces
Het productontwikkelingsproces moet eenvoudig en rendabel zijn. De producten moeten snel ontwikkeld worden, want de concurrent ligt voortdurend op de loer.
Factoren voor een mislukte introductie
Alleen al in supermarkten komen er elk jaar 550 nieuwe producten bij, meer dan de helft is echter binnen een jaar alweer uit de schappen verdwenen. Dit komt onder andere door het feit dat de supermarkten niet betrokken worden bij de introductie van het product. Zorg dat je verkoopkanalen weten wat het product is en wat het kan, en zorg ervoor dat ze enthousiast zijn over het product en het graag willen verkopen.
Andere oorzaken voor een mislukte introductie zijn:
Slecht product
Als het product geen verbetering is van een bepaald product, of niets nieuws te bieden heeft, zal het geen succes worden. De oorzaak hiervan is meestal onvoldoende marktonderzoek. Ken de wensen van de klant en speel hier op in.
Slechte marketing
Ken je doelgroep, onderscheid ze desnoods in verschillende segmenten, en stem hier het marketingbeleid op af. Een product voor ouderen wordt niet aangeprezen door een stoere rapper, om maar een voorbeeld te noemen. Zorg er tevens voor dat de prijsstelling niet te hoog is, tenzij je deze hoge kosten kunt verantwoorden, bijvoorbeeld met een ‘special edition.’
Kwaliteitsproblemen
Het product moet zorgvuldig getest worden voor het in de winkels komt. Kinderziektes moeten eruit gehaald worden en de kwaliteit moet goed zijn.
Te weinig aandacht voor de concurrentie
De concurrentie ligt voortdurend op de loer. Als jij met een nieuw, succesvol product op de markt komt, kun je er donder op zeggen dat de concurrent twee maanden later met een vergelijkbaar product op de proppen komt. Blijf daarom de concurrentie voor door een lage prijsstelling, of productontwikkeling. Overigens is het volgen van de marktleiders ook een bekende marketingstrategie, die zeer rendabel kan zijn.
Verkeerde timing
Te futuristische producten slaan niet aan, productwikkeling moet zich daarom ook aanpassen aan de klant. Denk bijvoorbeeld aan de mobiele telefoon. In het begin kon je er alleen mee bellen, later kwamen er stap voor stap steeds nieuwe functies bij.
10 gouden regels om een introductie te verpesten
Hieronder een lijstje met dingen die je vooral
niet moet doen:
- Altijd de eerste willen zijn, soms is het veel verstandiger om even af te wachten en de concurrent op de bek te zien gaan
- Hoe nieuwer, hoe beter. Vaak is productontwikkeling veel meer rendabel dan het ontwikkelen van een totaal nieuw product.
- ‘De opvolger van’ willen zijn. Het digitale fotoboek heeft het gewone fotoalbum nog steeds niet verdreven. Probeer het product dus niet op deze manier te positioneren, maar als een extra aanvulling.
- Geen marktdifferentiatie toepassen. De consumentenmarkt benader je anders dan de industriële markt.
- Wisselen van positionering. Maak duidelijk wat je product is en wat het doet, en blijf daar bij.
- Een lage prijs vragen. Dit haalt de consument niet over om je product toch te kopen, een goed imago is belangrijker dan de prijs.
- Onderschatten van de marketing. Een goed product verkoopt zichzelf gaat bijna nooit op, zorg ervoor dat de consument weet dat het product bestaat en dat het goed is. Marketing is het sleutelwoord.
- Massamarketing. Soms kan het meer rendabel zijn om je op een bepaald marktsegment, of zelfs op een niche in de markt te richten.
- Geen pushstrategie gebruiken. Gebruik niet alleen een pullstrategie, maar zorg ervoor dat winkels jouw product willen opnemen in hun assortiment, omdat de consument er naar vraagt.
- Innovatie, innovatie. Vergeet dit hele begrip!