InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > 5 tips voor effectieve content marketing

5 tips voor effectieve content marketing

5 tips voor effectieve content marketing Wat is content marketing? Het is een begrip dat vooral in de wereld van online marketing heel populair is anno 2016. De buitenwereld is er wat minder van bewust. Content marketing speelt een belangrijke rol bij het vergaren van klanten online. Het draait uiteindelijk allemaal om content. Content is koning! Ja, dat was altijd zo en zal altijd zo blijven. Een ieder kan content marketing toepassen. Velen van ons zijn er zelfs onbewust mee bezig. De vraag is: wordt het op de juiste manier toegepast? Content marketing is het maken en delen van relevante en waardevolle content, met als doel het aantrekken van de gekozen doelgroep. Uiteindelijk wordt content gebruikt om klanten te werven voor een bedrijf en daarna klantloyaliteit te stimuleren. Content marketing is daarom ook veelomvattend. Het bestaat uit alle activiteiten die de identiteit van het bedrijf vaststellen.

Hoe ga je aan de slag met content marketing?

Een goed uitgeschreven content marketing-strategie houdt rekening met het volgende:
  • de identiteit en imago van het bedrijf
  • de gekozen doelgroep
  • de gekozen branche
  • en de uiteindelijke doelen van het bedrijf

Aan het begin van het traject dienen deze aspecten goed onder de loep worden genomen. Het traject kan natuurlijk tussentijds worden bijgesteld. Dat is ook de bedoeling; vergeet niet om periodiek te evalueren en bij te stellen waar nodig.

Content marketing is veelomvattend

Content marketing kent meerdere vormen, van blog tot video. Het hoort er allemaal bij. De middelen die worden ingezet hangen sterk af van de branche en de doelen. Op basis hiervan wordt bepaald welke middelen kunnen worden ingezet. In essentie gaat men na welke middelen het best bij de doelgroep passen en daar de juiste reacties realiseren. Content marketing biedt daar veel ruimte voor creativiteit. Niet alleen bij het creëren van content, maar ook na de distributie. Hier begint een belangrijk deel van het traject: interactie en evaluatie.

Wat zijn de tips voor een effectieve content marketing-strategie?

Aan de hand van de resultaten en de interactie die ontstaat na het plaatsen van je content, leer je wat werkt en wat niet werkt voor je bedrijf. Op basis hiervan kun je de gekozen strategie en middelen bijstellen voor optimale resultaten.

Toon expertise

Wil je uitblinken boven de concurrentie en een vertrouwensband opbouwen met je klanten? Toon dan expertise. Zorg ervoor dat je de vertrouwde informatiebron wordt binnen je branche. Bedrijfseigenaars kennen hun gekozen markt als geen andere, deze expertise wordt dan omgezet in content. Deze content wordt met regelmaat gepubliceerd om het bedrijfseigenaar als expert te profileren. Het doel is dat personen meteen jouw richting kijken of denken zodra zij informatie nodig hebben over je branche/product.

Unieke content bieden

Heb je in de strategiefase de belangrijke aspecten al uitgewerkt? Nu begint dan de content-creatie. Deze moet natuurlijk uniek zijn. Sinds content marketing zo populair is proberen velen het toe te passen door gewoon van de concurrenten te kopiëren.

Unieke content van hoge kwaliteit is een belangrijk onderdeel van content marketing. Je doelgroep, de potentiële klant, kun je uiteindelijk mislopen met content die minder is in kwaliteit en dan ook niet uniek. Je komt minder geloofwaardig over en een vertrouwensband kan zo niet worden opgebouwd.

Regelmatig content bieden

Een ander belangrijk aspect is de regelmaat waarop je nieuwe content creëert en deelt. Geef je klanten iets om naar uit te kijken. Bied met een vastgestelde regelmaat nieuwe content aan. Hier hou je dan rekening met de piekuren van engagement. Maak er een community rondom je product.

Vergeet het belang van beeldmateriaal niet

Onderschat de invloed van sterk en passend beeldmateriaal niet. Mensen zijn visueel ingesteld, en reageren eerder op beeldmateriaal dan op tekst. Gebruik beeldmateriaal om je tekst-content te ondersteunen.

Maak gebruik van een contentkalendar

In een contentkalendar neem je alles dat gepubliceerd dient te worden op. Hierin maak je een overzicht van het type content, kanaal en tijdstip. Dit maakt het makkelijker om content op de verschillende kanalen naadloos op elkaar aan te sluiten. Ook de andere marketingkanalen kun je hierop afstemmen.

Conclusie

Een goed doordachte en uitgevoerd content marketing-strategie verbetert het bereik onder de gekozen doelgroep. Het betrekt mensen bij het merk van het bedrijf en bouwt langdurig banden met klanten.
© 2016 - 2019 Finite, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is inbound marketing en wat kun je ermee?Wat is inbound marketing en wat kun je ermee?Inbound marketing is een fenomeen in online marketing dat de laatste tijd veel aandacht krijgt. Bij inbound marketing ga…
Behaal een hogere omzet door middel van storytellingBehaal een hogere omzet door middel van storytellingStorytelling is het schrijven of vertellen van een verhaal met een boodschap. Het wordt gebruikt voor marketingdoeleinde…
Een succesvol E-commerce team opzettenEen succesvol E-commerce team opzettenZij die aan de slag zijn in de E-commerce wereld kunnen het beamen. Een website is meer dan enkel teksten schrijven en l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PeteLinforth, Pixabay
  • http://www.marketingfacts.nl/topic/contentmarketing
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Contentmarketing
  • http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/

Reageer op het artikel "5 tips voor effectieve content marketing"

Infoteur: Finite
Gepubliceerd: 20-10-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!