8 tips voor een perfecte en succesvolle nieuwsbrief
Een perfecte en tegelijkertijd een succesvolle nieuwsbrief schrijven en versturen vereist enige professionaliteit. Er komt immers heel wat bij kijken. Uiteraard dien je pas een nieuwsbrief te verzenden indien je echt iets te melden hebt aan je publiek. Dit kunnen zowel mededelingen als commerciële boodschappen zijn, gericht op de aankoop van een product of dienst. Een geslaagde e-mailstrategie moet onderdeel zijn van een e-marketingstrategie. Een marketingcampagne die gelanceerd wordt, zal in vele gevallen worden ondersteund door een nieuwsbrief. De sleutels voor een perfecte en succesvolle nieuwsbrief zijn een attractieve titel, unieke content en een sterke visuele indruk.
Een attractief onderwerp is “key”
Het belangrijkste aspect van een succesvolle nieuwsbrief is het onderwerp. Tracht met een aantrekkelijke en krachtige titel de aandacht van je publiek te trekken. Vermijd boodschappen zoals “Nieuwsbrief 85” of “Editie 12, jaargang 2014”. Deze titel heeft totaal geen meerwaarde voor de lezer. Beter is om een aantal
“keywords” uit je nieuwsbrief te selecteren en hiermee de titel te gaan vormen. Zo is het voor de lezer onmiddellijk duidelijk waarover de nieuwsbrief gaat. De lezer moet als het ware “verleid” worden om de nieuwsbrief te gaan openen.
Val direct met de deur in huis
Een nieuwsbrief mag je niet beschouwen als een soort magazine, waarin je doelgroep eens rustig kan bladeren. Tracht dus je nieuwsbrief heel gericht te schrijven en val met de deur in huis. Online zijn de lezers immers heel ongeduldig en wil men direct weten waarover de nieuwsbrief gaat. Als je bijvoorbeeld 10% korting geeft op een bepaald product, dan vermeld je dit bovenaan in de nieuwsbrief. Onmiddellijk ter zake komen is dus heel erg belangrijk. Indien je nieuwsbrief te lang uitvalt, dan verlies je onmiddellijk de aandacht van de lezer en raak je hem kwijt zonder dat hij eventueel een aankoop heeft verricht.
Unieke content als basis van elke succesvolle nieuwsbrief
Unieke content is heel belangrijk bij het opmaken van een nieuwsbrief. Mensen willen graag nieuwe dingen lezen en zijn zeker niet geïnteresseerd in de alledaagse informatie over een onderwerp dat elders ook te vinden is. Ook bij webpagina’s staat unieke content hoog aangeschreven omdat deze een betere score geven in de Google SEO-ranking. Maak het voor je lezer de moeite waard om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Wees uniek waardoor de lezer voor jou kiest en niet voor de nieuwsbrief van de concurrentie.
Op zoek naar de ideale frequentie
Tracht op zoek te gaan naar de ideale frequentie van een nieuwsbrief. Indien je als bedrijf niet veel te vertellen hebt, dan moet je er niet naar trachten om elke week een nieuwsbrief uit te sturen. Je kan bijvoorbeeld opteren om telkens de eerste dinsdag van de maand een nieuwsbrief uit te sturen. Hierin zet je dan algemene informatie en promoties die van belang zijn in die maand. Indien je een superkorting of superbelangrijk nieuws te melden hebt, dan kan je een extra “Newsflash” uitsturen. Iedere sector heeft haar eigen specifieke eigenschappen en het is aan jou om na te gaan wat een ideale frequentie zou zijn, rekening houdende met de wensen van de klant maar ook met de capaciteit in het bedrijf om dit waar te maken.
Een sterke visuele eerste indruk
De eerste indruk bij het lezen van een nieuwsbrief is heel erg belangrijk. Bij vele lezers speelt de visuele identiteit dan een grote rol. Tracht in je nieuwsbrief sterke beelden te gebruiken die heel erg aanspreken en realistisch overkomen. Goede beelden doen namelijk klikken. Een nieuwsbrief met een sterke titel en een paar sterke foto’s nodigen uit om verder te gaan lezen. En een lezer die verder klikt, is een lezer die potentieel dichter bij een aankoop staat.
Bron: Simon, Pixabay
Gebruik de sociale media knoppen
In de meeste nieuwsbrieven bestaat er ook een versie die online beschikbaar is. Handig is om deze link ook te delen op de sociale media kanalen van je bedrijf. Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ zijn voorbeelden van sociale media om je nieuwsbrief viraal te maken. Ook in je nieuwsbrief kan je de icoontjes van Facebook, Twitter, enzovoort aanbrengen. Op deze manier kunnen de lezers je nieuwsbrief ook delen op hun eigen sociale media profielen. Op deze manier kan de verspreiding van je nieuwsbrief in een stroomversnelling komen.
Een goede timing is belangrijk
De timing van je nieuwsbrief is afhankelijk van meerdere factoren. Indien je database voornamelijk uit Amerikanen bestaat, dan moet je uiteraard - als Europeaan - rekening houden met het tijdsverschil. Tracht te weten te komen wanneer jouw nieuwsbrieflezers het meest online zijn. Lezers gaan een nieuwsbrief sneller openen als ze hem zien binnenkomen in hun mailbox wanneer ze actief voor het scherm zitten. Indien er in je lezer zijn mailbox 50 e-mails zitten en jouw nieuwsbrief is nummer 28, dan is de kans groot dat jouw nieuwsbrief in de massa gedeletet wordt. A/B testing kan ook een hulp zijn. De ene week stuur je je nieuwsbrief uit om 10 uur in de morgen en de volgende week om 16 uur ’s avonds. Vergelijk achteraf de “open rate” van de nieuwsbrieven om te kijken welke het best opent.
Zenden, evalueren en bijsturen met als doel een perfecte nieuwsbrief na te streven
Het verzenden van e-mails is een leerproces en door middel van analyses kom je tot de beste resultaten. Vergelijk de “open rates”, “click-trough” rates en aankopen van een nieuwsbrief om te gaan bepalen welke thema’s nu het best werken of op welk uur de nieuwsbrief het meest wordt geopend. Met deze data kan je dan gaan bijsturen om uiteindelijk de
perfecte, succesvolle nieuwsbrief uit te sturen.