Wat is inbound marketing en wat kun je ermee?
Inbound marketing is een fenomeen in online marketing dat de laatste tijd veel aandacht krijgt. Bij inbound marketing gaat het om het binnenhalen van bezoekers en kopers op een natuurlijk wijze. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het creëren van waardevolle content, het gebruik van sociale media of het inzetten van keywords. Inbound marketing staat hiermee recht tegenover outbound marketing, waarbij vaak betaald wordt om bezoekers binnen te krijgen, bijvoorbeeld door middel van printcampagnes en banneradvertenties. Maar wat is inbound marketing nu precies en hoe kan het ingezet worden?
Inbound vs outbound marketing
Inbound marketing gaat, zoals eerder genoemd, om het binnenhalen van bezoekers op een natuurlijke manier en verschilt hiermee van outbound marketing, waarbij bezoekers op een onnatuurlijk wijze worden binnengehaald. Bij outbound marketing, ofwel traditionele marketing, wordt gebruik gemaakt van een push-strategie, zoals printadvertenties, direct mail en banneradvertenties. Bij inbound marketing wordt juist gebruik gemaakt van de pull-strategie, waarbij het gaat om het delen van waardevolle content op het internet en op sociale media en het gebruik van relevante keywords. Om het kort samen te vatten:
Inbound marketing:
- is interactief en tweezijdig
- bezoekers bereiken je via zoekmachines, verwijzingen en sociale media
- marketeers hebben toegevoegde waarde
- marketeers zoeken manieren om te vermaken en te onderwijzen
Outbound marketing
- communicatie is eenzijdig
- klanten worden benaderd via printadvertenties, televisie, radio, banneradvertenties en koude acquisitie
- marketeer voegt weinig tot geen waarde toe
- marketeer zoekt zelden manieren om te vermaken en te onderwijzen
Vier stappen voor succesvolle inbound marketing
De inbound marketing methodologie kent vier belangrijke stappen: Attract, Convert, Close en Delight. Hieronder wordt kort besproken wat deze stappen inhouden en welke instrumenten je daarvoor kunt inzetten.
Stap 1 - Attract
Als inbound marketeer wil je niet alleen bezoekers naar je website halen, maar je wilt de juiste bezoekers naar je website halen. Dat wil zeggen potentiële kopers. Dat kan door middel van blogs. Hiermee krijg je snel nieuwe bezoekers naar je site. Daarbij is het wel van belang dat de inhoud van het blog relevant is voor de potentiële klant en antwoord geeft op zijn vragen. Een tweede manier is het gebruik van de juiste zoektermen. Wanneer een potentiële klant een koopproces begint, dan zal hij hoogstwaarschijnlijk als eerste een zoekmachine gebruiken. Als bedrijf wil je in de zoekresultaten van de potentiële klant terechtkomen en daarom is het belangrijk om de juist keywords te gebruiken.
Stap 2 - Convert
Wanneer je eenmaal bezoekers op je website hebt, dan is het belangrijk deze bezoeken om te zetten naar leads door het verzamelen van contactgegevens. Je hebt op zijn minst een e-mailadres nodig van je bezoeker. Om deze gegevens te krijgen zul je iets moeten doen. Je kunt bijvoorbeeld een e-book aanbieden, die je bezoekers kunnen downloaden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van Call-to-Actions, waarbij je je klanten aanzet om tot actie over te gaan of het laten invullen van een formulier met persoonlijke data.
Stap 3 - Close
Je hebt de juiste bezoekers binnengehaald en ze omgezet naar leads, maar nu is het zaak om deze leads om te zetten naar klanten. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt bereiken. Een manier is om, bezoekers die na de Call-to-Action nog niets hebben gekocht, te benaderen met interessante en relevante e-mails. Deze e-mails zijn persoonlijk en hebben een thema dat voor hen interessant is. Hebben ze bijvoorbeeld het eerdergenoemde e-book gedownload, dan kun je mails sturen met meer informatie over dat onderwerp.
Stap 4 - Delight
Inbound marketing is gericht op het aanbieden van relevante content voor je gebruikers. Als inbound marketeer blijf je continue bezig met bezoekers, leads en klanten. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van sociale media, waar je met je bezoeker kunt communiceren. Belangrijk is dat het om tweezijdige communicatie gaat en niet om het afvuren van boodschappen.