Google Analytics voor beginners
Na maanden zweten is je website eindelijk klaar om live te gaan in productie. Eindelijk! En nu maar hopen dat er veel mensen interesse tonen en dat je veel bezoekers mag lokken op je website. En als mensen artikelen kunnen kopen wens je uiteraard ook een goede verkoop. Maar hoe kan je dat allemaal weten? Geen probleem! Google ontwikkelde haar fameuze Google Analytics tool om inzicht te krijgen in je bezoekers, conversies, productprestaties, Google Adwords en nog veel meer. Google Analytics is een onmisbare tool om je website resultaatgericht te evalueren en een no-brainer voor alle E-Commerce managers en online-marketeers in een bedrijf.
Implementatie van de Google Analytics tag in de code van je website
Om de Google Analytics tag te installeren op je website heb je een minimum aan technische bagage nodig. Het verkeer naar je website kan pas gemeten worden als op alle webpagina’s de Google Analytics tracking code is toegevoegd. Indien je dit niet zelf kan, vraag dan hulp aan een technisch persoon die dit voor jou kan doen. Zonder goede installatie van deze tracking code in de broncode van je website, kan je geen juiste metingen uitvoeren.
Rubriek doelgroep
In deze rubriek komt men meer te weten over de demografische gegevens (leeftijd, geslacht) en geografische gegevens (taal, locatie) van je websitebezoekers. Daarnaast kan je hier data terugvinden met welke devices (tablet, mobile,…) mensen je website bezoeken en met welke browsers ze dat doen (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome,…)
Rubriek acquisitie
Binnen deze rubriek kan je nagaan langs welke weg bezoekers op je website terechtkomen. Dit kan via Google Adwords, affiliate marketing, social media, SEO, nieuwsbrief,… In deze rubriek kan je ook een volledige campagne analyseren. Wanneer je een campagnenaam meegeeft via de UTM parameters, kan je in Google Analytics op basis van deze naam alle verkeer nagaan en kijken via welke bron ze voor die campagne op je website zijn terechtgekomen. Het belangrijke onderdeel Google Adwords rond je website kan je ook in deze rubriek terugvinden.
Rubriek gedrag
Het woord zegt het zelf. Hier kan je de gedragsstroom van je bezoekers analyseren en kijken langs welke pagina’s je bezoeker het meest frequent je website bezoekt. Hier kan je ook de laadtijden van je webpagina’s zien. Een overzicht van de zoektermen op je website vind je ook in deze rubriek.
Rubriek conversie
Deze rubriek is volledig gebaseerd op de booking-funnel, namelijk de analyse van een klant in het boekingsproces. Via de E-commerce tag kan je via Google Analytics meten hoeveel omzet en transacties je hebt in een bepaalde periode. Via deze conversierubriek kan je ook stap per stap de booking-funnel analyseren en detecteren waar er eventueel problemen optreden bij de klanten. Doel van deze in -funnel- analyse is een permanent zicht te hebben op de conversieratio’s. Voor een bedrijf is het van groot belang om bezoekers maximaal te laten converteren (boeken). Als er een probleem zich voordoet in een stap van het boekingsproces wil je dat uiteraard snel weten en accuraat handelen. Daarom is deze rubriek zo belangrijk voor business analisten en online marketeers.
Dimensie tijd
Al de bovenstaande rubrieken kunnen gecombineerd worden met een bepaalde periode. Je kan teruggaan in de tijd om bijvoorbeeld de maand september 2014 te vergelijken met september 2013, of september 2014 met augustus 2014. Ook grafisch zal dit mooi voorgesteld worden in de duidelijk lezende grafieken.
Aangepaste rapporteringen
Via 'aangepaste rapporten' kan je meerdere dimensies met elkaar combineren. Je kan hier heel ver in gaan. Regelmatig worden Google Analytics workshops georganiseerd om deze toch wel ‘diepgaande’ rapporten te kunnen samenstellen. Al doende leert men heel snel bij en de ervaring leert dat workshops heel high-level zijn en men eigenlijk het meest praktisch bijleert door iets op te steken van een collega Google Analytics expert.
Wat doen met al die Google Analytics rapporten?
Rapporten en analyses genoeg! Maar wat moet je hier nu mee doen? Tracht met je E-Commerce of E-Marketinghoofd te kijken wat nuttige rapporten kunnen zijn voor jullie business activiteit en tracht deze te rapporteren. Je kan deze ook automatisch laten versturen naar je bestemmelingen. Op basis van deze rapporten dienen de juiste managementbeslissingen genomen te worden. Als goede analyticus kan je zelf al beleidsaccenten naar je management doorspelen. Dit zal enorm geapprecieerd worden en toont tegelijkertijd je zin voor analyse en gedrevenheid.