Imago versus Identiteit
‘Weer een deuk in imago’ en ‘Imago krijgt knauw’ is vaak één van de titels in de dagelijkse kranten en roddelbladen. Imago is een zeer belangrijk aspect voor zowel een persoon als een bedrijf. Eén verkeerde misstap of miscommunicatie kan het imago ernstig aantasten. En dan hebben we identiteit. Identiteit heeft te maken met hetgeen wat de persoon of organisatie uitstraalt. Veel mensen zien imago en identiteit als twee dezelfde begrippen. Maar in werkelijkheid zijn ze niet meer dan nauw verbonden met elkaar. In dit artikel komt de ware aard over deze filosofieën naar boven.
Imago
Het doel van een organisatie is om bij alle activiteiten een positief beeld te creëren. Dit beeld kan worden geschept door een aantal acties te ondernemen als bedrijf. Deze acties zullen altijd gericht zijn op het realiseren van een zo sterk mogelijk imago. Kortweg gezegd is imago het beeld dat alle publieksgroepen van de organisatie hebben. Imago helpt ons als consument een bepaald bedrijf te herkennen. Wel moeten we onthouden dat deze associaties per persoon zeer heterogeen zijn. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat imago alleen gedeeltelijk te sturen is voor een organisatie. Sterke imago’s kunnen we onder andere herkennen aan een bedrijf dat een goede marketingstrategie voert en hierop ook voorligt op haar concurrenten. Ook is het bepalend voor een imago of de organisatie goed in de markt ligt voor sollicitanten en of beleggers vertrouwen krijgen in het bedrijf. Over het algemeen hebben organisaties met een sterk imago in verhouding minder problemen met consumentenorganisaties en overheden.
Imago niveaus en imagovorming
Imago kan op verschillende niveaus toegelicht worden zo zullen we ook gaan zien dat het imago slechts gedeeltelijk te sturen is en gedeeltelijk afhankelijk is van andere factoren. Aan de hand van een voorbeeld gaan we meer inzicht krijgen in de manier waarop een imago is gebaseerd. De factoren die hierbij meespelen zijn: product-, merk-, bedrijfs-, branche-, land- en gebruikersimago. Zo kan jou mening over een product als bier verschillen ten opzichte van iemand anders. Daarnaast zijn er biermerken zoals Heineken, Jupiler, Grolsch Hertog Jan en ga zo maar door. Elk biermerk heeft een ander imago. Zo moeten we verder rekening houden met de betreffende sector van bierbrouwers en het land waar het product vandaan komt. Tot slot nemen we de gebruikers mee bij onze imagovorming.
Eigen ervaringen zoals bijvoorbeeld een bezoek aan een open dag geeft je het beste beeld van een bepaalde organisatie. Daarnaast hebben we de informele communicatie, dit zijn ervaringen die we meekrijgen van anderen. Ten derde zijn berichten in de media zeer bepalend voor een imago. Denk hierbij aan krantenartikelen, tv commercials en advertenties op internet.
Identiteit
Bij het begrip identiteit hanteren we de volgende definitie. Identiteit is wat de organisatie is en wat zij uitstraalt. Daarnaast kennen we de gewenste identiteit. Dit is het beeld dat het bedrijf wil oproepen bij de consument. Dit wordt meestal vastgesteld door de directie in samenspraak met de medewerkers. Identiteit heeft een aantal kenmerken. Dit zijn met name kenmerken die al langere tijd gebonden zijn aan de organisatie. De eisen aan identiteit zijn herkenning en onderscheiding.
De identiteit wordt vastgelegd in de zogenaamde corporate identitymix. Kernwaarden van deze mix zijn onder andere de persoonlijkheid van de organisatie, het gedrag, de communicatie en de symboliek. Nadat het bedrijf haar doelgroepen heeft bepaald gaat zij bekijken hoe ze het beste de identiteit kunnen overbrengen. Bijvoorbeeld de sportschoenen van Nike staan voor ‘avontuur’. En Disney realiseert ‘familieplezier’. Dit heeft te maken met de persoonlijkheid.
De belangrijkste uiting bij dit aspect van de corporate identitymix is gedrag. Zaken zoals het dagelijkse handelen van de medewerkers, omgang met klanten en de wijze waarop de organisatie actiegroepen benaderd. Communicatie is een geschikt middel om de persoonlijkheid daadwerkelijk ook te uiten. Hierbij zullen diverse keuzes gemaakt moeten worden over de communicatiestrategie. Het uiteindelijke beeld wordt gezet door de symboliek. Er zullen zaken onder de aandacht gebracht worden zoals huisstijl, vormgeving pand, interieur en vormgeving van de producten.