Marketing: Een bedrijf winstgevend maken
Marketing is een wetenschappelijke analyse maken van de factoren die vraag en aanbod op een markt bepalen of er een zekere invloed op hebben. Het is dus belangrijk dat elk bedrijf op een manier aan marketing doet, met name marketingstrategie. Een onderneming kan uitgaan van de altijd wijzigende behoeften op de markt en hun producten daar aan aanpassen. Maar een onderneming kan ook uitgaan om van hun eigen producten nieuwe behoeften op de markt te creëren.
De stappen bij marketing
Als ondernemer moet je aan marketing doen om je bedrijf inovatief en winstgevend te maken. Er zijn 4 basisstappen die ondernemer uitvoert bij het maken van een marketingstrategie.
- Analyseren: De ondernemer gaat de markt waarin zijn bedrijf zich bevindt onderzoeken.
- Plannen: Van de ingewonnen informatie bij het analyseren gaat de ondernemer een aangepast marketingplan uitwerken.
- Uitvoeren: Eens er een actieplan is opgesteld, moet die natuurlijk uitgevoerd worden.
- Opvolgen: Na een periode, die de ondernemer heeft vastgesteld, gaat hij na tot welke resultaten het marketingplan heeft geleid.
Indien de doelstellingen niet bereikt zijn, wordt het actieplan bijgestuurd.
Marktonderzoek
Een marktonderzoek voert de ondernemer uit om informatie, in verband met de behoeften van de klanten, te achterhalen. De ondernemer gaat nagaan of er veel aanbieders en vragers zijn in zijn markt. Indien er veel aanbieders zouden zijn, zullen de meeste ondernemers een eigen deelmarkt proberen te creëren. Dit betekent dat zijn product niet uniek of volkomen gelijk is dan de andere aanbieder. Maar het product zal wel dezelfde behoefte bevredigen dan de andere aanbieders.
Een marktonderzoek kan bijvoorbeeld door een enquête uitgevoerd worden door een onderneming.
Ondernemingsstrategieën
Een ondernemingsstrategie is een doel die een onderneming binnen de 5 à 10 jaar wil bereiken. Vooraleer een onderneming zo'n strategie wil vastleggen, houdt de ondernemer rekening met interne en externe factoren. Een interne factor kan bijvoorbeeld het personeel zijn. Een externe factor kan bijvoorbeeld de concurrentie zijn.
Voorbeelden van ondernemingsstrategieën:
- uitbreiden in eigen land om zo door te stoten naar het buitenland
- een pand kopen
- zorgen voor meer werkgelegenheid door eigen bedrijf uit te breiden
- nieuw productengamma
- ecologische producten afleveren
Ondernemingsdoelstellingen
Een ondernemingsdoelstelling is een objectief die een onderneming binnen de 2 à 3 jaar wil realiseren. Meestal staat er bij een onderneming één doelstelling centraal, namelijk winsttoename. Vooraleer ze deze objectieven vastleggen, houden ze rekening met de omgevingsfactoren.
Voorbeelden van ondernemingsdoelstellingen:
- winsttoename door kosten te drukken
- opening van nieuwe winkel
- assortiment in de breedte
Actieplan
Een actieplan is eigenlijk de verzameling van acties/handelingen om een ondernemingsdoelstelling te realiseren.
Marketingconcept versus productconcept
Een ondernemer moet kijken naar de behoeften van de klanten, om zo zijn product al dan niet aan te passen tot het perfecte 'middel' om de behoeften van de klanten te creëren. Men heeft verschillende mogelijkheden, namelijk het marketingconcept en het productconcept.
Het marketingconcept is wanneer de onderneming uitgaat van de altijd wijzigende behoeften van de klanten op de markt. De onderneming gaat zijn eigen product aan die wijzigende behoeften aanpassen. Zodat zijn product voldoet aan de behoeften van de klant.
Het productconcept is wanneer de onderneming uigaat van zijn eigen producten. De ondernemer probeert nieuwe behoeften op de markt te creëren en zijn klanten er zo aan zijn eigen product aan te passen.
Productmix
De onderneming gaat kijken hoe hij zijn product perfect kan maken en voorstellen. Bij het maken van het product wordt er gekeken naar de kwaliteit van het product. Voldoet het product aan de eisen van klanten en voldoet het om de behoeften van de klanten te bevredigen. Bij het voorstellen wordt er gekeken hoe de ondernemer het product meer kan laten opvallen om de klant te prikkelen om te kopen, bijvoorbeeld het bieden van service en garantie, de vormgeving en verpakking van het product.
Bij de vormgeving en verpakking van het product wordt gekeken naar verschillende doelen:
- Opvallendheid (visibility)
- Bescherming (protection)
- Hanteerbaarheid (workability)
- Informatie (information)
- aanspreken van de gevoelens (emotional appeal) bv.: mooi, modern,...
Prijsimage en prijszetting
Prijsimage is het prijsniveau dat de koper zelf ervaart. Als ondernemer moet daar rekening mee gehouden worden, want de koper reageert namelijk op het 'waarnemen' van de prijs en op prijsveranderingen.
Prijszetting is het kiezen van de meest geschikte verkoopprijs. De ondernemer zal rekening houden met de klanten, de gemaakte kosten, de prijzen van de concurrentie en eventueel met de overheid. De overheid kan beslissen of er bij bepaalde producten vaste minimum- of maximumprijzen horen.
Promotiebeleid
De promotiemix is het gebruiken van middelen zoals reclame, publiciteit, persoonlijke verkoopinspanningen en andere verkoopsbevorderende acties om zo productbekendheid te verwerven. Als er enige productbekendheid bestaat, zal het product beter en sneller verkopen.