Sponsoring van evenementen

Sponsoring van evenementen Vooral startende ondernemers zijn vaak op zoek naar manieren om hun bedrijf tegen zo weinig mogelijk kosten bekend te maken. Sponsoring van evenementen is dan een probaat middel, want zo kan met een relatief geringe investering een breed publiek worden bereikt.

Eventsponsoring populair reclamemiddel

Sponsoring van evenementen is een reclamemiddel dat voor veel bedrijven een zeer gerichte benadering van hun doelgroep mogelijk maakt. “Eventsponsoring” is een uitgelezen mogelijkheid om het bedrijf bekend te maken en nieuwe klanten te werven en niet zelden treden ondernemers bij evenementen zelfs op als exclusieve sponsor. Ook komt het voor dat er meerjarige sponsorcontracten worden afgesloten voor periodiek terugkerende evenementen.

Sponsoring schrikt veel kleine ondernemers af

Maar een nadere beschouwing van de sponsoren wijst uit, dat het voornamelijk grotere bedrijven zijn die zich met de sponsoring van evenementen bezighouden. Kleine en middelgrote bedrijven zijn bij evenementen duidelijk minder goed vertegenwoordigd, wat vooral organisatorische redenen heeft. Een sponsoring organiseren is lang niet zo eenvoudig als vaak wordt aangenomen. Grote bedrijven zijn in een positie dat ze speciale medewerkers aanstellen die zich uitsluitend om de sponsoring bekommeren.

Hoe een geschikt niche-evenement vinden?

Kleinere en middelgrote bedrijven laten zich meestal afschrikken door de rompslomp die een sponsoring onvermijdelijk met zich meebrengt. Meestal begint dat al met het zoeken naar een geschikt evenement. De markt is in de afgelopen jaren tamelijk ondoorzichtig geworden. Bij de veelvoud aan evenementen is het vaak moeilijk om het overzicht te bewaren en een geschikt niche-evenement te vinden. Bovendien moeten talloze afspraken en voorbereidingen worden gemaakt, en als het onverhoopt niet lekker loopt, strandt de samenwerking tussen bedrijf en organisatie uiteindelijk dan toch nog. Weet dan, dat er tegenwoordig zeer goede alternatieven voor sponsoring bestaan.

Organisatoren en sponsoren vinden elkaar online

Maar hoe dan als startende ondernemer de juiste doelgroep voor jouw sponsoring vinden? Per slot van rekening heb je als ondernemer meestal niet de tijd om dagenlang rond te bellen en te informeren of er belangstelling voor je financiële bijdrage bestaat.

Vanwege de genoemde problemen is er bij onze oosterburen gewerkt aan de ontwikkeling van een concept dat zowel bedrijven als organisatoren van evenementen helpt om elkaar vinden. Het resultaat is een online platform voor evenementsponsoring, waar beide partijen elkaar leren kennen en ze de sponsoring eventueel met een enkele klikken kunnen regelen: weality.com.

Kerngedachte achter het concept is dat organisatoren hun evenementen presenteren op het web en op die manier hun zoektocht naar sponsors starten. Bedrijven en organisaties die geïnteresseerd zijn in de sponsoring ervan, kunnen dan rechtstreeks met de organisatoren in contact treden.

Wat is Weality?

Kort gezegd is Weality dus een internetplatform waarop organisatoren van evenementen en potentiële sponsors zich kunnen aanmelden. Met behulp van verschillende matchingcriteria bepaalt het platform welke ingeschreven sponsoren en evenementen bij elkaar passen en brengt hen vervolgens samen.

Sponsors kunnen op verschillende manieren voordeel hebben bij inschakeling van Weality. Ze hoeven geen vervelende zoektochten naar mogelijke gegadigden te ondernemen, om vaak na lange onderhandelingen toch op details te stranden. Bij Weality treffen zich uitsluitend partijen die al in een voorstadium gemeenschappelijke interesse hebben uitgedrukt.

Kosten voor gebruik van weality.com

Aanmelding bij en gebruik van het platform weality.com is gratis, zowel voor de sponsors als voor de organisatoren. Maar als er op het platform daadwerkelijk een sponsorovereenkomst tot stand komt, betaalt de sponsor 5 procent van het sponsorbedrag als commissie aan Weality.
© 2013 - 2021 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sponsoring & marketingSponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere…
Online de juiste sponsor vindenOnline de juiste sponsor vindenOf het nu gaat om een sportclub of een groot evenement, vaak is de hulp van een sponsor nodig om de financiering voor ee…
Sponsoring en financiële bijdrageSponsoring en financiële bijdrageSponsoring kan een welkome financiële bijdrage voor sportclubs betekenen. Succesvolle sponsoring biedt niet alleen de ve…
Sponsoring effectiever dan adverteren?Sponsoring effectiever dan adverteren?Wanneer potentiële klanten uw reclame zien, beseffen ze dat u hen iets probeert aan te smeren en zijn ze dus op hun hoed…

Kritieke Succesfactoren: een definitie en uitwerkingIn strategisch management en marketing wordt deze term als sinds 1979 gebruikt. Kritieke succesfactoren, (in het Engels…
Identiteitsstructuren: soorten identiteit van organisatiesIdentiteitsstructuren: soorten identiteit van organisatiesEr zijn organisaties die meerdere producten onder dezelfde merknaam op de markt brengen, maar er zijn ook bedrijven die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
Serkozy (1.241 artikelen)
Laatste update: 19-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.