InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Kritieke Succesfactoren: een definitie en uitwerking

Kritieke Succesfactoren: een definitie en uitwerking

In strategisch management en marketing wordt deze term als sinds 1979 gebruikt. Kritieke succesfactoren, (in het Engels key succes factors) kunnen een bedrijf maken en breken. Maar wat houdt deze term nu precies in? Hoe kan een manager of marketeer deze theorie gebruiken in het dagelijks leven? Hier volgt een definitie aan de hand van voorbeelden die deze theorie duidelijk maken.

Geschiedenis

De term kritieke succesfactor is voor het eerst geïntroduceerd door Rockart in 1979. In later werk van Rockart en Bullen (1981) wordt de term als volgt gedefinieerd: “het gelimiteerde aantal gebieden waarin gewenste resultaten succesvol competitieve resultaten zullen verzekeren voor het individu, de afdeling of de organisatie. Kritieke succesfactoren zijn de weinige meest belangrijke gebieden waar ‘de dingen goed moeten gaan’, alleen dan kan het bedrijf zich ontplooien en kunnen de doelen van de manager worden bereikt” (Rockart en Bullen, 1981, p. 7, vrije vertaling). Er zou dus geconcludeerd kunnen worden dat wanneer een bedrijf voldoet aan haar kritieke succesfactoren, dit bedrijf de marktleider zal zijn. Vanuit deze veronderstelling zal de theorie verder uitgebreid worden.

Kritieke Succesfactoren als concurrentiemiddel

Wanneer de kritieke succesfactoren theorie gezien wordt als een gereedschap of tool om de concurrentie voor te blijven of te analyseren, kan er gezegd worden dat deze theorie gaat over het interne milieu van een bedrijf. Een bedrijf kan namelijk wel gezien worden als een sterke concurrent, maar de basis hiervan ligt bij het bedrijf zelf. Hoe zij succesvol zijn op hun manier is namelijk onderdeel van het management, de cultuur en de missie van het bedrijf. Ook efficiëntie, productie en marketing hebben ermee te maken. Het is moeilijk om de kritieke succesfactoren onder te verdelen in verschillende subgroepen of onderdelen omdat ieder bedrijf zijn eigen kritieke succesfactoren heeft. Daarom worden in dit artikel de kritieke succesfactoren van Spotify uitgelicht om u een beter inzicht te kunnen bieden in de theorie.

Bron: Spotify, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Spotify, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Voorbeeld Spotify

Bedrijfsprofiel Spotify

Spotify is een Zweeds bedrijf dat opgericht is in 2006. Hun doel is mensen te voorzien van muziek door de grootste online database aan te bieden. Het is een ‘freemium’ dienst. Dit houdt in dat gebruikers Spotify gratis kunnen gebruiken maar dat ze dan beperkte toegang hebben tot de database en dat ze naar reclame moeten luisteren. Als de gebruiker meer muziek en minder reclame wil, kan hij een abonnement afsluiten waardoor de gehele database onbeperkt toegankelijk wordt. Het is een goed alternatief voor downloaden omdat het geen ruimte inneemt op uw PC en alle muziek onmiddellijk, zonder wachttijd van het downloaden, beschikbaar is.

Kritieke Succesfactoren Spotify

Om terug te komen op de kritieke succesfactoren theorie; dit is voor een bedrijf als Spotify heel belangrijk. Wanneer zij hun succesfactoren verliezen, kunnen ze niet meer concurreren met andere diensten of downloadservices die ongeveer hetzelfde aanbieden.

De kritieke succesfactoren van Spotify zijn:
  1. De basisdienst van Spotify is zoals al gezegd gratis. In ruil voor het luisteren naar advertenties, krijgt de gebruiker toegang tot de database.
  2. Spotify is simpel in het gebruik. Er zitten weinig tierlantijnen aan de eigenlijke dienst; het vinden en luisteren naar uw favoriete muziek.
  3. Spotify is ontzettend slim gelanceerd. De marketeers hadden zo bedacht dat Spotify een exclusieve dienst werd, die alleen op uitnodiging toegankelijk was. Hierdoor creëerden ze een speciale club waar iedereen lid van wilde worden.
  4. Het imago van Spotify is erg goed. In tegenstelling tot het illegaal downloaden van muziek, waar artiesten niets aan verdienen, geeft Spotify royalties aan de artiesten telkens als hun muziek geluisterd wordt. Daardoor wordt het bedrijf als eerlijke distributeur van muziek gezien.
  5. Spotify heeft goede partners, bijvoorbeeld Apple, INQ, muziek productie studio’s en Facebook. Deze dragen bij aan hun populariteit en het goede imago en zorgen ervoor dat Spotify haar dienst kan blijven aanbieden.

Conclusie

Zoals u ziet, kunnen kritieke succesfactoren heel verschillende dingen zijn. Wanneer een manager of marketeer zich bewust is van de kritieke succesfactoren van zijn of haar bedrijf, kan dit omgebouwd worden tot een competitief voordeel en uiteindelijk die felbegeerde marktleider positie.
© 2013 - 2019 Emma1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kritische succesfactoren (CSF, KSF)Kritische succesfactoren (CSF, KSF)Een kritische succesfactor of succesfactoren zijn aanwezig in elke organisatie, dit zijn de belangrijkste factoren van e…
Dress for successDress for successDress for success: hoe ga je netjes gekleed naar een sollicitatiegesprek, wanneer je niet de middelen hebt om nieuwe kle…
Wat kun je met Spotify?Wat kun je met Spotify?Spotify is een legaal muziek programma waar je muziek op kan zoeken en kunt luisteren en die geen virussen bevat. Je heb…
Hoe werkt en wat is Spotify? Wat kun je ermee?Hoe werkt en wat is Spotify? Wat kun je ermee?Download Spotify, we horen en zien het in allerlei reclames aan ons voorbij komen, maar wat kun je met spotify en hoe we…
Bronnen en referenties
  • Foto. http://1.bp.blogspot.com/_JgMwRKaGn5E/SfbK0GGQv7I/AAAAAAAAACU/AD8aq-se_t0/s320/success+factors, geraadpleegd op 2 mei 2013
  • Bullen, C. V. & Rockart, J. F. (1981). A primer on critical success factors. Cambridge, MA: Center for Information Systems Research, MIT.
  • Wikipedia. 2013. http://en.wikipedia.org/wiki/Spotify#History geraadpleegd op 2 mei 2013
  • Music Industry Blog. (2009). Spotify: Why It’s Been So Successful and What it Needs to do Next. Retrieved on March 6, 2012, from http://musicindustryblog.wordpress.com/2009/02/06/spotify-why-it%E2%80%99s-been-so-successful-and-what-it-needs-to-do-next/
  • Foto. http://www.smarttvradar.com/wp-content/uploads/2013/03/Spotify-Logo-2013-300x225.jpg geraadpleegd op 2 mei 2013
  • Afbeelding bron 1: Spotify, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Kritieke Succesfactoren: een definitie en uitwerking"

Infoteur: Emma1991
Gepubliceerd: 02-05-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!