InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Nieuwe klant goedkoper uit dan bestaande klant

Nieuwe klant goedkoper uit dan bestaande klant

Nieuwe klant goedkoper uit dan bestaande klant In de financiële dienstverlening komt het vaak voor dat nieuwe klanten goedkoper uit zijn in vergelijking met bestaande klanten. Dit lijkt algemeen geaccepteerd te zijn en niet alleen in de financiële dienstverlening. U koopt bij een supermarkt een doosje eieren voor 1. Achter u staat een klant met hetzelfde doosje eieren en deze klant hoeft slechts 0,80 te betalen. De klant achter u hoeft minder te betalen omdat deze klant vaker in de supermarkt komt. Waarschijnlijk gaat u hier iets van zeggen, want dit zijn geen eerlijke praktijken. Hier is iets op verzonnen door een klantenkaart af te geven. Door de korting af te laten hangen van de kortingskaart, wordt het verschil geaccepteerd.

Nieuwe leden krijgen een cadeautje, bestaande leden wordt niet meer naar omgekeken

Abonnees die als twintig jaar of langer de AVRO-bode of de VARA gids hebben, hebben bij het voor het eerst lid worden een welkomstgeschenk ontvangen. Vervolgens wordt deze groep vergeten. Eigenlijk wordt op deze manier gestimuleerd om jaarlijks het lidmaatschap op te zeggen. De omroepen leggen dus ook de focus op nieuwe klanten en vergeten de trouwe leden.

Verschil in hoogte hypotheekrente

Banken hebben in het verleden klanten gelokt met aantrekkelijke hypotheekrentes. Bij het verlengen van de rentevaste periode blijkt vervolgens dat de bank verschillende tarieven hanteert voor bestaande en voor nieuwe klanten. Een verschil van 0,2 tot 0,4 procent is niet ongebruikelijk. Uitgaande van een hypotheek van 250.000, geeft een verschil in hypotheekrente van 0,4 procent een verschil van 83,33 per maand aan te betalen hypotheekrente.

Extra schadevrije jaren bij afsluiten van een autoverzekering

Automobilisten die jaarlijks overstappen naar een andere verzekeraar zijn beter uit dan de trouwe klanten. Verzekeraars zijn vaak bereid om extra kortingen te verstrekken om een nieuwe verzekering af te kunnen sluiten. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een extra schadevrij jaar. Het voordeel van deze manier van korting verstrekken is dat de klant dit extra schadevrij jaar niet mee kan nemen naar een andere verzekeraar. Het is een extraatje dat alleen geldt voor de betreffende verzekeraar.

Jaarlijks overstappen geeft de hoogste korting

Voor vrijwel alle producten en diensten waar een lidmaatschap of contract aan vast zit, kan het uit om jaarlijks de mogelijkheden te bekijken. Dit geldt bijvoorbeeld voor energieleveranciers, telecom en voor verzekeringen. De onderlinge concurrentie tussen de verschillende bedrijven is groot, en daar kunt u als consument van profiteren. Door de opkomst van vergelijkingssites op het internet is het vergelijken niet meer moeilijk. Aan de hand van het kenteken van uw auto kunt u bijvoorbeeld al berekenen hoeveel premie u moet gaan betalen bij concurrerende verzekeraars.

De angst van het overstappen

Iedereen weet dat het financieel loont om te vergelijken en om over te stappen. Bedrijven leggen nieuwe klanten in de watten. Ze zouden meer nadruk moeten leggen op het behouden van de bestaande klanten. Bij de voordeur halen ze nieuwe klanten binnen en door de achterdeur gaan er klanten weg die ze beter hadden moeten koesteren. Vaak wordt er niet overgestapt uit angst om tussen wal en schip terecht te komen. De meeste Nederlanders zitten bijvoorbeeld nog bij de zorgverzekeraar waar ze vroeger verzekerd waren via het ziekenfonds of de particuliere verzekering. De meeste verzekerden kunnen veel goedkoper, maar uit angst laten ze veel geld liggen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuwe klant goedkoper uit dan bestaande klant"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-03-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!