InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > De prestaties van je bedrijfspagina op Facebook verbeteren

De prestaties van je bedrijfspagina op Facebook verbeteren

De prestaties van je bedrijfspagina op Facebook verbeteren Je bent ondernemer en hebt een zakelijke bedrijfspagina op Facebook, maar je krijgt weinig reactie op je posts? Dan moet je wellicht proberen om je inhoud en postgedrag te verbeteren. De newsfeed van Facebookgebruikers staat steeds voller en wordt door Facebook zelf vaak gevuld met gesponsorde inhoud, waardoor je zelf met waardevolle content voor de dag moet komen om nog goed gezien te worden. Gelukkig zijn er een aantal vuistregels die het makkelijker maken om goed te presteren op Facebook. Consumenten en dus potentiële klanten spenderen vaak uren per dag op sociale media. Dankzij de huidige smartphones en mobiele abonnementen heeft zowat iedereen op elk moment van de dag toegang tot sociale kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Het is voor bedrijven dan ook heel erg belangrijk om op deze kanalen aanwezig en zichtbaar te zijn. Je verhoogt er niet alleen je naamsbekendheid mee, maar maakt ook je klanten trouwer aan je merk en je werkt aan je bedrijfsimago. Het is helemaal niet moeilijk om een Facebookpagina of Instagramaccount te hebben, maar de kunst schuilt erin om ze zo goed mogelijk in te zetten. Op die manier kan je heel gericht publiciteit maken met een groot bereik. Bovendien zijn socialemediakanalen vaak een stuk goedkoper én efficiënter dan klassieke marketingacties.

Consistent posten

Een zeer belangrijke regel om gezien te worden op Facebook is consistent inhoud plaatsen. Het heeft geen zin om één keer om de twee weken een post op je bedrijfspagina te plaatsen, want dan komt je bericht amper naar voor in de newsfeed van je volgers. Probeer minimaal drie keer per week een bericht te posten op je pagina om gezien te worden en om meer likes te krijgen. Je creëert herkenning bij je volgers en bouwt een soort van band met hen op, waardoor ze sneller geneigd zullen zijn om je inhoud leuk te vinden of te delen.

Zorg voor waardevolle inhoud

Facebookgebruikers zien zoveel waardeloze posts voorbijkomen, dat ze het extra appreciëren als een bedrijf wél toegevoegde waarde kan bieden. Probeer berichten te plaatsen die passen bij je doelgroep en waar je volgers echt iets aan hebben, zoals nuttige weetjes of tips. Veel bedrijven of professionelen willen hun kennis niet graag delen met buitenstaanders, maar het kan interessant zijn om toch basisinformatie te delen. Je volgers krijgen een beter idee van wat je doet en hoe goed je je vak kent, en dat gewekte vertrouwen kan leiden tot meer appreciatie en hogere conversie.

Plaats afwisselende inhoud

Veel bedrijven gebruiken hun zakelijke Facebookpagina alleen maar om commerciële berichten te posten. Een nieuw item in het productgamma, een opendeurweekend, een kortingsactie, en zo verder. Het is echter van cruciaal belang dat je die commerciële berichten voldoende afwisselt met andere inhoud zoals nuttige informatie of entertainment. Post eens een leuk wist-je-datje of een handige tip die je volgers echt kunnen gebruiken. Plaats af en toe eens een grappig filmpje of een leuke cartoon die je volgers aan het lachen maakt. Je zal zien dat hun betrokkenheid snel stijgt en dat ze beter reageren op dat soort berichten, waardoor je commerciële berichten ook vaker in de newsfeed zullen verschijnen.

Zorg voor originele inhoud

Schrijf je teksten zelf en gebruik zoveel mogelijk eigen foto's. Een productomschrijving kopiëren van website van je leverancier en die zo op je Facebookpagina posten, is geen goed idee. Ook traditionele productfoto's doen het niet zo goed. Probeer de producten die je wil verkopen te fotograferen in een originele setting of sfeervolle omgeving, zodat je volgers de echte toepassing van het product zien. Je foto's en teksten hoeven niet perfect te zijn, maar wel authentiek. Let natuurlijk wel op voor schrijffouten, die zijn altijd een afknapper.

Zorg voor interactie

Probeer interactie te krijgen met je volgers. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een vraag te stellen, of te vragen om te reageren met een bepaald icoon. "Welke kleur vind je leuker? Druk op duimpje voor links, post een hartje voor rechts" zijn makkelijke manieren om met je fans te communiceren. Probeer achteraf ook echt iets met de reacties van je volgers te doen, zodat ze zich gewaardeerd voelen en het gevoel krijgen dat echt naar hen geluisterd wordt. Mensen zijn constant op zoek naar appreciatie en erkenning, en dat kan je je volgers geven door op hun acties te reageren en ze te belonen.

Investeer in je Facebookpagina

Sociale media onderhouden kan een tijdrovende bezigheid lijken en het vraagt ook effectief wat inspanningen, maar de return kan fantastisch zijn. Als je bovenstaande tips toepast zal je zien dat je bedrijfspagina meteen een stuk beter gezien wordt en dat je meer reacties krijgt in de vorm van likes of opmerkingen. Na een tijdje zal je ook merken dat de conversie verhoogt, en dat je dus meer clicks naar je website krijgt, en zelfs beter gaat verkopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De prestaties van je bedrijfspagina op Facebook verbeteren"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 21-12-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!