Mond-tot-mondreclame: goede, goedkope promotie voor bedrijf
Mond-tot-mondreclame is vooral voor de kleinere onderneming of zelfstandige ZZP-er, een effectieve en goedkope reclamevorm. Want objectieve positieve berichten die een potentiële opdrachtgever in zijn omgeving signaleert zijn de beste vorm van promotie. De klant is graag bereid wat meer te betalen bij een bedrijf waarvan hij via buren, familie, vrienden, collega's of kennissen heeft vernomen dat het een fatsoenlijke betrouwbare onderneming is, die vakwerk levert, afspraken nakomt en goede service plus garantie verleent. Liever een redelijke prijs betalen bij een regionaal bedrijf dat zekerheid biedt, dan een risico nemen met een onbekende prijsvechter.
Mond-tot-mondreclame is functioneel
Als kleinere ondernemer of ZZP’ er heb je het dikwijls erg druk met:
- het aangenomen werk vakkundig uitvoeren,
- potentiële opdrachtgevers bezoeken en offertes maken,
- inkopen bij leveranciers,
- boekhouding bijhouden, facturen enz. de deur uit te doen.
Dan valt het niet mee om bovendien tijd en geld uit te trekken voor promotie van je bedrijf. Er is dan nog slechts een optie voor dergelijke schilders- timmer-, stukadoors-. loodgieters- voeg- dakbedekking bedrijven, en garagehouders etc. Namelijk steeds in alle opzichten een betrouwbare en eersteklas vakman zijn die z'n afspraken nakomt en prettig met de klanten overweg gaat. Daardoor gaan die klanten positief over je praten en je aanbevelen bij hun buren, vrienden, kennissen, familie enz. Een geweldig marketinginstrument dus deze reclamevorm.
Wil je als ZZP er of kleinere onderneming continuïteit in de opdrachtenstroom realiseren dus herhalingsopdrachten krijgen, en ook bereiken dat nieuwe klanten offerte aanvragen, zal je altijd in positieve zin moeten opvallen bij de uitvoering van je opdrachten. Dan krijg je automatisch gratis positieve mond-tot-mondreclame, de meest effectieve reclame omdat de mogelijke opdrachtgevers weten dat positieve berichten van derden natuurlijk altijd betrouwbaar zijn.
Hoe zorg je voor positieve berichten
Veel consumenten hebben werk uit te besteden op gebied van onderhoud en renovatie, maar stellen de klus uit omdat ze geen zekerheid hebben over het bedrijf waarmee ze in zee gaan. Want ze hebben bij buren ervaren hoeveel prutsers er bijvoorbeeld onder de schilders zijn die voor veel geld hun huis hebben geschilderd, maar waar de nieuwe verflaag al weer na korte tijd afbladdert. Als ondernemer dien je aan de volgende eisen te voldoen om gunstige mond-tot-mondreclame te bereiken:
- Vakwerk leveren tegen een redelijke prijs.
- Doen wat je belooft en eerlijk in de voorlichting zijn.
- Gemaakte fouten of tegenvallers snel verhelpen.
- Geen troep achterlaten en voorzichtig zijn met andermans spullen.
- Garantie verlenen zonder zeuren.
- Bij misverstanden de klant het voordeel van de twijfel gunnen.
- Als er een fout wordt gemaakt, die keurig herstellen.
- Nazorg verlenen, en nadien nog eens bellen of alles naar tevredenheid is opgelost.
- Negatieve publiciteit voorkomen.
Een dergelijke klantgerichte instelling is niet alleen noodzakelijk voor vaklieden die in de bouwsfeer opereren, maar ook voor ondernemers op het gebied van administratie, medische sector, verpleging etc.
Reclame voor product, dienst of onderneming
Als het gaat om het bekend maken van een nieuw product op de markt, het lanceren van een tijdelijke verkoopactie, een speciale aanbieding of een interessante opruimingsactie, is uitsluitend mond-tot-mondreclame geen optie. We willen dan namelijk in korte tijd zoveel mogelijk potentiële opdrachtgevers, afnemers en klanten bereiken, informeren en interesseren.
Verschillende vormen van reclame:
- Te denken valt daarbij aan advertenties in regionale dag- of weekbladen.
- Het verspreid van huis-aan-huis folders in het bewerkingsgebied.
- Een gerichte mailing aan een adressenbestand.
- Een e-mail aan een e-mailadressen bestand.
- Advertenties in club en verenigingsbladen.
- Je Facebook pagina.
- Eventueel persberichten in krantjes.
Maar ook onze aanwezigheid als vakkundig betrouwbaar bedrijf dienen we regelmatig onder de aandacht te brengen in de regio, zodat onze naam bekend is en blijft in ons werkgebied. Dat kan eveneens via kleine opvallende advertenties in allerlei huis-aan-huis bladen en folders.