Een enquête maken

Voorbereiding
Een enquête moet specifiek zijn omdat je met zo min mogelijk vragen achter de juiste informatie wilt komen. Daarom is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat voor resultaten je wilt hebben. Begin met het einde: over welke informatie wil je beschikken na het afnemen van de enquête? Brainstorm hier een tijdje over totdat je precies weet welke informatie waardevol is en welke informatie je niet nodig hebt.Vragen
Vragen makenHou de volgende tips in gedachte bij het maken van vragen:
Maak alle vragen die je nodig hebt om de informatie te krijgen die je nodig hebt. Wanneer je vragen uitkiest voor je enquête, denk er dan aan of jij zelf een berg met vragen door wilt worstelen voor andere enquêtes. Zorg dus dat je wel alle informatie krijgt maar redelijk bent over het aantal vragen.
Privacy en gevoelige kwesties
Wees altijd duidelijk over waar de informatie naartoe gaat en wat ermee gebeurd. Wie leest het en hoe wordt de informatie gepresenteerd? Wordt de informatie bewaard of vernietigd? Maak duidelijk dat het niet nodig is om alle vragen in te vullen, om te voorkomen dat respondenten helemaal niets invullen. Hou ook gevoelige kwesties in gedachte, zoals culturele, sekse en leeftijdsverschillen. Formuleer je vragen daarom zorgvuldig.
Enquête maken
VormgevingDenk na over de indeling van je enquête. Hou het gebruiksgemak in je achterhoofd en vermijd veel instructies. Zet de vragen in een logische volgorde. Heb je uitgebreide enquête dan verdeel je hem in secties. Een uitgebreide enquête maken voor de werkvloer doe je bijvoorbeeld door de secties werkvloer, leidinggevenden en productiviteit te maken. Hierdoor hou je de focus op het onderdeel.
Test
Test je enquête op een aantal personen. Vraag waar knelpunten zitten of eventuele onduidelijkheden. Zo haal je de laatste foutjes uit je enquête. Test je enquête na de eerste aanpassingen nogmaals om zeker te zijn dat alles klopt.
Verspreiding
Enquêtes worden meestal geprint of digitaal verspreid. Het ligt aan de doelgroep welke optie je kiest. Ken je de doelgroep persoonlijk en zie je ze regelmatig dan is het beter om de enquête op papier mee te geven. Wil je echter resultaten van een bepaalde regio of zelfs landelijk dan maak je een digitale versie.
Analyse
Het voordeel van een digitale enquête is dat de resultaten voor je in kaart worden gebracht. Bestudeer ze echter goed en zoek naar patronen en opvallende antwoorden.