Social Media zakelijk: Facebook fanpage maken

Social Media zakelijk: Facebook fanpage maken Facebook is ook voor bedrijven een onmisbare plek om aanwezig te zijn. Heeft je organisatie nog geen Facebook pagina dan is een campagne een uitstekend moment om een Facebook pagina te starten. De campagne laat zien hoe actief je bedrijf is! Hier lees je de stappen die je moet zetten om je organisatie op Facebook voor het voetlicht te brengen.

Inhoud:


Waarom heeft mijn bedrijf een Facebook fanpage nodig?

Facebook is al jaren een van de belangrijkste vormen van Social Media voor privégebruik. Maar ook zakelijk kun je als organisatie eigenlijk niet afwezig zijn. Is het zover nog niet gekomen, dan kan een campagne het uitgelezen moment zijn om een zakelijke Facebook pagina te maken, ook wel een fanpage of fanpagina genoemd. Met zo'n fanpagina kun je je bedrijf en diensten en/of producten onder de aandacht brengen. Maar in feite nog belangrijker is de interactie met je klanten. Op de berichten die je plaatst kunnen je klant of geïnteresseerde reageren in de vorm van:
  • het 'liken' van een bericht: aangeven dat je het bericht leuk of goed vindt
  • een tekstuele reactie geven op de inhoud van je bericht -afhankelijk van de rechten die je instelt-

De tijd dat bedrijven en organisaties interactie met de klanten eng vonden en een risico op negatieve aanvallen hebben we inmiddels wel achter ons gelaten. Het risico is er nog steeds, maar tegenwoordig kun je je als bedrijf/organisatie niet meer schuilhouden in digitale anonimiteit. Geen reden dus om niet 'op Facebook' te gaan. Eerlijkheid duurt immers het langst en zorgt voor tevreden klanten, goede reviews en daardoor nieuwe klanten.

Campagne Facebook Fanpagina: tijdelijk of definitief?

Is je organisatie al actief op Facebook met een fanpagina, dan kun je overwegen om een nieuwe fanpagina te maken, specifiek voor een campagne. Voor een kortlopende campagne kan dat onhandig zijn. Immers: een Facebook pagina moet leven, body hebben, in de vorm van regelmatige berichten, liefst meerdere keren per week. Een kortdurende campagne kan daar te weinig voor te bieden hebben. In dat geval zou de campagne beter kunnen meelopen in de bestaande zakelijke fanpage. Maar andersom kan het ook: de campagne Facebook pagina kan het perfecte moment zijn om je eerste stap als organisatie op Facebook te zetten. Na afsluiten van de campagne laat je de fanpage bestaan als definitieve fanpage, en borduurt daarop voort met nieuwe berichten.

fanpage makenfanpage maken

Stap 1: Facebook fanpage aanmaken

Er zijn twee manieren om een zakelijke fanpage aan te maken:
  • niet ingelogd in Facebook: kies via http://www.facebook.com rechtsonder voor de link Een pagina maken voor een beroemdheid, band of bedrijf.
  • wel ingelogd in Facebook: kies rechtsboven in het menu voor het knopje met het pijltje naar beneden, en daar voor Pagina maken
De tweede manier heeft het voordeel dat je met het account waarmee je was ingelogd in Facebook dan direct ook de beheerder van de Facebook fanpage wordt. Denk dus goed na met welk account je de fanpage aanmaakt. Bovendien is het hier belangrijk dat je onder dit account nog niet eerder een nieuwe pagina hebt aangemaakt. Want in dat geval heb je eerst 25 likes op je pagina nodig voordat je een mooie fanpage naam kunt kiezen! Beheerders kunnen via Paginarollen achteraf nog gewijzigd worden.

Kies na je keuze het soort organisatie uit. Hierna is je zakelijke fanpage een feit!
De eerste stap die je nu zet is om een extra beheerder aan te maken. Dit doe je via Instellingen, Paginarollen. Kies ook de gewenste rol: Beheerder of bijvoorbeeld enkel Redacteur.

fanpage publicatie onzichtbaar zettenfanpage publicatie onzichtbaar zetten

Stap 2: Zichtbaarheid: fanpage onzichtbaar zetten

Je nieuwe fanpage is direct gepubliceerd en daarmee zichtbaar voor de hele buitenwereld. Omdat je nog geen afbeeldingen hebt geplaatst en instellingen hebt gemaakt is dat niet gewenst. Zet de pagina onzichtbaar via Instellingen, Zichtbaarheid van de Pagina, Publicatie ongedaan maken.
fanpage webadresfanpage webadres

Stap 3: Facebook webadres -fanpage naam- instellen

Nu ga je ook direct de gewenste naam instellen. Je pagina heeft immers een minder mooie Facebook-webadres gekregen. Denk goed na over het exacte adres die de pagina moet gaan krijgen. Na aanmaken is deze nl. nog slechts een keer te wijzigen. Heeft je pagina inmiddels bekendheid gekregen, bevat het berichten en reacties en likes, dan is het zonde en in feite kapitaalsvernietiging om overnieuw te moeten beginnen omdat het adres toch niet handig is.

Check eerst of je bedrijfsnaam al vergeven is aan een ander door deze op te zoeken. Je voorkeur heeft natuurlijk http://www.facebook.com/bedrijfsnaam. Mocht deze al in gebruik zijn, wees dan creatief en bedenk een alternatief. Bijvoorbeeld door het soort bedrijf, vestigingsplaats of vestigingsland achter je naam te plaatsen, al dan niet gescheiden met een streepje -. Is het gewenste adres duidelijk, dan stel je deze in via Instellingen, Pagina-informatie, Facebook-webadres. Stel hierna ook meteen even overige gegevens in, zoals adres, korte beschrijving, website, emailadres, datum oprichting e.d.

Stap 4: Omslagfoto / coverfoto plaatsen

Je Facebook zakelijke pagina is niet compleet zonder een herkenbare coverfoto ofwel omslagfoto zoals Facebook het inmiddels noemt. Dit is de brede afbeelding bovenaan de pagina. Je afbeelding dient te voldoen aan enkele voorwaarden, om te voorkomen dat Facebook je afbeelding gaat wijzigen en de kwaliteit zichtbaar achteruit gaat:
  • formaat: 851 pixels breed en (minimaal) 315 pixels hoog
  • bestandsgrootte: maximaal 100kb
  • soort: jpg

Als je de fanpage in beeld hebt en je gaat met je muis over de coverfoto, dan verschijnt rechts op de foto een knopje Omslag wijzigen. Naast het zelf ontwerpen van een afbeelding vind je op internet ook kant-en-klare coverfoto's, pagina's die uitleggen hoe je zelf bijzondere coverfoto's maakt en hulpmiddelen om samengestelde coverfoto's te maken.

Stap 5: Profielfoto plaatsen

De kleine vierkante foto linksboven heet de profielfoto. Ook deze dien je te plaatsen, en wel met een formaat van -minimaal- 180 x 180 pixels. Facebook verkleint deze altijd rigoureus naar 160 x 160 pixels.

Stap 6: Fanpage zichtbaar zetten

Als je pagina helemaal naar je zin is, zet deze dan zichtbaar via Instellingen, Zichtbaarheid van de Pagina, en het vinkje weg te halen voor 'Publicatie van pagina ongedaan maken'.
© 2014 - 2024 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Maak een fanpage op FacebookMaak een fanpage op FacebookVeel bedrijven hebben een fanpage op Facebook. Zo kunnen ze fans en klanten op de hoogte houden van acties, prijsvragen…
Social Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijvenSocial Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijvenJe Facebook fanpage is in de lucht, maar dan begint het echte werk pas: waar ga je regelmatig berichten over schrijven?…
Jumbo nog klantvriendelijker door online initiatievenIn een tijd van sociale media is het goed dat ook supermarkten zich daar op richten en van de mogelijkheden gebruik make…
7 tips voor je kind op facebook7 tips voor je kind op facebookFacebook is het meest gebruikte social media platform van de wereld. Ook steeds meer kinderen maken gebruik van Facebook…

Google Analytics voor beginnersGoogle Analytics voor beginnersNa maanden zweten is je website eindelijk klaar om live te gaan in productie. Eindelijk! En nu maar hopen dat er veel me…
Marketingplan voor een Facebook-bedrijfspaginaMarketingplan voor een Facebook-bedrijfspaginaBijna ieder bedrijf heeft vandaag een Facebook-pagina waar men over zichzelf communiceert of een product of productlijn…
Bronnen en referenties
  • Internet juli 2014:
  • Facebook Helppagina's
Drie (120 artikelen)
Laatste update: 15-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.